Hej!
En väldigt enkel fråga.
Vad har denna panna för funktion?
Ska tilläggas att där finns en jordvärmepump också så vill gärna veta lite mer exakt vad denna gör.

• Altech hastighetsväljare med tre inställningar och en grön lysdiod, monterad på vägg med rör i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Identifieringsskylt på en grön metallapparat med Norrahammars Bruk logotyp och tekniska data.
    Skapa konto
  • Värmepannans kontrollpanel med termometer och termostater märkta 'NORRAHAMMAR 2000'.
    Skapa konto
Demmpa Demmpa skrev:
Första bilden visar en utbytt cirkulationspump,
[länk]

Själva pannan är en olje-/kokspanna.
Eventuellt är det även elpatron i pannan.
Tack för förenklade svar.
Behöver jag ha igång pannan?
Jag har varken olja eller "koks".
Går jordvärmepumpen igenom denna panna för att värma vattnet på något vis?

För att veta om pannan måste vara igång/inkopplad så måste man veta exakt hur det är kopplat.

Demmpa Demmpa skrev:
För att veta om pannan måste vara igång/inkopplad så måste man veta exakt hur det är kopplat.
Då får jag ta in en vvsare som får kolla på det. Tack för hjälpen!

Demmpa Demmpa skrev:
Kan inte riktigt släppa tanken med att den inte verkar ha någon funktion i nuläget? Jag använder ju ingen olja eller liknande. Vad tror du hade hänt om jag bara slagit ifrån den?

Det kan eventuellt bli dålig cirkulation på radiatorkretsen.

Den kanske används som bufferttank.

En början är att rita upp hur allt är kopplat rörmässigt. Följ rör för rör och rita, rita även in alla ventiler mm samt om de är öppna eller stängda.
Börja tex med framledningen från värmepumpen, ta sen returen från (till) värmepumpen, osv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.