16 077 läst ·
30 svar
16k läst
30 svar
Fungerar rensband?
Ok.MariaiÖstergötland skrev:
Kolla vad en spolbil kostar där du bor, dagtid och utan en akututryckning.
Har ni otur så är det ett mer krångligt stopp och då kan det vara värt pengarna att ett proffs gör jobbet.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 599 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 599 inlägg
Jo och sen så se upp med att du får en bokning utan akuttillägg..... många av de här firmorna är luriga med olika tillägg även på dagtid. Sök på slamsugning eller spolbil i din kommun.Magnus E K skrev:
Beror ju på vilka verktyg man har.MariaiÖstergötland skrev:
En spolning har också en förebyggande effekt i och med att man även i viss mån får bort beläggningar som bidrar till att det på sikt blir stopp. Beläggningar som ett rensband inte rår på. Så att högtrycksspola då och då är sällan fel. Man blir förvånad över hur mycket grejs som kan dölja sig även i ett fungerande avlopp.
Sen kan jag personligen tycka att en egen högtryckstvätt med spolslang betalar sig direkt i en sådan här situation då den inte kostar så mycket mer än en besök av spolbilen. Även om den inte är lika kraftig som proffsens utrustning.
C cpalm skrev:Beror ju på vilka verktyg man har.
En spolning har också en förebyggande effekt i och med att man även i viss mån får bort beläggningar som bidrar till att det på sikt blir stopp. Så att högtrycksspola då och då är sällan fel. Man blir förvånad över hur mycket grejs som kan dölja sig även i ett fungerande avlopp.
Sen kan jag personligen tycka att en egen högtryckstvätt med spolslang betalar sig direkt i en sådan här situation då den inte kostar så mycket mer än en besök av spolbilen. Även om den inte är lika kraftig som proffsens utrustning.
Jag köpte en billig tvätt på jula.. Och slang.
vred på fullt med varmvatten.. det ångade och hade sig.. Men 10 m i alla ledningar har iallafall här löst alla problem som far och mor pratade om..
Nu spolar jag på detta sätt vart annat år..
En till följdfråga: vi vet att avloppsröret är grått. Ser hyfsat fräscht ut utvändigt. Den delen av huset är byggt 1975 men omgjort (flyttat kök och tvättstuga) 2001. Skulle vara intressant att veta om de passade på att byta rören 2001, så man kanske får ett hum om skicket på rören. Nån som spontant kan säga om man använde grå avloppsrör på 70-talet? Frågan kanske är jättekorkad... 
Att det fanns gråa pvc-avloppsrör på sent 70-tal kan jag intyga. De rör jag sett var faktiskt tjockare på den tiden än de som används idag, så helt enkelt av bättre kvalitet. Däremot är det ju svårt att säga något om skick på gummitätningarna på rör från 70-talet...MariaiÖstergötland skrev:
En till följdfråga: vi vet att avloppsröret är grått. Ser hyfsat fräscht ut utvändigt. Den delen av huset är byggt 1975 men omgjort (flyttat kök och tvättstuga) 2001. Skulle vara intressant att veta om de passade på att byta rören 2001, så man kanske får ett hum om skicket på rören. Nån som spontant kan säga om man använde grå avloppsrör på 70-talet? Frågan kanske är jättekorkad...![]()
Tvärtom är årgången/skicket på rören något man definitivt bör ha koll på som husägare.MariaiÖstergötland skrev:
Så man har koll på kommande underhållsbehov.
Tyvärr kan det ju dock vara så att det är en blandning av gammalt och mindre gammalt, så en närmare undersökning är aldrig fel.