Vi har låtit slipa våra golv i samband med en lägenhetsrenovering. Golven är av furu med inblandad gran vad vi vet. De har i många år legat under diverse plast och heltäckningsmattor eller varit lackade. Efter slipningen skulle golvläggaren behandla golvet med Timberex oljebets kulören Driftwood uppblandad med 50 procent transparent olja. Ingen lut skulle användas. Resultatet blev som på bilderna. Kraftiga färgskiftningar i grönt och orange. Inte alls den nedtonade bruna som vi förväntat oss. När vi gjorde prover i förväg blev det inte alls på detta vis. Proverna gjordes dock på golv i andra rum, och den här konstiga effekten har bara uppträtt i vissa rum. Förtroendet för golvföretaget är rätt lågt och de har inget svar på vad som gått fel. Vi vill inte gärna slipa om och lägga på en annan behandling med risk att det blir dåligt igen. Vad kan ha gått snett?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser ut att ha sitt ursprung i virkets kvalité och egenskaper innan det kom på plats?
Var golvet avsett att ha matta på sig redan från början var det inte säkert att man tog det bästa på 30-40-50-talet.
Var golvet avsett att ha matta på sig redan från början var det inte säkert att man tog det bästa på 30-40-50-talet.
Det var nog avsett att vara undergolv när huset byggdes, men i ett av rummen var det tidigare klarlacket med bra resultat. Borde inte golvläggaren ha kunskap om vilken behandling som kan funka på ett gammalt undergolv?Fotografen skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Hade det varit felblandat i betsen så hade väl alla brädor fått samma gröna nyans. Vissa av dina brädor är ju "perfekt" bruna.Som ligger kloss med en som är "fel". Ser mer ut som virket är av varierande struktur/kvalité vilket gör att de drar åt sig olika mycket av infärgningen.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Såg du golvet efter slipningen? Det borde ha synts att golvet inte var perfekt redan då.
Det kommer troligen att mörkna med tiden så skillnaden blir något mindre. Acceptera eller lägg något annat ovanpå.
Man kan förstås byta hela trägolvet om kostnad inte är något som hinder.
Det kommer troligen att mörkna med tiden så skillnaden blir något mindre. Acceptera eller lägg något annat ovanpå.
Man kan förstås byta hela trägolvet om kostnad inte är något som hinder.
Jo, en felblandning borde väl påverka alla golv i alla rum. Men samtidigt finns det inte en enda planka som fått rätt nyans i de här golvpartierna.I InsidersUnited skrev:
Jo, jag såg efter slipningen. Jag såg inget konstigt men jag har inga ögon för golv. Det jag är mer frågande till är om inte golvkillarna som borde kunna sin sak skulle flaggat för att resultatet kunde bli dåligt.imported_Benno skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Jag tycker det är ett fint och levande golv, men det kanske jag är ensammen om. Det är 100 ggr bättre än ett helt nytt och homogent golv ur förpackningen i min mening
Håller med InsidersUnited. Jag hade nog låtit det vara och sett det som en kul/ovanlig inredningdetalj i ett äldre rum och sen försökt anpassa inredning/färg för att matcha golvet.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Fotografen skrev:
Har själv gjort samma resa med gamla golv från 1800/1900-talet.T Taxture skrev:
Tog bort masonit och heltäckningsmattor och fick fram ett hyfsat 4-tums undergolv.
Golvslip inhyrdes (minns nu när det var, 1982 precis när vår dotter kom till värden
Efter slipning blandade jag ihop spackel av slipdamm + 2-komp golvlack och spacklade igen springorna i golvet.
Slipade sedan de spacklade nåten, och lackade sedan rikligt med tvåkomponentlack.
Blev kanonbra, snygg glans och tålig yta på hela övervåningen i vår gamla f.d. fiskarstuga.