30 468 läst ·
50 svar
30k läst
50 svar
Fungerar Plejd med ikeas TRÅDFRI?
Sida 1 av 4
Håller på att platsbygga en bok/tvhylla och pga ekonomiska skäl landar det på att belysningen behöver köpas på Ikea.
Jag har plejd installerat i hela huset inkl. deras Gateway.
Vanligtvis styrs den ju den tänkta LED-drivern ’Trådfri’ med fjärrkontroll alternativt deras app eller Google Home OM du också har Ikeas gateway/hub ’Dirigera’.
Jag undrar då alltså om drivern är kompatibel med Plejds gateway, eller måste jag helt enkelt köpa Ikeas gateway för 800 också? Alternativet är ju att sätta en plejdpuck i el-uttaget men då ryker väl själva dimfunktionen så att man bara kan styra av eller på, antar jag?
Vad tror ni? 🙂🙏🏼
Vanligtvis styrs den ju den tänkta LED-drivern ’Trådfri’ med fjärrkontroll alternativt deras app eller Google Home OM du också har Ikeas gateway/hub ’Dirigera’.
Jag undrar då alltså om drivern är kompatibel med Plejds gateway, eller måste jag helt enkelt köpa Ikeas gateway för 800 också? Alternativet är ju att sätta en plejdpuck i el-uttaget men då ryker väl själva dimfunktionen så att man bara kan styra av eller på, antar jag?
Vad tror ni? 🙂🙏🏼
Jag skulle kontakta Plejds supportforum på Facebook, där får du den bästa informationen. 😊M Mollli skrev:Håller på att platsbygga en bok/tvhylla och pga ekonomiska skäl landar det på att belysningen behöver köpas på Ikea.
Vad tror ni? 🙂🙏🏼
Jo men man bör ju då även se varför och det här viktiga med hur olika system kommunicerar.useless skrev:
Så släng IKEAs driver och köp en Plejddriver därför att Plejd inte stödjer Zigbee blir rådet.
Jo nu har jag inte kollat men ofta levereras det väl i paket med flera pryttlar men om så får man skippa IKEAdrivern och åka till nåt Plejdställe och köpa deras driver.useless skrev:
Bara att kolla för den intresserade
https://www.ikea.com/se/sv/cat/smarta-hem-hs001/
Jag är till vardags väldigt nöjd med plejd egentligen så inlägg om huruvida plejd är bra eller inte kan vi ju skippa 🤷🏼♂️
Tyvärr är plejds driver inte ett alternativ i detta fall. Och om problemet jag undrade om inte går att lösa utan att köpa ikeas gateway så får jag nöja mig med fjärrkontrollen, ville bara se om det var möjligt att lösa det med grejerna jag har 🙂
Tyvärr är plejds driver inte ett alternativ i detta fall. Och om problemet jag undrade om inte går att lösa utan att köpa ikeas gateway så får jag nöja mig med fjärrkontrollen, ville bara se om det var möjligt att lösa det med grejerna jag har 🙂
Jo nu undvek jag då att ge Plejd en snyting utan fokuserade på vilken kommunikation olika system använder.M Mollli skrev:Jag är till vardags väldigt nöjd med plejd egentligen så inlägg om huruvida plejd är bra eller inte kan vi ju skippa 🤷🏼♂️
Plejd stödjer då inte Zigbee som numera är en defacto-standard bland samtliga stora drakar inkl IKEA.
Jo och många upptäcker det här numera och enklast för en villaägare skulle vara att Plejd tog fram en Zigbeemodul. Så istället blir villägare sittande med att köpa två system och Ikeas Dirigera är en bra controller för alla viktiga funktioner.M Mollli skrev: