3 095 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Fylla gabioner, åtgång
Medlem
· Västragötaland
· 278 inlägg
Jag ska fylla mina gabioner här snart, men undrar lite hur mycket man ska beställa.
Totalt 30m * 0,5m * 0,5m = 7.5 kbm
Materialet jag ska fylla med finns endast i fraktioner 0-90 eller 0-250mm
Maskerna på gabionerna är 70x70mm
Beställer jag 0-90 är risken att man får för mycket av de små stenarna.
Beställer jag 0-250 kanske det blir för mycket av stora klumpiga stenar?
Så nu funderar jag på hur mycket man ska behöva beställa, utan att få för lite eller alldeles för mycket.
Nettovolymen är 7.5kbm men det blir ju en del luft och ihåligheter i mellan stenarna så man kanske kan räkna någonstans runt 4-5kbm?
Tips/ideér?
Totalt 30m * 0,5m * 0,5m = 7.5 kbm
Materialet jag ska fylla med finns endast i fraktioner 0-90 eller 0-250mm
Maskerna på gabionerna är 70x70mm
Beställer jag 0-90 är risken att man får för mycket av de små stenarna.
Beställer jag 0-250 kanske det blir för mycket av stora klumpiga stenar?
Så nu funderar jag på hur mycket man ska behöva beställa, utan att få för lite eller alldeles för mycket.
Nettovolymen är 7.5kbm men det blir ju en del luft och ihåligheter i mellan stenarna så man kanske kan räkna någonstans runt 4-5kbm?
Tips/ideér?
0-fraktion i gabioner låter inte som en bra ide, allt under mask-storlek kommer ju trilla ut. genom gabionen.
Har du några bilder på någon annan som fyllt gabioner med 0-fraktion, så du har sett dels att det funkar och dels hur det ser ut? Länka gärna.
Men, i grund och botten, material med nollfraktion torde väl vara densamma i beställd som fylld volym, tänker jag.
Har du några bilder på någon annan som fyllt gabioner med 0-fraktion, så du har sett dels att det funkar och dels hur det ser ut? Länka gärna.
Men, i grund och botten, material med nollfraktion torde väl vara densamma i beställd som fylld volym, tänker jag.
Medlem
· Västragötaland
· 278 inlägg
Tanken är ju att sortera ut noll-fraktionen, det som ej går att använda i gabionen finns det andra planer för, grusgång/rabatt etc.
Och bara använda sig av fraktionen som gör sig lämpad, t ex från 70mm och uppåt.
Och bara använda sig av fraktionen som gör sig lämpad, t ex från 70mm och uppåt.
Ok.
Jag tror att du måste beställa mer än 7,5kbm. Helt enkelt för att den delen av fraktionen som är mindre 70mm utgör mer av volymen än det som fyller ut mellan de större stenarna då de är packade så som i en gabion.
En ren gissning från min sida är att du behöver beställa 2-3 gånger volymen, minst. Men jag kan vara ute och cykla
Har du tänkt pussla i stenarna i gabiornena, eller bara stjälpa i dem?
Jag tror att du måste beställa mer än 7,5kbm. Helt enkelt för att den delen av fraktionen som är mindre 70mm utgör mer av volymen än det som fyller ut mellan de större stenarna då de är packade så som i en gabion.
En ren gissning från min sida är att du behöver beställa 2-3 gånger volymen, minst. Men jag kan vara ute och cykla
Har du tänkt pussla i stenarna i gabiornena, eller bara stjälpa i dem?
Klicka här för att svara