58 049 läst ·
139 svar
58k läst
139 svar
Funkishusets fasadbyte - nu åker mexistenen
Golvvärmen fixar du säkert mycket bättre än en rörkrökare, om du inte redan har en som du vet är bra.andersgd skrev:
Vi hade rörkrökare till vår bottenplatta och ....... ja vad skall man skriva. Det blev inte lagt exakt efter ritning och anvisningar vad är det, något man skall läsa före utläggning? Mm, mm, mm.......
Mellan bjälklaget gjorde jag och hustrun och där ligger slingorna exakt efter ritning. Så vill man borra i betongplattan så går det att mäta ut vart golvvärmeslangen ligger. Dessutom gjorde vi provtryckning före gjutning och hade dessutom rören trycksatta under gjutningen. Vilket t.ex rörkrökarna inte visste att man skulle.....
Det ska bli intressant att leka murare, jag har inte provat innan. Min svärfar vill inte mura, tror tålamodet tryter 
Vi har en röris vi känner som vi använt tidigare och gillar. Jag har provat själv ett par gånger men rör och vatten känns svårt. El är i så fall mer min grej. Rörisen var här idag och tittade och kommer lägga något nytt system med plåtskivor som är bärande och som man sedan spacklar på.
Återställning av trottoaren pågår efter fibern förra sommaren. De gör om kantstenen då den börjat tippa. Har felanmält till Telia och bett dem bekräfta status. Grannens duct är trasig och frågan är hur min fiber mår. Det ser också ut att ligga en lös fiber utan duct som är av som jag inte vet vad det är. Eller om det varit något dragsnöre eller liknande. Nån som vet?
Vi har en röris vi känner som vi använt tidigare och gillar. Jag har provat själv ett par gånger men rör och vatten känns svårt. El är i så fall mer min grej. Rörisen var här idag och tittade och kommer lägga något nytt system med plåtskivor som är bärande och som man sedan spacklar på.
Återställning av trottoaren pågår efter fibern förra sommaren. De gör om kantstenen då den börjat tippa. Har felanmält till Telia och bett dem bekräfta status. Grannens duct är trasig och frågan är hur min fiber mår. Det ser också ut att ligga en lös fiber utan duct som är av som jag inte vet vad det är. Eller om det varit något dragsnöre eller liknande. Nån som vet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 720 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 720 inlägg
Om samma grävarfirma som grävde för fiber gräver av så lär väl det ryka många fiberducter när någon annan gräver senare..?
Du ska nog vara med nöjd med svärfar ändå. Min egen skakar mest på huvudet och säger att jag är bäng (med glimten i ögat) när jag visar vad vi gör och sen brukar han tillägga något om att det är skönt att inte bo i hus.
Du ska nog vara med nöjd med svärfar ändå. Min egen skakar mest på huvudet och säger att jag är bäng (med glimten i ögat) när jag visar vad vi gör och sen brukar han tillägga något om att det är skönt att inte bo i hus.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Antagligen så är den friliggande kabeln en söktråd som kan användas för att hitta exakt var fibern ligger. Tänk om dem hade använt denandersgd skrev:Det ska bli intressant att leka murare, jag har inte provat innan. Min svärfar vill inte mura, tror tålamodet tryter
[bild]
[bild]
När de "plöjde" ner slangen för fiber från gatan in till mitt hus så lade dem ett orange plastnät strax ovanför själva slangen i rännan. Det kanske hade kunnat rädda situationen något om det funnits nåt liknande hos er så man fått en förvarning om att det låg nåt nedgrävt där?
Morgonstund har grund i.... i morgon bitti kommer betongbilen och det är dags för gjutning. Trots att det är några dagar sedan bygget gick framåt i forumet har det hänt en del i verkligheten.
Det finns nu ett par gjutformar på plats.
Här ska det tippas in. Vi kommer att överfylla och sen knacka bort överhänget.
Huset var nyligen dränerat när vi köpte det.. kan konstatera att det nog inte skadat om den legat lite djupare eller att det suttit en frigolitskiva utanför platonmattan. Snikdränering inför försäljning?
Helgen ägnade jag åt rivning innanför ytterdörren, en smal passage. Valv är inte något för mig, så det åker också - som den ingenjör jag är ska det vara raka linjer och vinkelräta hörn
Det är kul att se de olika lagren och vad man hittar. Utifrån och inåt med tapet på varje lager:
1. Renoveringsgips
2. Gips och pärlspont
3. Masonite
4. Plywood
5. Original plankvägg med tapet på papp - nu är vi tillbaka på 30-tal.
Hallen kommer bli några kvadratdecimeter större
Elementet ska bort.. och rören är tänkta att döljas. De ska mata shunten till golvvärmen, tyvärr matar de även ett rum på ovanvåningen och vi måste gräva oss en bit in i väggen för att få till det.
Det riktigt coola var att i det understa lagret hittade jag denna skatt. Tillsammans med den Luftskyddsbyråns Förordnande för Hemskyddsledare och hemskyddspersonal upprättad år 1944 för block no 45. Detta så att vi i kvarteret vet vem som är husbrandvakt, hemskyddssamarit, ordonans och ordningsman. Som ni ser ska dokumenten anslås på väl synlig plats i fastigheten, eftersom de är lite sköra av åldern ska jag lämna in dem på inramning, jag hoppas Luftskyddsbyrån har överseende med att de inte anslås under några dagar...
Igår beställde jag murblock, platonmatta mm. Lastbilen kommer senare i veckan och valborg är tänkt att firas med murning.
Det finns nu ett par gjutformar på plats.
Logga in
Skapa konto
Här ska det tippas in. Vi kommer att överfylla och sen knacka bort överhänget.
Logga in
Skapa konto
Huset var nyligen dränerat när vi köpte det.. kan konstatera att det nog inte skadat om den legat lite djupare eller att det suttit en frigolitskiva utanför platonmattan. Snikdränering inför försäljning?
Logga in
Skapa konto
Helgen ägnade jag åt rivning innanför ytterdörren, en smal passage. Valv är inte något för mig, så det åker också - som den ingenjör jag är ska det vara raka linjer och vinkelräta hörn
Logga in
Skapa konto
Det är kul att se de olika lagren och vad man hittar. Utifrån och inåt med tapet på varje lager:
1. Renoveringsgips
2. Gips och pärlspont
3. Masonite
4. Plywood
5. Original plankvägg med tapet på papp - nu är vi tillbaka på 30-tal.
Hallen kommer bli några kvadratdecimeter större
Elementet ska bort.. och rören är tänkta att döljas. De ska mata shunten till golvvärmen, tyvärr matar de även ett rum på ovanvåningen och vi måste gräva oss en bit in i väggen för att få till det.
Logga in
Skapa konto
Det riktigt coola var att i det understa lagret hittade jag denna skatt. Tillsammans med den Luftskyddsbyråns Förordnande för Hemskyddsledare och hemskyddspersonal upprättad år 1944 för block no 45. Detta så att vi i kvarteret vet vem som är husbrandvakt, hemskyddssamarit, ordonans och ordningsman. Som ni ser ska dokumenten anslås på väl synlig plats i fastigheten, eftersom de är lite sköra av åldern ska jag lämna in dem på inramning, jag hoppas Luftskyddsbyrån har överseende med att de inte anslås under några dagar...
Logga in
Skapa konto
Igår beställde jag murblock, platonmatta mm. Lastbilen kommer senare i veckan och valborg är tänkt att firas med murning.