171 467 läst ·
408 svar
171k läst
408 svar
Fuskbygge, hur går vi vidare?
Om det ändå bara vore 51 sidor....Tokslut skrev:
90 sidor är dom uppe i!!
Men, tillbaka till TOPIC nu kanske?
Ska bli intressant att höra vad er besiktningsman kommer att säga! Högst troligt att det är en fara att ens vistas i byggnaden...
Där tar du upp något viktigt som inträffar allt för ofta även på detta forum!C crazytok skrev:
Jag tycker att vi nu tecknar ett bindande avtal med TS, oavsett om TS är näringsidkare eller ej, där vi kräver att få uppföljning om hur detta bygge går till slut.
Hittade även det här.
Ni ska självklart få följa med på hela resan och veta allt som händer!Dowser4711 skrev:
Kan säga som så. När de kommer 10-15 cm snö så kommer den här byggnaden att rasa. Förutom alla allmäna fel på stommen i byggnaden som är mer eller mindre alvarliga så finns det ett fel som gör att hela byggnaden kommer att kollapsa.
Det finns inget som håller på taknocken. Vad som håller upp taknocken i praktiken nu är den styvheten väggarna utgör i kombination av vinkeln på tak reglerna.
Kommer de snö GÅ EJ IN I BYGGNADEN = DÖDS FÄLLA.
Finns två vanliga sätt att hålla upp taknocken på. Standard med takstolar som är triangelformade. Eller med en centrum balk.
Går det att rädda byggnaden... kanske... men de kan vara mer poäng att skruva ner taket och göra om från start. Väggarna är inte snygga heller, men de borde nog hålla ihop, iaf om man fixar de ställena de är fel på.
Oavsett. Åk in till närmaste maskinuthyrare och hyr 5 stämpar. Sätt upp dem på regelbundet avstånd till nocken. De bör hålla ihop huset så de värsta dödsfällan avtar.
Montera ner taket, och fixa väggarna. Lägg upp ett nytt tak med en centrum balk och en eller två pelare.
Andvänd svenska träs dimentionerings guide.. Den är utmärkt. Använder exakt samma dimentioneringsregler som jag lärde mig på byggingenjörs utbildningen. För alla någorlunda vanliga konstruktioner så ser jag ingen anledning att tvivla på den. Brukar själv använda den i stället för att räkna för hand bara för att få optimal regeldimention.
Kan nämnas att jag har byggt mitt hus helt utan traditionella takstolar med hjälp av en centrum balk (315x90 limträ). Har en pelar i mitten av stora rummet.
Fixa de själv. Är byggingenjör mer inte certifierad byggkonstruktör, vilket min kommun kräver för att få de godkänt som bostad. Så jag fick hyra in en konsult som gick hit och sa "jaha.... okej, stämpel" typ. Men om de inte är bygglov så ser jag ingen orsak att bry sig. Om de är gjort rätt och dimensionerat rätt, håller det.
Det finns inget som håller på taknocken. Vad som håller upp taknocken i praktiken nu är den styvheten väggarna utgör i kombination av vinkeln på tak reglerna.
Finns två vanliga sätt att hålla upp taknocken på. Standard med takstolar som är triangelformade. Eller med en centrum balk.
Går det att rädda byggnaden... kanske... men de kan vara mer poäng att skruva ner taket och göra om från start. Väggarna är inte snygga heller, men de borde nog hålla ihop, iaf om man fixar de ställena de är fel på.
Oavsett. Åk in till närmaste maskinuthyrare och hyr 5 stämpar. Sätt upp dem på regelbundet avstånd till nocken. De bör hålla ihop huset så de värsta dödsfällan avtar.
Montera ner taket, och fixa väggarna. Lägg upp ett nytt tak med en centrum balk och en eller två pelare.
Andvänd svenska träs dimentionerings guide.. Den är utmärkt. Använder exakt samma dimentioneringsregler som jag lärde mig på byggingenjörs utbildningen. För alla någorlunda vanliga konstruktioner så ser jag ingen anledning att tvivla på den. Brukar själv använda den i stället för att räkna för hand bara för att få optimal regeldimention.
Kan nämnas att jag har byggt mitt hus helt utan traditionella takstolar med hjälp av en centrum balk (315x90 limträ). Har en pelar i mitten av stora rummet.
Fixa de själv. Är byggingenjör mer inte certifierad byggkonstruktör, vilket min kommun kräver för att få de godkänt som bostad. Så jag fick hyra in en konsult som gick hit och sa "jaha.... okej, stämpel" typ. Men om de inte är bygglov så ser jag ingen orsak att bry sig. Om de är gjort rätt och dimensionerat rätt, håller det.
Med ibalk hade det kanske räckt med 2 stolpar. Inte med Limträ. Dock är takstolarna också underdimensionerade med tanke på spännvidden.M Mawe85 skrev:
O det finns inga gavel spetsar eller vad man kallar det. Så går det att åtgärda? Absolut. Men det är nog nästan lättare å bara börja om på ny kula
Rent krasst känner jag för att plocka ner alltihopa som dom har gjort, inte ens väggarna är reglade med cc60. Vilket gör det fruktansvärt jobbigt när vi ska montera upp innerväggar. Det är inte ens jämt avstånd, vissa ställen är den 50 och vissa 100..(tex vid fönsteröppningen)M matsv201 skrev:Kan säga som så. När de kommer 10-15 cm snö så kommer den här byggnaden att rasa. Förutom alla allmäna fel på stommen i byggnaden som är mer eller mindre alvarliga så finns det ett fel som gör att hela byggnaden kommer att kollapsa.
