5 671 läst ·
31 svar
6k läst
31 svar
Fusk vid köksbygge - vad göra? Vilka är ens rättigheter?
Medlem
· Stockholms län
· 12 inlägg
Jaha, så den som byggt alltså. Hajade inte det först. 
Tack för svar.
Tack för svar.
Har ingen aning om hur bra leverantören är egentligen, men 110000 för material + arbete låter rätt mycket. Eftersom det är en lägenhet antar jag att köket inte är jättestort.
Vårt kök kostade 38000 + 36000 arbete (efter ROT) och då var det med plattläggning, samt plattläggning i 2 andra rum. Vitvaror gick på 28.000 (minus diskmaskin som vi hade en nästan ny). Målning gjorde jag själv.
Det finns ju olika kvalitets/prisnivåer, men av det du beskriver låter det ju inte som ett kvalitetskök. Det är kanske läge att kolla i papper vad som har levererats, hur mycket arbete har fakturerats, har de dragit ROT?
Vårt kök kostade 38000 + 36000 arbete (efter ROT) och då var det med plattläggning, samt plattläggning i 2 andra rum. Vitvaror gick på 28.000 (minus diskmaskin som vi hade en nästan ny). Målning gjorde jag själv.
Det finns ju olika kvalitets/prisnivåer, men av det du beskriver låter det ju inte som ett kvalitetskök. Det är kanske läge att kolla i papper vad som har levererats, hur mycket arbete har fakturerats, har de dragit ROT?
http://www.skatteverket.se/skatter/husarbetenrot.4.2e56d4ba1202f95012080002966.htmlmape17 skrev:
Hur mycket felaktigheter ska tas upp i den här tråden. :@ Står ju svart och vitt på skatteverkets hemsida att ROT gäller för småhus, bostadsrätt, eller ägarlägenhet. Dock bara invändiga arbeten på en bostadsrätt vilket det är i det här fallet.d^_^b
Nu får du allt läsa på Skatteverkets regler.mape17 skrev:
"För att du ska få skattereduktion för ROT-arbete krävs dessutom att du äger bostaden (småhus, bostadsrätt, eller ägarlägenhet) där ROT-arbetet utförs."
Hyresrätt - NEJ
Bostadsrätt - JA
Enligt tidigare inlägg hade TS mor haft kontakt med "bostadsföreningen" vilket jag tolkar som bostadsrättsföreningen.
Kindvall: Du ska jag genast tipsa en arbetskompis om detta då han blev nekad ROT-avdrag av skattemyndigheten just med motivering att han bor i en bostadsrätt.
Jag viker mig och tackar för tipset, eller det är väl arbetskollegan som får tacka. ;-)
Jag viker mig och tackar för tipset, eller det är väl arbetskollegan som får tacka. ;-)
Beror på vad som utförs i bostadsrätten. Saker som föreningen ska stå för enligt lag täcks inte av ROT. Inte heller tex att sätta upp en markis på utsidan av bostadsrätten eller fixa balkongen. Allt står på skatteverkets hemsida.mape17 skrev:
Blev han nekad ROT-avdrag gällde det sannolikt yttre åtgärder som INTE täcks i bostadsrätt, dvs balkong/altan/fönster/dörrar. Skillnaderna finns beskrivna på Skatteverket. Eftersom det handlade om kök i denna frågan, vilket täcks av ROT i brf, tog jag inte upp de skillnaderna.mape17 skrev: