Tänkte fästa en stolpsko i ett 35mm stålrör, undrar om man kan fylla stålröret med tex ankarmassa eller chemankare. Eller funkar det bara för infästning i betong och stenmaterial? Hittar inte mycket info kring det på återförsäljarnas hemsidor.. nån som vet?

• Gilla
Wraser
  • Laddar…
Undrar exakt samma sak, har ett gammalt stålräcke vid källartrappen som jag skulle ta bort, hade tanke på att fästa stolpskor med ankarmassa i hålen som blir när man kapat rören, bör vara en bit rör till i betongen ju.
Återkoppla gärna om du har testat:-)

• Gilla
Lobbyboy
  • Laddar…
Inte direkt svar på frågan men vore det inte bättre att svetsa fast stolpskon i ståröret?

Så länge som insidan av stålröret är lite skrovlig och fast metall (inte rostflagor eller kraftig oxid) kommer det funka bra. Ankarmassa är inget magiskt som bara funkar till Sten utan en kletig tvåkomponentsprodukt som fäster mot ett skrovligt underlag

• Gilla
Wraser
  • Laddar…
snoooze snoooze skrev:
Inte direkt svar på frågan men vore det inte bättre att svetsa fast stolpskon i ståröret?
Jo såklart, om man har en svets och har gått svetskunskap a på gymnasiet. Varken äher en svets eller har gått ovan namnd kurs.

• Ledsen
Veronica.
  • Laddar…
Veronica.
M Marcus-i-Västerås skrev:
Tänkte fästa en stolpsko i ett 35mm stålrör, undrar om man kan fylla stålröret med tex ankarmassa eller chemankare. Eller funkar det bara för infästning i betong och stenmaterial? Hittar inte mycket info kring det på återförsäljarnas hemsidor.. nån som vet?
"Fyll" stålröret med en pinne som har innerdiameter för stolpskon. Beror på hur stabilt det måste vara.

W Wraser skrev:
Undrar exakt samma sak, har ett gammalt stålräcke vid källartrappen som jag skulle ta bort, hade tanke på att fästa stolpskor med ankarmassa i hålen som blir när man kapat rören, bör vara en bit rör till i betongen ju.
Återkoppla gärna om du har testat:)
Testade du? Jag har precis kapat av mitt källarräcke och köpt Ankarmassa och jag tänkte köra ner stolpskor mvh

M Marcus-i-Västerås skrev:
Tjenare!
Fyllde du röret med Ankarmassa o monterade stolpskor?
Hur blev resultatet?
Mvh

L Lobbyboy skrev:
Testade du? Jag har precis kapat av mitt källarräcke och köpt Ankarmassa och jag tänkte köra ner stolpskor mvh
Tjena, jag testade och det blev väldigt bra. Supernöjd. Staketet står än idag 😊

W Wraser skrev:
Tjena, jag testade och det blev väldigt bra. Supernöjd. Staketet står än idag 😊
Hej igen!
Tacksam för svaret!
Härligt att det funkade!😃

En liten fråga till då, i mina rör börjar betongen ca 5-10cm ner, borrade du bara ett hål ner i betongen o fyllde det också med ankarmassa innan du körde ner stolpskor eller borrade du bort all betong i röret o fyllde hela röret med Ankarmassa?
Har du möjlighet att skicka nån bild?😊
Mvh lobby

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.