Behöver lite hjälp ! För nästan ett år sen så anlitade jag en byggfirma /totalentreprenör som skulle lägga plåttak på mitt lilla torp i stället för tegelpannor som låg där. Jag har nu märkt att det ser ut att fattas plankor under själva vindskivan jag har gjort ett gult streck som pekar på det som fattas så ni ser vad jag menar , jag får inte fram namnet på vad det heter. Men det ser konstigt ut man ser själva den svarta takpappen under när man tittar upp.
Ska det vara så ??? ,Tycker att det borde vara några vita plankor där. Jag betalade dessutom mer än vad vi hade kommit fram till. Jag kan inget om bygg och det känns inte så bra när det rör sig om ganska mycket pengar. Tacksam för svar !
Ska det vara så ??? ,Tycker att det borde vara några vita plankor där. Jag betalade dessutom mer än vad vi hade kommit fram till. Jag kan inget om bygg och det känns inte så bra när det rör sig om ganska mycket pengar. Tacksam för svar !
Redigerat:
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Omöjligt att veta vad du menar ,
Hur såg det ut innan ?
Du får ta fler bilder närmare som man kan se ordentligt om du vill ha ett vettigt svar.
Hur såg det ut innan ?
Du får ta fler bilder närmare som man kan se ordentligt om du vill ha ett vettigt svar.
Produkter som diskuteras: "fasadtvätt"
Grön-Fri Proffs 5 liter Jape
Tvätta bort alger utomhus
1 499 kr inkl moms
Läs mer
Strecket pekar inte på takfoten.H Hampe w skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Takfot
Gavelsprång är ordet du letar efter.
Och vanligt är att man låter råspånten löpa förbi sista takstolen. Men inte alls så att det är ett krav. Varför skulle det fattas brädor där? Sannolikt går läkten förbi takstolen, annars hade det inte gått att fästa vare sig vindskivor, underlagstaket eller plåttaket. Och är det verkligen takpapp du har under plåten?
Är la ändå inte supersvårt att fästa stående spånt i läkten och måla i valfri färg. Sen om det ska ingå i entreprenaden eller ej beror helt på vad ni avtalat om. Men något fuskbygge kan man knappast påstå givet bilder och info som delgetts hittills.
Och vanligt är att man låter råspånten löpa förbi sista takstolen. Men inte alls så att det är ett krav. Varför skulle det fattas brädor där? Sannolikt går läkten förbi takstolen, annars hade det inte gått att fästa vare sig vindskivor, underlagstaket eller plåttaket. Och är det verkligen takpapp du har under plåten?
Är la ändå inte supersvårt att fästa stående spånt i läkten och måla i valfri färg. Sen om det ska ingå i entreprenaden eller ej beror helt på vad ni avtalat om. Men något fuskbygge kan man knappast påstå givet bilder och info som delgetts hittills.
Jag förstår dig. Det det inte riktigt färdigt ut om man ser råspånten sticka ut under taksprånget (som det förenklat kallas). Snyggast brukar vara att sätta ett par brädor, tvärs råsponten. Dessa brukar oftast målas i samma färg som huset. Men kan på vissa typer av hus målas i samma färg som vindskivor och knutar.H Hampe w skrev:
Om det sedan skulle ingått i takbytet, är mer än jag törs svara på, utan att ha hört mer om vad som var överenskommet.