Vi ska flytta in i ett hus för första gången och håller som bäst på att fundera över hur vi ska möblera vårt vardagsrum. Våra tankar är beskrivna i bifogad bild.

Det som vi har än så länge är soffan, resten ska köpas in. Vi tänker i följande banor.

- Vi vill ha ljusa tapater, inte vita utan mer åt det cremefärgade hållet. Bakom två-sitssoffan ska vi ha en fondvägg som går åt det bruna hållet, gärna med mönster.
- Soffan är en cremefärgad skinnsoffa, i ganska "modernt" snitt, dvs. lite fyrkantig och utan "fluff".
- Vi gillar ek väldigt mycket och har tänkt köpa ett satsbord i ek som soffbord. Satsbordet för att kunna styra storleken och på så sätt få en öppnare känsla i rummet.
- TV bänken är ek och kommer att husera en cirka 40" LCD-TV. Denna TV är svart. Det kan komma en ljudanläggning med golvhögtalare på var sin sida om tv-bänken eller kanske högtalare på stativ.
- Vid matsalsdelen tittar vi på ett mycket robust ekbord med maffiga ekben. Vi vill ha ett brett bord så vi slipper kökskänslan. Stolarna blir skinnklädda i mörkt brunt skinn. Vi kanske köper en buffé eller liknande men det är något vi funderar på  att skippa för att skapa mer rymd i rummet.
- På väggarna kommer vi ha färgstarka abstrakta tavlor alá oljemålning. Mer färger kommer att tas upp i gardiner medan vi funderar på att hålla mattorna under bord relativt neutrala.
- Golvet är parkett som är ganska gul. Jag har tyvärr inte koll på träslag. Vi funderar på att slippa och betsa så det blir mörkare och går mer i linje med möblerna.

Funderingar vi har är:

- Kommer rummet att kännas för tight? Vi förstår att vi inte har något dansgolv precis men vi vill heller inte att det ska kännas alltför smått. Vi tror att dem ljusa färgerna ger illusionen om rymd, dock kanske det maffiga matbordet tar alltför mycket?
- Lurar vi oss själva med att gå på massiva ekmöbler? På möbelhandlare låter det som om dessa bör behandlas 3-4 gånger om året. Kommer detta att kännas som en börda?
- Fungerar det att slipa och betsa eller ska man lägga in nytt golv? Vad ska man då välja? Ekparkett eller blir det för mycket ek?

Tacksam för alla förslag och funderingar så vi inte gör något dumt eller missar något intressant förslag.

Tack på förhand!
Mattias

• planlsning-skalad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kanske kunde ni ha en lite längre soffa med schäslong så kanske det känns lite luftigare istället för två soffor? bara en tanke?

Det är just det att soffan är det enda som är givet. Den kan vi inte byta ut, hur mycket vi än skulle vilja.

Sitter man med ryggen mot fönstren i soffan och tittar in i rummet?
Om du vänder på möbleringen så att man kan titta ut, kommer rummet att kännas större. Antingen bara soffhörnan eller låta matbordet och soffhörnan byta plats.
Jag skulle vänta med att köpa ett maffigt matsalsbord tills jag hade flyttat in och under tiden kollat efter bord som kan förstoras/förminskas efter behov - samma idé som satsborden :)
Har du funderat på någon otraditionell möblering istället för det vanliga med soffhörna+matbord?
/ikhve

Ja det blir ryggen mot fönster, främst med tanke på att vi har en 40" TV som nog fungerar bäst mot väggen, men jag kan ha fel. Det är en möblering som skulle kunna fungera, vi får testa det på plats (tillträde mitten av juni).

Vi har tittat på andra matsalsbord men dem faller oss inte riktigt i smaken, främst beroende på att bredden oftast är 90 cm, ibland 100 cm. Vi vill helst ha 110 cm bredd för att slippa "kökskänsla".

Att vända på rummet blir nog tyvärr svårt eftersom vi har ingången till hallen som gör att väggen vid nuvarande matbordsplacering inte räcker för vår soffa, vi har försökt hitta en lösning men det blir nog omöjligt. Vi är tyvärr lite TV-bundna och tittar ofta på serier och film, därför är det viktigt för oss med en bra placering av TV'n.

Otraditionell möblering skulle kunna fungera dock är vår fantasi begränsad. Har du några exempel på sådan? Du behöver inte detaljspeca utan bara så lite frön i våra tankar. Vi är absolut inte låsta till soffhörna/matsalsbord, det enda som är låst är vår soffa som vi har investerat en hel del i i vårt förra boende.

Tack för dina tankar och idéer!

Enligt min mening kommer ni att ha kvar tillräckligt mycket rymd - ingen tight känsla. Ni har också friheten att plavcera TV:n på kortsidan och sofforna mittemot varandra då i alla fall ena soffan vetter mot utsikten.

