Reklamationen skall skötas mot säljaren och inte någon fabrik i Finland.

Jaha, så den som byggt alltså. Hajade inte det först. :)

Tack för svar.

Diskmaskinen kan vara fastskruvad. I så fall sitter den med skruvar som skruvas från insidan. På det stället där luckan hamnar när man stänger den.

Men hade den varit fastskruvad så hade den väl knappast puttats in.....;)

Det beror på om den skruvades fast före eller efter den puttades in.

Nyfniken skrev:
Det beror på om den skruvades fast före eller efter den puttades in.
Tror knappast köksmontören kommit och skruvat något, sedan diskmaskinen blev intryckt av användarna en tid efter monteringen! :P

Har ingen aning om hur bra leverantören är egentligen, men 110000 för material + arbete låter rätt mycket. Eftersom det är en lägenhet antar jag att köket inte är jättestort.
Vårt kök kostade 38000 + 36000 arbete (efter ROT) och då var det med plattläggning, samt plattläggning i 2 andra rum. Vitvaror gick på 28.000 (minus diskmaskin som vi hade en nästan ny). Målning gjorde jag själv.
Det finns ju olika kvalitets/prisnivåer, men av det du beskriver låter det ju inte som ett kvalitetskök. Det är kanske läge att kolla i papper vad som har levererats, hur mycket arbete har fakturerats, har de dragit ROT?

Kindvall: ROT är inte aktuellt i detta fall då det rör en lägenhet. Endast fastighetsägare som kan nyttja ROT-avdraget ej hyresgäst/bostadsrättsinnehavare.

mape17 skrev:
Kindvall: ROT är inte aktuellt i detta fall då det rör en lägenhet. Endast fastighetsägare som kan nyttja ROT-avdraget ej hyresgäst/bostadsrättsinnehavare.
http://www.skatteverket.se/skatter/husarbetenrot.4.2e56d4ba1202f95012080002966.html

Hur mycket felaktigheter ska tas upp i den här tråden. :@ Står ju svart och vitt på skatteverkets hemsida att ROT gäller för småhus, bostadsrätt, eller ägarlägenhet. Dock bara invändiga arbeten på en bostadsrätt vilket det är i det här fallet.d^_^b

mape17 skrev:
Fel! Bostadsrättsinnehavare kan visst nyttja ROT-avdrag för arbeten som avser det inre underhållet.

mape17 skrev:
Nu får du allt läsa på Skatteverkets regler.
"För att du ska få skattereduktion för ROT-arbete krävs dessutom att du äger bostaden (småhus, bostadsrätt, eller ägarlägenhet) där ROT-arbetet utförs."
Hyresrätt - NEJ
Bostadsrätt - JA

Enligt tidigare inlägg hade TS mor haft kontakt med "bostadsföreningen" vilket jag tolkar som bostadsrättsföreningen.

thomas33 skrev:
... sedan diskmaskinen blev intryckt av användarna en tid efter monteringen! :P
Står det så?

I vilket fall: Vår diskmaskin är skruvade i "taket", men går att flytta in och ut i nederkant.

Redigerat:
Kindvall: Du ska jag genast tipsa en arbetskompis om detta då han blev nekad ROT-avdrag av skattemyndigheten just med motivering att han bor i en bostadsrätt.

Jag viker mig och tackar för tipset, eller det är väl arbetskollegan som får tacka. ;-)

mape17 skrev:
Kindvall: Du ska jag genast tipsa en arbetskompis om detta då han blev nekad ROT-avdrag av skattemyndigheten just med motivering att han bor i en bostadsrätt.

Jag viker mig och tackar för tipset, eller det är väl arbetskollegan som får tacka. ;-)
Beror på vad som utförs i bostadsrätten. Saker som föreningen ska stå för enligt lag täcks inte av ROT. Inte heller tex att sätta upp en markis på utsidan av bostadsrätten eller fixa balkongen. Allt står på skatteverkets hemsida.

mape17 skrev:

Blev han nekad ROT-avdrag gällde det sannolikt yttre åtgärder som INTE täcks i bostadsrätt, dvs balkong/altan/fönster/dörrar. Skillnaderna finns beskrivna på Skatteverket. Eftersom det handlade om kök i denna frågan, vilket täcks av ROT i brf, tog jag inte upp de skillnaderna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.