Behöver lite hjälp ! För nästan ett år sen så anlitade jag en byggfirma /totalentreprenör som skulle lägga plåttak på mitt lilla torp i stället för tegelpannor som låg där. Jag har nu märkt att det ser ut att fattas plankor under själva vindskivan jag har gjort ett gult streck som pekar på det som fattas så ni ser vad jag menar , jag får inte fram namnet på vad det heter. Men det ser konstigt ut man ser själva den svarta takpappen under när man tittar upp.
Ska det vara så ??? ,Tycker att det borde vara några vita plankor där. Jag betalade dessutom mer än vad vi hade kommit fram till. Jag kan inget om bygg och det känns inte så bra när det rör sig om ganska mycket pengar. Tacksam för svar !

• Rött torp med plåttak, gul pil pekar på området med saknade plankor under vindskivan, synlig svart takpapp, omgivet av träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
K
Ser ingen pil.

K kniv skrev:
Ser ingen pil.
Gula strecket

Omöjligt att veta vad du menar ,
Hur såg det ut innan ?
Du får ta fler bilder närmare som man kan se ordentligt om du vill ha ett vettigt svar.

pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Hur såg det ut innan ?
Du får ta fler bilder närmare som man kan se ordentligt om du vill ha ett vettigt svar.

• Rött trähus med vit fönsterkarm och spröjs, en kvist och en diagonal linje ritad med gult över husets gavel.
    Skapa konto
Tyvärr är jag inte på plats för att ta bättre bilder. Men här är en bild på ett annat hus och om du ser strecket som pekar på det vita . Det är det som fattas på mitt tak precis där ser jag bara det svarta takpappen

En vitmålad underspikning och en fasadtvätt tror jag att du fixar själv.

Jag tycker "vattbrädan" och skorstensbeslaget ser lite konstiga ut, ingick de i entreprenaden?

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Hur såg det ut innan ?
Nu tror jag att jag hittat namnet . Takfot och jag vill ha den " inklädd "

H Hampe w skrev:
Nu tror jag att jag hittat namnet . Takfot och jag vill ha den " inklädd "
Strecket pekar inte på takfoten.

Diagram av ett hus med takfot markerad i röd linje på kanten av taket, med texten "TAKFOT" ovanför.
Skapa konto

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Takfot

• Gilla
Hampe w
  • Laddar…
Farstatjej90
Googla mig fram till det jag tror du menar, takutsprång. Du menar att det saknas brädor på undersidan av takutsprånget.

• Gilla
Hampe w och 1 till
  • Laddar…
K
Gavelsprång är ordet du letar efter.
Och vanligt är att man låter råspånten löpa förbi sista takstolen. Men inte alls så att det är ett krav. Varför skulle det fattas brädor där? Sannolikt går läkten förbi takstolen, annars hade det inte gått att fästa vare sig vindskivor, underlagstaket eller plåttaket. Och är det verkligen takpapp du har under plåten?

Är la ändå inte supersvårt att fästa stående spånt i läkten och måla i valfri färg. Sen om det ska ingå i entreprenaden eller ej beror helt på vad ni avtalat om. Men något fuskbygge kan man knappast påstå givet bilder och info som delgetts hittills.

• Gilla
Hampe w
  • Laddar…
useless useless skrev:
Strecket pekar inte på takfoten.

[bild]
[länk]
Tack

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Googla mig fram till det jag tror du menar, takutsprång. Du menar att det saknas brädor på undersidan av takutsprånget.
Precis ! jätte svårt att hitta namn på allt när man inte kan något om bygg

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
H Hampe w skrev:
Precis ! jätte svårt att hitta namn på allt när man inte kan något om bygg
Jag förstår dig. Det det inte riktigt färdigt ut om man ser råspånten sticka ut under taksprånget (som det förenklat kallas). Snyggast brukar vara att sätta ett par brädor, tvärs råsponten. Dessa brukar oftast målas i samma färg som huset. Men kan på vissa typer av hus målas i samma färg som vindskivor och knutar.
Om det sedan skulle ingått i takbytet, är mer än jag törs svara på, utan att ha hört mer om vad som var överenskommet.

• Gilla
Mawe85
  • Laddar…
H
Hur såg det ut innan takbytet?
Satt det brädor där då?
Om inte så har de bara gjort att det ser lika ut.
Sen vad avtalade ni om?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.