Fuskbyggare på besök. Det läcker in kalluft mellan listerna på två ställen. Nytt fönster ( ny håltagning), ny dörr. Persienner för fönster nära dörr, synliga glipor och lister där kalluft kan läcka in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad händer? Vad ska jag göra? De vill ha betalt.

Jag hade samma problem vid fönsterbyte gjort av Mockfjärds montörer, allt var fel det fanns stora gliper i drevningen så när lister togs bort kunde man se ut!
En oberoende besiktningsman dömde ut hela montaget som Mockfjärd göra om! Fick 10’ i kompensation efter att jag hållit inne med 20’000:- som är mindre än ett 1/2 basbelopp.
Vid en tvist under ett 1/2 basbelopp får parterna betala sina egna kostnader.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Jag hade samma problem vid fönsterbyte gjort av Mockfjärds montörer, allt var fel det fanns stora gliper i drevningen så när lister togs bort kunde man se ut!
En oberoende besiktningsman dömde ut hela montaget som Mockfjärd göra om! Fick 10’ i kompensation efter att jag hållit inne med 20’000:- som är mindre än ett 1/2 basbelopp.
Vid en tvist under ett 1/2 basbelopp får parterna betala sina egna kostnader.
Mina lister är målade på plats.

S
S StellaMaris skrev:
Mina lister är målade på plats.
och?

S SueCia skrev:
och?
svårt att ta bort utan att skada den nymålade väggen. Snickarna lyser med sin frånvaro.

S
S StellaMaris skrev:
svårt att ta bort utan att skada den nymålade väggen. Snickarna lyser med sin frånvaro.
Givetvis är det så, men listen kommer vara tvungen att tas bort.

S SueCia skrev:
Givetvis är det så, men listen kommer vara tvungen att tas bort.
:(

Eller så drar du lite latex fog runt om listerna så det blir tätt.

A
Det är tydligt att hantverkarna inte har gjort ett korrekt jobb.

Det saknas ju drev / tätning även på utsidan av fönsterna eftersom det drar.

att bara sätta en silikon sträng på insidan är inte tillräckligt då det ändå kommer bli en kylbrygga då den kalla luften ute kan komma ända in till silikonet.

Eventuellt går det att sätta en utefog ute och sedan el lämplig fog inne, osäker dock på hållbarhet.

Håll inne pengarna och kräv en fungerande hållbar lösning.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Om du håller inne med betalningen så se till att det är mindre än 1/2 basbelopp!
Lämplig summa är 20’000:-
Om leverantörer går vidare med inkasso eller advokat så får han betala alla sina egna kostnader för tvisten då själv!

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Det är tydligt att hantverkarna inte har gjort ett korrekt jobb.

Det saknas ju drev / tätning även på utsidan av fönsterna eftersom det drar.

att bara sätta en silikon sträng på insidan är inte tillräckligt då det ändå kommer bli en kylbrygga då den kalla luften ute kan komma ända in till silikonet.

Eventuellt går det att sätta en utefog ute och sedan el lämplig fog inne, osäker dock på hållbarhet.

i det här fallet är det i princip allt som är felgjort och snickaren lyser med sin frånvaro. Han kommer inte komma tillbaks. Problemet är också att vi inte vet vad som finns bakom gips/lister och panel. Har inte ork till mer. Jag har lagat allt synligt i 11v nu, snickeri, måleri osv. Inne på 13 v med åtgärder och mer dyker upp. Tror ni att allt måste plockas bort? Foder på utsida och lister på insidan? Vad kan det bli för konsekvens?

L Leif i Skåne skrev:
Om du håller inne med betalningen så se till att det är mindre än 1/2 basbelopp!
Lämplig summa är 20’000:-
Om leverantörer går vidare med inkasso eller advokat så får han betala alla sina egna kostnader för tvisten då själv!
än så länge vill han inte komma och rätta till något. Mer fel dyker upp hela tiden. :cry:

B
Det borde ju räcka att antingen ta bort på utsida eller insida, för att kunna dreva.

Som flera ovan skriver, håll kvar ett skäligt belopp, och betala resten av fakturan. Påtala skriftligt att du förväntar dig att de åtgärdar felet, och ge dem skälig tid innan du låter nån annan göra klart kvarvarande jobbet.

B BSOD skrev:
Det borde ju räcka att antingen ta bort på utsida eller insida, för att kunna dreva.

Som flera ovan skriver, håll kvar ett skäligt belopp, och betala resten av fakturan. Påtala skriftligt att du förväntar dig att de åtgärdar felet, och ge dem skälig tid innan du låter nån annan göra klart kvarvarande jobbet.
Vi reklamerade allt i slutet på våren men de kom aldrig och åtgärdade nåt. Nu ville de ha betalt för sovrummet, men nu dök även detta upp. Tittade i friskluftsventilen igår. Fick hjärtinfarkt. Närbild av en öppen friskluftsventil med synlig smuts och potentiell mögelbildning inuti.
Skapa konto
Friskluftsventil på vägg med synliga smutsavlagringar och mögel inuti.
Skapa konto
Sovrumsinteriör med ett fönster med persienner och en öppen friskluftsventil högst upp på väggen.
Skapa konto

Düsseldorff
Du kan i alla fall trösta dig med att du inte behöver bekymra dig över målningen av lister etc. Att måla är enkelt. Det tar tre-fyra timmar att måla hela fönsterpartiet två varv, inklusive golvtäckning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.