Mazen Mazen skrev:
Då har du 10mm plugg?!
Njae jag skulle inte köra 5.0 skruv och så stor plugg, alt får du prova med 8 mm plugg, men risken är att dom snurrar i hålet. Så då är det nya hål som gäller..
okej.. alternativt köra 10 mm plugg och större skruv?

Jonawullt Jonawullt skrev:
Hur vet man egentligen att skruven sitter? Jag har fäst tre skenor och det var ett jävla jobb. Hade varit skönt om jag slapp göra om allt

6.0 skruven blir lite för grov för brickan till skenan. Alt är en vanlig bricka .

Just det.. ja då har jag just nu satt för små skruvar antar jag? Kommer det att lossna? Jag har satt en jävla massa skruvar

Hur vet man egentligen att skruven sitter? Jag har fäst tre skenor och det var ett jävla jobb. Hade varit skönt om jag slapp göra om allt
Hur många skruv har du använt till hur lång skena? Du kan alltid kompl. med ett par tre fyra kraftigare skruv.

• Gilla
Jonawullt
  • Laddar…
11 skruvar till skena på 1.84 m

Just det.. ja då har jag just nu satt för små skruvar antar jag? Kommer det att lossna? Jag har satt en jävla massa skruvar
Köp 6x60 tex och börja med att byta varannan skruv. Du känner om det drar för det brukar krävas rätt stort moment ..
Fördelen är att du slipper väga om skenan och kan kasta justerbrickan för att använda en vanlig brick (om du köper kullrig skalle på skruven behövs det inte).

11 skruvar till skena på 1.84 m
Det va en del :D

Låter lite som du inte har en skruvdragare för 11 skruvar är inte såååå jobbigt att dra i. Så jag föreslår att du köper en sån med ;)

Mazen Mazen skrev:
Det va en del :D
Haha ja.. borde inte det räcka. Jag tror ändå 5-6 sitter rejält bra

• Gilla
Mazen
  • Laddar…
P polarsson skrev:
Låter lite som du inte har en skruvdragare för 11 skruvar är inte såååå jobbigt att dra i. Så jag föreslår att du köper en sån med ;)
haha jo jag har en skruvdragare men har behövt trycka på rätt hårt sista biten, trots att jag borrat tillräckligt djupa hål

• Gilla
polarsson
  • Laddar…
Haha ja.. borde inte det räcka. Jag tror ändå 5-6 sitter rejält bra
Jag skulle ändå byta o dra i en 4-5 st 6.0.. alltid bra med både hängslen o livrem..

Just för plastplugg är det bra att använda skruv utan skärspår i, eftersom du vill att pluggen ska expandera och inte ta bort plastmaterialet. Ofta är helgängad skruv utan skär.

Mazen Mazen skrev:
Jag använder alltid 5.0 med kullrigskalle. Längd minst 80 mm, Nylonplugg 8 mm

[bild]

Kolla på tex Bauhaus, Hornbach, Karl Hedin el Swedol som har skruvbar där kan du köpa exakt det antal du behöver.
Alt Jula som tex har Heco.
Bra grejer, det!
Hellre en skruv för mycket än en glashäll mindre.
Och viktigt med riktiga nylonplugg i rätt storlek, ingen billig sortimentlåda.

• Gilla
Mazen
  • Laddar…
Oavsett dimension på skruv så funkar det dåligt med försänkt skruvskalle. Den pressar justerbrickan i sidled när du drar åt. Det finns en bild som försöker visa det i bruksanvisningen, men eftersom den är utan text är det lätt att missa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.