Hundraårigt trähus med originalfönster. Många enkelglas i små rutor med spröjs bildar stora fönsterytor. De är otäta och slitna men ger huset stor charm. Tänkte ta mig an att renovera dem själv. Det finns kurser 🙂 Men hur göra för att minska värmeläckage och kallras pga enkelglas
( inre norrland) Kan det funka att endera snickra egna / eller beställa/ innerfönster? Andra alternativ ? Tacksam för tips och synpunkter
 
K KB Ason skrev:
Kan det funka att endera snickra egna / eller beställa/ innerfönster? Andra alternativ ? Tacksam för tips och synpunkter
Det jag tänker skulle vara ett alternativ för den händige är att byta till moderna fönster men att lägga till en extra ruta på utsidan för att ge "charm".

Kanske kan man då behålla originalfönstren som "extra ytterruta"
 
Redigerat:
  • Wow
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
K KB Ason skrev:
Hundraårigt trähus med originalfönster. Många enkelglas i små rutor med spröjs bildar stora fönsterytor. De är otäta och slitna men ger huset stor charm. Tänkte ta mig an att renovera dem själv. Det finns kurser 🙂 Men hur göra för att minska värmeläckage och kallras pga enkelglas
( inre norrland) Kan det funka att endera snickra egna / eller beställa/ innerfönster? Andra alternativ ? Tacksam för tips och synpunkter
Ja en löstagbar fönsterbåge på insidan med tätningslister kommer att förbättra tätheten ganska mycket..
Kul att du vill bevara och vara rädd om det gamla, det finns massor av trådar om fönsterrenovering och om lämpliga linoljefärger..
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
K KB Ason skrev:
Hundraårigt trähus med originalfönster. Många enkelglas i små rutor med spröjs bildar stora fönsterytor. De är otäta och slitna men ger huset stor charm. Tänkte ta mig an att renovera dem själv. Det finns kurser 🙂 Men hur göra för att minska värmeläckage och kallras pga enkelglas
( inre norrland) Kan det funka att endera snickra egna / eller beställa/ innerfönster? Andra alternativ ? Tacksam för tips och synpunkter
Låt göra innanfönster.
Sätts in på hösten & plockas bort på våren på de fönster man vill kunna öppna.
Varje båge med glas c:a 2-2,5".
 
O O skrev:
Det jag tänker skulle vara ett alternativ för den händige är att byta till moderna fönster men att lägga till en extra ruta på utsidan för att ge "charm".
Första tanken. Men 100åriga originalfönster. De kan aldrig återskapas om man börjar ändra. Så de får vara kvar.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
K KB Ason skrev:
Hundraårigt trähus med originalfönster. Många enkelglas i små rutor med spröjs bildar stora fönsterytor. De är otäta och slitna men ger huset stor charm. Tänkte ta mig an att renovera dem själv. Det finns kurser 🙂 Men hur göra för att minska värmeläckage och kallras pga enkelglas
( inre norrland) Kan det funka att endera snickra egna / eller beställa/ innerfönster? Andra alternativ ? Tacksam för tips och synpunkter
Tack för svar
 
Vill du har riktigt täta innerfönster så spikar du en ribba inne i karmen så den bildar en fals där du kan sätta en julgranstätning som tätar mot innerfönsterbågen. Inte helt renlärigt byggnadsvårdsmässigt men ett skonsamt och kostnadseffektivt sätt att göra extra välisolerande innerfönster.
 
Vi har 110 år gamla englasfönster med extra innerfönster på vintern (eller oftast året runt i ärlighetens namn för jag orkar inte alltid plocka bort dem).

Fantastiskt ljusinsläpp, inget som helst drag eller kallras. Det fungerar hur bra som helst. Det är runt 10cm mellan de båda rutorna. Det är viktigt att innerfönstret är helt tätt, men det yttre skall ha luftning mot utsidan för att slippa kondens.
 
Vi använder också lösa innerfönster och jag tycker att det fungerar utmärkt.

Vi kör fönstervadd och pappremsa och det är enkelt och smidigt och blir tätt.
 
Grundells har lösningar till ditt behov skulle jag tro. Deras klimatruta är ett smidigt sätt att uppgradera utan att ta bort charmen.

Jag bytte dock mina över 100år gamla flaggfönster helt , de var i för dåligt skick att renovera/uppgradera.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.