11 249 läst ·
47 svar
11k läst
47 svar
Funkar denna skruven till Ikea metod
För en vecka sen rasade våran köksfläkt ner rakt över en fritös som stod på hällen, som tur var så va de på morgonen och inte när vi använde fritösen kvällen innan.. när vi sanerat hela köket från olja och glas så börja jag kolla vad som hänt(arbetar som snickare) och den förra ägaren hade använt alledes för tunna skruv till pluggen som höll fläkten så tillslut gled de ut, så kontentan av detta är att slarva inte på infästningen även om man får åka och köpa rätt prylar.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Det tror jag inte på. En skruv i väggen bär inte så mycket på den vertikala lasten. Det fungerar bara för ramtavlor o d. Huvudfunktion av en skruv är att pressa det skruvade föremål mot väggen så att friktionen bär upp. Och det löser inte skruven på undersidan skenan.K Klicka skrev:
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Okej! Stort tack
Shit.. Har du rekommendation på vilken typ av skruv som borde funka för en skena som ska bära upp last på cirka 200 kg? Och tillhörande plugg? Tegelvägg med betongputs. Vore jättevänligt!
P Patzie skrev:För en vecka sen rasade våran köksfläkt ner rakt över en fritös som stod på hällen, som tur var så va de på morgonen och inte när vi använde fritösen kvällen innan.. när vi sanerat hela köket från olja och glas så börja jag kolla vad som hänt(arbetar som snickare) och den förra ägaren hade använt alledes för tunna skruv till pluggen som höll fläkten så tillslut gled de ut, så kontentan av detta är att slarva inte på infästningen även om man får åka och köpa rätt prylar.
Shit.. Har du rekommendation på vilken typ av skruv som borde funka för en skena som ska bära upp last på cirka 200 kg? Och tillhörande plugg? Tegelvägg med betongputs. Vore jättevänligt!
Produkter som diskuteras: "nylonplugg"
Nylonplugg
Nylonpluggar är specifikt designade för användning i massiva material och erbjuder pålitlig hållfasthet och stabilitet. Tillverkade av starkt och hållbart nylon, dessa pluggar klarar av betydande belastningar utan att deformeras eller brytas.
Läs mer
Tack!Mazen skrev:
Sista frågan nu då; bör jag dra ut alla skruvar jag redan fäst? kan jag anvädna samma skruvhål eller måste jag borra nya? Har använt mig av 10mm borr
Men en skruv under tar ju upp den nedåtriktade komposanten av kraften. Så helt fel är det inte.T Thomas_Blekinge skrev:
Då har du 10mm plugg?!Jonawullt skrev:
Njae jag skulle inte köra 5.0 skruv och så stor plugg, alt får du prova med 8 mm plugg, men risken är att dom snurrar i hålet. Så då är det nya hål som gäller..
Edit: 6.0 skruv går med 10mm plugg, men den är lite för grov för brickan till skenan.