Efter att ha skissat och måttat så har jag kommit fram till en slutgiltig lösning på köket 
Undrar om man verkligen inte behöver ha en passbit mellan diskbänkskåp samt karusellmodulen, enligt ikeas planeringsverktyg så funkar det att sätta bänkskåpet direkt mot karusellen?
Eftersom diskbänkslängan är tajt så finns inte mycket spelrum kvar om jag ska ha en 60cm diskmaskin vilket jag prioriterade före en 80 diskbänk p.g.a dörren till nya badrummet som är vägg i vägg med köket.
Ville med ha en lång arbetsyta mellan spis samt diskbänk, som det är nu har jag 160cm, kanske inte rekomenderas enligt "triangeln", men efter att ha bott i trånga kök så vill jag ha en stor yta denna gång när man själv kan bestämma
Skulle helst av allt velat ha kyl/frysen mitt emot antingen spisen eller diskmaskinen, kommer endast bli ca 160cm över mellan diskbänksida samt kortvägg även andra sidan vid spisen.
Kommer att ha smala bänkskåp(40 i djup) + vägghylla för micro, bänkyta för kaffebryggare, v-kokare, brödrost m.m mitt emot spisen samt högskåp även det smalt för skafferi mitt emot kyl/frysen.
En annan fråga, kommer att byta det vänstra fönstret eftersom det nuvarande är precis i hörnan mot ett 8*8 fönster så att fönstret kommer ut ca 65cm ifrån vägghörnan.
Hur skulle ni har gjort bytt det andra fönstret vid spisen till ett likadant fönster(8*8) eller haft kvar samma storlek som nu dvs 11*12?, fönstret vid matplatsen kommer att ha måtten 12*12 samt med fast mittpost(traryd TFU).
Är det nå´n mening med fast mittpost på 8*8 fönster?
Ytan på köket är 240*340cm
Ytan på rummet är 340*630cm
Lyckades tyvärr inte föra över ikeas skiss så ni får stå ut med en kladdskiss
Undrar om man verkligen inte behöver ha en passbit mellan diskbänkskåp samt karusellmodulen, enligt ikeas planeringsverktyg så funkar det att sätta bänkskåpet direkt mot karusellen?
Eftersom diskbänkslängan är tajt så finns inte mycket spelrum kvar om jag ska ha en 60cm diskmaskin vilket jag prioriterade före en 80 diskbänk p.g.a dörren till nya badrummet som är vägg i vägg med köket.
Ville med ha en lång arbetsyta mellan spis samt diskbänk, som det är nu har jag 160cm, kanske inte rekomenderas enligt "triangeln", men efter att ha bott i trånga kök så vill jag ha en stor yta denna gång när man själv kan bestämma
Skulle helst av allt velat ha kyl/frysen mitt emot antingen spisen eller diskmaskinen, kommer endast bli ca 160cm över mellan diskbänksida samt kortvägg även andra sidan vid spisen.
Kommer att ha smala bänkskåp(40 i djup) + vägghylla för micro, bänkyta för kaffebryggare, v-kokare, brödrost m.m mitt emot spisen samt högskåp även det smalt för skafferi mitt emot kyl/frysen.
En annan fråga, kommer att byta det vänstra fönstret eftersom det nuvarande är precis i hörnan mot ett 8*8 fönster så att fönstret kommer ut ca 65cm ifrån vägghörnan.
Hur skulle ni har gjort bytt det andra fönstret vid spisen till ett likadant fönster(8*8) eller haft kvar samma storlek som nu dvs 11*12?, fönstret vid matplatsen kommer att ha måtten 12*12 samt med fast mittpost(traryd TFU).
Är det nå´n mening med fast mittpost på 8*8 fönster?
Ytan på köket är 240*340cm
Ytan på rummet är 340*630cm
Lyckades tyvärr inte föra över ikeas skiss så ni får stå ut med en kladdskiss
"Undrar om man verkligen inte behöver ha en passbit mellan diskbänkskåp samt karusellmodulen, enligt ikeas planeringsverktyg så funkar det att sätta bänkskåpet direkt mot karusellen?"
Ju, vi lämnade 5-5 cm, lite mindre kan räcka, men 5 var bekvämt för oss fast vi har inte så stora handtag. Om du skulle sätta på handtaget traditionelt då det skulle vara vänster alltså hos diskbänkskåp. Vi har lådor bredvid annars går ej att öppna. (http://gabriellas.webalbum.se/ren täcklistor -eller vad det heter- fattas)
Om ni bygger med full fart ...jag skulle bygga 20 cm till och ha 60 djup skåp. Jag valde nästan 40 djup, men man knapt har utrumme att packa in och lätt att slå huvudet ovanför till överskåp/hylla när man står upp.
Var skall diskmaskinen stå? (Jag är lite sömnig
)
Det går att spara jpg format, men mins inte hur, jag har vista så det finns med skärmklippverktget i programmet, annars det finns nånting som man kan "fotografera" skärmen, men jag mins inte hur det var.
Ju, vi lämnade 5-5 cm, lite mindre kan räcka, men 5 var bekvämt för oss fast vi har inte så stora handtag. Om du skulle sätta på handtaget traditionelt då det skulle vara vänster alltså hos diskbänkskåp. Vi har lådor bredvid annars går ej att öppna. (http://gabriellas.webalbum.se/ren täcklistor -eller vad det heter- fattas)
Om ni bygger med full fart ...jag skulle bygga 20 cm till och ha 60 djup skåp. Jag valde nästan 40 djup, men man knapt har utrumme att packa in och lätt att slå huvudet ovanför till överskåp/hylla när man står upp.
Var skall diskmaskinen stå? (Jag är lite sömnig
Det går att spara jpg format, men mins inte hur, jag har vista så det finns med skärmklippverktget i programmet, annars det finns nånting som man kan "fotografera" skärmen, men jag mins inte hur det var.
Hehe provade att fotografera..
Full fart vill jag inte påstå att man bygger i eftersom man är ensam "lekis" så det är väl ingen panik så mest bara förberedelser och checkning innan det blir slutgiltigt
Kommer bara ha 40cm bänkdjup mitt emot spis-ugnen p.g.a bredden bara är ca 225cm där netto så att säga, för att det inte ska bli för tajt så har jag bara råd med ca 40cm djup kanske aningens djupare, är inte tänkt som en arbetsyta där utan mer att kunna ha bryggare m.m där för att få en ren yta i själva köksdelen.
Diskmaskinen kommer att vara mellan kyl/frys och diskbänk.
Blir inga lådor just vid diskbänken, då behövs passbitar märkte jag i homeplanner programmet.
Full fart vill jag inte påstå att man bygger i eftersom man är ensam "lekis" så det är väl ingen panik så mest bara förberedelser och checkning innan det blir slutgiltigt
Kommer bara ha 40cm bänkdjup mitt emot spis-ugnen p.g.a bredden bara är ca 225cm där netto så att säga, för att det inte ska bli för tajt så har jag bara råd med ca 40cm djup kanske aningens djupare, är inte tänkt som en arbetsyta där utan mer att kunna ha bryggare m.m där för att få en ren yta i själva köksdelen.
Diskmaskinen kommer att vara mellan kyl/frys och diskbänk.
Blir inga lådor just vid diskbänken, då behövs passbitar märkte jag i homeplanner programmet.
Klicka här för att svara

