7 585 läst ·
32 svar
8k läst
32 svar
Funderingar tryckluftsystem för liten verkstad
Kör en så länge bara på det lilla blocket i den stora kompressorn och det räcker bra. Men jag har fortfarande inte släppt tanken på att få till oljefri luft också i ett separat system, komplikationen är att Atlskompressorn ger för lite volym för min svetsmask så jag blir tvungen att paralellkoppla den med den otäcka lilla 6 liters-Stanleyn som också är oljefri. Stanleyns tryckbrytare är dock trasig så isf måste jag koppla den som slav på Atlas tryckbrytare och den är kopplad för trefas så det är olämpligt 
Nåväl. Sätter upp två fasta uttag i verkstaden så lite framsteg
Nåväl. Sätter upp två fasta uttag i verkstaden så lite framsteg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänk på slangdimension och kopplingarna. Det jag sett här är kraftiga strypningar på luftflöden och försämrar effekten till det man ska ha tryckluften till.Bilden ovanför här har en relativt bra koppling men dock modell som är 20 år gammal. Finns numera modernare från samma fabrikat med säkerhetsfunktion och förbättrat flöde. Slangarna ovan ger kraftiga strypningar.
Den som vill veta mer kan PM:a mig.
Den som vill veta mer kan PM:a mig.
Tack för tipset. Jag vet att 6 mm innerdiameter ger begränsningar i flöde. Dessa uttag är till friskluftshjälm, plasma och rakslip/renblåsning och, två av dessa samtidigt, och det räcker de bra till. Behövs mer flöde har jag 1/2”-slangvinda direkt från kompressorn.rolri skrev:
Tänk på slangdimension och kopplingarna. Det jag sett här är kraftiga strypningar på luftflöden och försämrar effekten till det man ska ha tryckluften till.Bilden ovanför här har en relativt bra koppling men dock modell som är 20 år gammal. Finns numera modernare från samma fabrikat med säkerhetsfunktion och förbättrat flöde. Slangarna ovan ger kraftiga strypningar.
Den som vill veta mer kan PM:a mig.
Produkter som diskuteras: "slangvinda"
Slangvindor & slangvagnar
Vårt utbud av slangvindor och slangvagnar är designat för att förenkla din vardag, oavsett om du behöver vattna trädgården, tvätta bilen eller utföra mer industriella uppgifter. Med lätthanterliga, robusta och väldesignade produkter kan
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
känner mig väldigt tveksam till att det räcker med sån liten slang för slipmaskiner. De förbrukar ganska mycket luft. Det är klart att de snurrar av luften men de ska ju kunna arbeta också.
Rätt tänkt.S Stefan1972 skrev:
Man får nog maskinen att snurra men knappast någon vidare effekt.
Flöden genom kopplingar och slangar är viktiga.
Lite tips.
https://www.cejn.com/sv/se/products...e-langre-valja-mellan-prestanda-och-sakerhet/
Säkerhet och prestanda.
https://www.cejn.com/sv/se/products...e-langre-valja-mellan-prestanda-och-sakerhet/
Säkerhet och prestanda.
S Stefan1972 skrev:
Jag känner mig inte tveksam till att följande fungerar utmärkt;rolri skrev:
https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/slipverktyg/slipmaskiner/rak-slipmaskin-2000019545 rakslip 130 l/min, ingen skillnad om jag kör den med slang direkt från kompressorn eller via uttaget ovan, och samtidigt kör friskluftshjälm 170 l/min. Ca 7-9 bar fram till regulatorn som är ställd på 7 bar. Totallängd på sugrörsslangen uppskattningsvis 10-15 m.
Både för slip och hjälm märks det direkt om de får för lite luft, slipen tappar kraft och varvtal och hjälmens varningsfunktion tjuter (vilket jag provat med mindre kompressioner).
Redigerat:
Swedol har. Vet inte hur de ligger i pris på kopplingar (även om jag gissar dyrt) men slang är så billigt så inte lönt att leta runt.siggebo skrev:
