Hmm, det fungerad en liten stund men efter en in- och utrullning läcker det lika mycket igen.
 
Kör en så länge bara på det lilla blocket i den stora kompressorn och det räcker bra. Men jag har fortfarande inte släppt tanken på att få till oljefri luft också i ett separat system, komplikationen är att Atlskompressorn ger för lite volym för min svetsmask så jag blir tvungen att paralellkoppla den med den otäcka lilla 6 liters-Stanleyn som också är oljefri. Stanleyns tryckbrytare är dock trasig så isf måste jag koppla den som slav på Atlas tryckbrytare och den är kopplad för trefas så det är olämpligt :thinking:

Nåväl. Sätter upp två fasta uttag i verkstaden så lite framsteg :D
Kompressorutrustning med tryckmätare, slang och blåsvärkstång monterad på verkstadsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Jag gillar de här kopplingarna, bara att dra vidare till nästa förbrukare.
Väggmonterad vattenkoppling med ansluten blå PEX-rör och flexibel slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
optimum
Tänk på slangdimension och kopplingarna. Det jag sett här är kraftiga strypningar på luftflöden och försämrar effekten till det man ska ha tryckluften till.Bilden ovanför här har en relativt bra koppling men dock modell som är 20 år gammal. Finns numera modernare från samma fabrikat med säkerhetsfunktion och förbättrat flöde. Slangarna ovan ger kraftiga strypningar.

Den som vill veta mer kan PM:a mig.
 
optimum rolri skrev:
Den som vill veta mer kan PM:a mig.
Varför inte skriva det du vet här?
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
optimum rolri skrev:
Tänk på slangdimension och kopplingarna. Det jag sett här är kraftiga strypningar på luftflöden och försämrar effekten till det man ska ha tryckluften till.Bilden ovanför här har en relativt bra koppling men dock modell som är 20 år gammal. Finns numera modernare från samma fabrikat med säkerhetsfunktion och förbättrat flöde. Slangarna ovan ger kraftiga strypningar.

Den som vill veta mer kan PM:a mig.
Tack för tipset. Jag vet att 6 mm innerdiameter ger begränsningar i flöde. Dessa uttag är till friskluftshjälm, plasma och rakslip/renblåsning och, två av dessa samtidigt, och det räcker de bra till. Behövs mer flöde har jag 1/2”-slangvinda direkt från kompressorn.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
känner mig väldigt tveksam till att det räcker med sån liten slang för slipmaskiner. De förbrukar ganska mycket luft. Det är klart att de snurrar av luften men de ska ju kunna arbeta också.
 
  • Gilla
Torpolle
  • Laddar…
optimum
-RB- -RB- skrev:
Varför inte skriva det du vet här?
Hej

Är det ok med reklam? (om ok så kör vi)

Jag jobbar där vi tillverkar dem.

Delar gärna med mig tips och på vår hemsida finns en hel del tips också.
 
optimum
S Stefan1972 skrev:
känner mig väldigt tveksam till att det räcker med sån liten slang för slipmaskiner. De förbrukar ganska mycket luft. Det är klart att de snurrar av luften men de ska ju kunna arbeta också.
Rätt tänkt.

Man får nog maskinen att snurra men knappast någon vidare effekt.
Flöden genom kopplingar och slangar är viktiga.
 
optimum rolri skrev:
Hej

Är det ok med reklam? (om ok så kör vi)

Jag jobbar där vi tillverkar dem.

Delar gärna med mig tips och på vår hemsida finns en hel del tips också.
Nja, reklam brukar inte vara ok och strider mot forumreglerna. Däremot är fakta välkommet. Men då förstår jag.
 
  • Gilla
Nicke-85
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
känner mig väldigt tveksam till att det räcker med sån liten slang för slipmaskiner. De förbrukar ganska mycket luft. Det är klart att de snurrar av luften men de ska ju kunna arbeta också.
optimum rolri skrev:
Rätt tänkt.
Man får nog maskinen att snurra men knappast någon vidare effekt.
Flöden genom kopplingar och slangar är viktiga.
Jag känner mig inte tveksam till att följande fungerar utmärkt;
https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/slipverktyg/slipmaskiner/rak-slipmaskin-2000019545 rakslip 130 l/min, ingen skillnad om jag kör den med slang direkt från kompressorn eller via uttaget ovan, och samtidigt kör friskluftshjälm 170 l/min. Ca 7-9 bar fram till regulatorn som är ställd på 7 bar. Totallängd på sugrörsslangen uppskattningsvis 10-15 m.
Både för slip och hjälm märks det direkt om de får för lite luft, slipen tappar kraft och varvtal och hjälmens varningsfunktion tjuter (vilket jag provat med mindre kompressioner).
 
Redigerat:
Var köper ni era PA-rör och snabbkopplingar? Jag bunkrade lite från Ali innan avgiften kom men bara i små dimensioner, och nu vore det bra med lite grövre...
 
siggebo siggebo skrev:
Var köper ni era PA-rör och snabbkopplingar? Jag bunkrade lite från Ali innan avgiften kom men bara i små dimensioner, och nu vore det bra med lite grövre...
Swedol har. Vet inte hur de ligger i pris på kopplingar (även om jag gissar dyrt) men slang är så billigt så inte lönt att leta runt.
 
optimum
Tips Tools eller Flinks Järn har bra kvalitet på sin kopplingar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.