Mattias.jo1 skrev:
Kul, vi har exakt samma konstellation med fönstret i ryggen och utgång till altan. Har då ett annat problem med att vi skall sätta in braskamin bredvid tv:n (murstocken befinner sig där). Har nog bra med plats ändå. Då till saken. Vi tänkte oss oxå dessa färger men finns det nått som säger att man skall ha det mörka i ryggen (fönster sidan) eller på den sidan tv är dvs mitt emot fönstret??
Jag har hört att man inte ska ha fondväggar mitt emot fönster eller på väggar med fönster och/eller dörrar. Detta ger att vi har två val för fondväggen i vårt rum, antingen bakom två-sitsen eller bakom matbordet. Vi tror att matbordet kommer att göra sig självt och vi har gärna tavlor där vilket lämnar väggen bakom soffan. Jag kanske har fel men så resonerar vi.

Hejduk..tig skrev:
Eller vända på matsalsbordet 90 grader. Det är rätt trist att ha en vägg som bordskavaljer.

Här två alternativa möbleringar med de möblemang som ni har funderat på.
Detta är en lösning vi tänkte prova på plats. Vi är bara lite osäkra på om bordet kommer långt ut i rummet och vet inte exakt hur mycket plats som behövs mellan väggen och bordet för att inte ge en trång känsla. Vi resonerar med att det behövs 80-100 cm. Vi får se, men detta är absolut en möjlighet och väljer vi den så ryker nog buffén all världens väg.

Hejduk..tig skrev:
Ger mindre med reflexer i TV'n.
Intressant tanke och också något som bör testas. Min invändning är dock om soffans placering mitt i rummet inte "stänger" av och skapar mindre rymd. i och för sig så komemr fönstret att ge mycket ljusinsläpp så det kan fungera.

Tack för tipsen!

Lillbjorn skrev:
Enligt min mening kommer ni att ha kvar tillräckligt mycket rymd - ingen tight känsla. Ni har också friheten att plavcera TV:n på kortsidan och sofforna mittemot varandra då i alla fall ena soffan vetter mot utsikten.
Tack för feedback! Din lösning är helt klart möjlig, helst skulle jag då vilja ha två likadana soffor.

Fasiken vad svårt det är att möblera på papper... :-/

Hejduk..tig skrev:
mabraham,

nu är ju inte rummet direkt litet. Inte jättelikt heller. Och som du säger får ni prova er fram sen.
Kanske att ni kommer känna ett behov att markera de separata rumsfunktionerna mat och samvaro.
En fondvägg vid matbordet skulle kunna vara en sån sak.
Att ha soffan mitt i rummet en annan. För att göra soffan mindre "naken" så skulle det vara utmärkt att ställa en matbuffé/ ett avlastningsbord mot dess rygg. Till vardags så skulle den kunna husera exempelvis en lampa och en vas blommor.
På detta viset har man skapat en osynlig vägg, osynlig i den bemärkelsen att den inte tar rymd och sen så har man ju inte heller gjort generalfelet att möblera längs väggarna.

Här en snabb skiss, så måtten är ju lite knas.
Hmmm, ju mer jag tänker på den här lösningen ju mer tilltalande ser den ut. Buffén blir det nog att skippa eftersom jag tror att det trycker ihop matplatsen, men det känns som en fullt möjlig lösning. Det blir att släpa runt möblerna på plats...

Jag ser helt andra möjligheter med högtalare och surroundljud i denna lösning än den andra. Alldeles lysande att få lite inspiration och nya tankar så här! :)

Ännu ett nytt förslag :D

Det känns lite "vuxet" med sofforna mittemot varandra för umgänge med gäster, och sedan när de gått kan man sträcka ut sig i varsin soffa och kolla på tv...

Eller så kan du byta ut 3-sitsen vid fönstret mot två fotöljer.

• planlsning_nytt_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Linska skrev:
Ännu ett nytt förslag :D

Det känns lite "vuxet" med sofforna mittemot varandra för umgänge med gäster, och sedan när de gått kan man sträcka ut sig i varsin soffa och kolla på tv...

Ooops, glömde att flytta matbordet så att det ligger i linje med sofforna!

Linska skrev:
Ännu ett nytt förslag  :D

Vi har funderat i dessa banor men eftersom vi har en sak given, sofforna, så kanske det uppfattas som osymmetriskt med en tvåa och en trea mot varandra?! Eller så är jag symmetrifascist och har helt fel...

Två fåtöljer hade nog varit kanon eftersom fönstren då hade fått släppa mer ljus till rummet.

Eller så är jag symmetrifascist och har helt fel...
I så fall kanske du skulle fundera på ett kvadratiskt matbord i samma stil som satsborden? :)
Då skulle du dels få ett så brett bord som ni vill och dessutom få plats med buffén i samma hörn som du hade från början. En smalare hylla bak två-sitssoffan behövs kanske om du väljer Hejduk..tigs förslag (som jag tycker är det bästa än så länge!).
/ikhve

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.