Hej!
Ny här på forumet.
Min mor och far har ett hus som är byggt sent 60-tal och har en typ av asfaboard-skivor som ser ut som tegelfasad som fasad.
Yttersta skiktet börjar trilla av på en del ställen och skiktet under verkar vara typ asfaboard.
Nån som vet om det finns något man kan måla på på de ställen där det yttersta skiktet släppt?
Vad kallas dessa "fusk" tegelfasad-skivor?
Mvh Tomas B

N
Kanske lite bilder?

Bild på fuskteglet och del där själva "teglet" lossat och asfaboard en tittar fram.

• Skadat område på en vägg med fusktegel där asfaboard syns där teglet lossnat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
carina.Waginder l
  • Laddar…
Nu tänkte jag mest på att "laga" med nån typ av färg eller liknande de ytor som själva fuskteglet lossat från skivan.
Det är även stora glapp mellan skivorna men där finns det ju silikontätning eller liknande som jag kan använda.
I detta fallet går funktion före utseendet då jag mest vill skydda väggen några år till innan hela fasaden ska bytas och tilläggsisoleras.

Ni ska nog inte vänta allt för länge med att åtgärda fasaden. Utifrån bilden sett så ser det ut som att den inte håller tätt särskilt bra med tanke på all sprickbildning.
Hur ser konstruktionen ut bakom asfaboarden? Luftspalt eller inte?

Om du fusklagar så använd elastisk byggfog för utebruk som är övermålningsbar.
Silikon passar bäst till våtrum och akvarier, långt borta från ytor som ska målas.

Om du ska roa dig med att måla dit tegelstenar är nog risken att det blir mer ”utseende före funktion”. :p
En bra färgaffär kan bryta en nyans du önskar. Bara att ta med en bit ”gammal tegelsten” så analyserar/mäter de upp färgen. Brukar finnas små färgprovsburkar så man kan provmåla lite på sin fasad för att välja rätt färg/nyans.

Demidekk Ultimate är en färg för träfasader. Den biter jättebra i underlaget. Inte rätt enligt specen, men funkar på både betog och metall, så varför inte prova på de där torra gamla skivorna?
En risk är att det blir för tätt om du målar hela väggen, färgen spricker, det tränger in vatten och är det inte luftspalt bakom kan väggen/skivorna inte torka ut.

Kolla längst ner vid grunden. Finns det en springa, luftspalt, som gör att väggen kan torka ut bakom skivorna?

Stor risk för genomslag av tjäran när du målar kan bli gult men prova det kanske inte syns så mycket på rött

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Är det inte helt enkelt dags för en ny fasad utanpå?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.