När jag byter panna vill jag ladda acktankarna med högre temp och då blir mitt expkärl för litet. Fungerar det att komplettera med ytterligare ett kärl isf att byta till ett större?
Det blir isf nuvarande 140 l och jag vill upp till ~200 l så kan jag sätta dit ett 50 l med samma förtryck?
Någon erfaren rörmokare som kan svara?

Vill också gärna ha ett definitivt svar på denna fråga. Men tycker ändå att det inte borde vara några problem rent logiskt.

Det går bra. Jag har en kompis som har det så. Han ökade sin ack volym och köpte ett expkärl till och för honom fungerar det fint.

Har han samma förtryck och är kärlen lika eller olika stora?

Nu har jag ringt och kollat med honom. Han har 2st 100L expkärl. Båda har samma förtryck.

Jag hade tidigare 2st 80l kärl med samma förtryck. När jag sedan satte in flera acktankar så blev det så att jag nu har 1st 80l och 1st 200l har nästan samma förtryck, 200l kärlet står på golvet och 80l kärlet hänger på väggen i taknivå så det skiljer nästan 1,5m i statiskhöjd.Fungerar bra äevn med 2 olika storlekar, fick inte plats med ett 300l kärl där jag ville ha det och priset var också ganska stor skilllnad.

danso skrev:
Jag hade tidigare 2st 80l kärl med samma förtryck. När jag sedan satte in flera acktankar så blev det så att jag nu har 1st 80l och 1st 200l har nästan samma förtryck, 200l kärlet står på golvet och 80l kärlet hänger på väggen i taknivå så det skiljer nästan 1,5m i statiskhöjd.Fungerar bra äevn med 2 olika storlekar, fick inte plats med ett 300l kärl där jag ville ha det och priset var också ganska stor skilllnad.

Tack för detta och andra svar!
Kompletterar med ett 50 eller 80 l, lutar åt 80, tryckexpkärl kan aldrig bli för stora...!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.