Jag har jobbat som snickarlärling i mina ungdomsår och sporadiskt hjälpt vänner o bekanta och det där är det värsta jag sett. Var de nyktra när de byggde ihop det där?
Betala inte! Bestrid fakturorna i sin helhet. Hänvisa till att de ej levererat den tjänst ni beställt av de. Har de köpt in material så får de plocka ner det och ta med sig. Annars kan ni skicka faktura till de för att de har sina produkter på er tomt, hyra av plats etc etc. Betalar de inte så kan ni ansöka bolaget i konkurs i och med att de ej har likviditet i bolaget, dvs, att de ej kan betala räkningar.
Mvh
Jurist
Betala inte! Bestrid fakturorna i sin helhet. Hänvisa till att de ej levererat den tjänst ni beställt av de. Har de köpt in material så får de plocka ner det och ta med sig. Annars kan ni skicka faktura till de för att de har sina produkter på er tomt, hyra av plats etc etc. Betalar de inte så kan ni ansöka bolaget i konkurs i och med att de ej har likviditet i bolaget, dvs, att de ej kan betala räkningar.
Mvh
Jurist
Medlem
· västra götaland
· 95 inlägg
Där har du fel. jag har jordbruksfastighet som privatperson, å när jag deklarerar så ämnar jag inga avdrag bara på tilläggs blankett. Så de är inga problem med det. mvhCheesen skrev:
Jag undrar hur avtalet ser ut och vilka övriga handlingar som finns. Det hjälper er när ni ska ifrågasätta bygget. Ni är ju beställare och måste speca vad ni ska ha! Har ni bara sagt "det ska stå ett stall här, 20 meter långt och 10 meter brett"? Blir svårare att klaga då. Tog firman fram konstruktionsritningar? Har ni fått ta del av dessa? Finns kontrollansvarig? Visst finns nödbromsen om det är uppenbart undermåligt byggt. Men jag vill lyfta ert eget ansvar som byggherre. Jag kan åka till Jula och köpa en hammare för 5 kronor och kalla mig snickare. Du som kund måste bestämma aktivt vad du ska ha, annars har jag inget att följa, och du har inget att klaga på när jag gör mina kreativa lösningar med runt hörnet-garanti.
PS. Om man ska vara diplomatisk kan man acceptera att det glipar uppe i nock, det är ett sätt att ventilera. Men givetvis måste man täcka taket... DS.
PS. Om man ska vara diplomatisk kan man acceptera att det glipar uppe i nock, det är ett sätt att ventilera. Men givetvis måste man täcka taket... DS.
Häststall förstår jag, ser ut som Lucky Lukes svankryggiga häst.... Detta var ett skämt, precis som företaget som gjort "jobbet".G granskogen skrev:Hej,
Vi köpte en gård mitt i sommaren och när vi köpte gården så visste vi att vi skulle få bygga nytt stall.
Då vi inte kan någonting om byggnadskonstuktioner så valde vi att anlita snickare.
Det uppdraget vi gav dom var att bygga ett stall, vädertätt, så skulle vi ha fixat
det invändiga själva, så som att sätta skivor/plank, måla mm.
Vad som har hänt än så länge är att snickarna har rest väggar, takstolar, lagt råspont samt papp.
De har även börjat sätta panel.
Takstolarna är egentillverkade på våran gräsmatta(av snickarna), av 45x175, kollar man på taket utifrån så går det som i en båge, att det håller på "sjunka in". När vi ifrågasatte det här så sa dom att det inte är några problem, att det går att stötta upp/förstärka. Vilket dom har gjort men ser fortfarande lika illa ut.
Råsponten är inte helt ihop i nocken, glipar ganska bra, regnar in rakt ner på betongen, pappen ligger inte heller hela vägen upp utan slutar ungefär en 40cm från toppen.
Sen har pappen även släppt vid takfoten nu på morgonen när det blåste lite. ca 10-12m/sekund i stormbyarna.
Vi har ju gått igenom med snickarna hur vi vill att det ska se ut och allt sånt, det vi har tänkt på när vi har pratat är ju mer hur det ser ut, sen anlitar vi ju dom för att dom har kunskap om hur det ska byggas för att hålla.
Konstruktionen över lag är väldigt underlig, vilket vi har ifrågasatt ifall det kommer hålla, då ska vi inte oroa oss det är inga problem, får vi som svar.
Vi har även frågat snickarna om det är någon som har räknat på konstruktionens bärighet och då har dom sagt ja.
Det finns en vägg som tar mycket mer tyngd från taket än dom andra väggarna, den här väggen lutar utåt, när vi la långpasset på så var det 3-4 cm på 2m.
Vi håller på att jaga en byggnadsingenjör som även är besiktningsman som ska få komma ut och titta så vi får det svart på vitt vad som är fel.
Troligtvis kommer vi att få plocka ner taket. Om inte väggarna också, materialet kommer inte kunna återanvändas.
Det som är positivt är väl att vi inte har betalat någonting än.
Hur går man vidare efter att besiktningsmannen har sagt sitt?
Hur blir det om vi som byggherrar stoppar bygget och besiktigar, samt upptäcker brister och fel som är så allvarliga att det måste plockas ner och göras om, vi är inte jättesugna på att betala en enda krona för varken tid eller material som inte går att använda till någonting annat.
Måste man ge samma företag en chans att rätta till sina fel?
Betala inte en spänn innan allt är åtgärdat.