Jag har ett problem som jag tänker att forumets vishet kan hjälpa mig lösa.
I min lilla verkstad, 16 m2 plus ca 12 m2 förrum, ser tryckluftlösningen ut så här för närvarande; en liten 1,8 kW Stanley med 25 L tank @94 dB. Okänd luftmängd men iaf kapacitetsmässigt för lite.
För att råda bot på detta har jag letat runt lite och skaffat följande:
En tystgående oljefri Atlas Copco som, efter att fått ny el och en avtvättning, nu spinner fint, 0,55 kW 3-fas med 20 L tank @64 dB. Tyvärr bara 100 l/min vid 10 bar.
En lite större kompressor med dubbla tvåstegsblock och motorer på 4 resp. 3 kW. Startfördröjning på 3 kW-motorn så den går igång 30 s efter 4 kW-motorn och därmed går att driva med trög 16 A. Driftlägen, 3-, 4- eller 7 kW med ca 270 L tank, låter mindre än den lille gula och ger massor av luft.
Förutom dessa finns också en automatisk dräneringsventil och en slangvinda med grov slag.
Hur ska jag göra nu?
Några alternativ jag tänkt på är;
1) Ge upp och låta @Frustrator fylla sin tomma yta med grejorna.
2) Seriekoppla Atlas-kompressorn och låta den mata den lilla gula Stanlyn. Det skulle ge mig totalt 45 L tank, 100 l/min extra luft och möjlighet att även ta oljefri luft om det behövs. Jag tänker också att jag ställer tillslaget högre i tryck på den tysta så att Stanlyn inte behöver starta om det inte behövs mycket luft. Sälja monstret. En förnuftig men tråkig lösning.
3) Som alt 2 ovan men seriekoppla den tysta Atlas-kompressorn med 7 kWs-monstret. Detta tar en del utrymme men kan inte betraktas som tråkig lösning.
4) Montera bort block och 3-kW-motorn och sätta dessa på en 100 L upprättstående trycktank (likt @DennisCA ). Även seriekoppla enligt alt ovan. Detta konmer ta betydligt mindre plats men ge troligen ge fullt tillräckligt med luft. Tillkommer en del arbete och provtryckning mm men jag kan sälja den stora 4-kW-kompressorn. En spännande lösning.
En annan fråga är om jag kan utnyttja den timerstyrda dräneringsventilen till två tankar på något smart sätt. Tänker att det borde gå i princip men att tankarna då kommer ha samma tryck och att det kommer att komma över oljig luft i den oljefria tanken vilket är en nackdel.
Just nu är jag helt villrådig vilket leder till alt 5) att alla grejorna ligger kvar i bra-att-ha-högen och tar plats utan att göra nytta
I min lilla verkstad, 16 m2 plus ca 12 m2 förrum, ser tryckluftlösningen ut så här för närvarande; en liten 1,8 kW Stanley med 25 L tank @94 dB. Okänd luftmängd men iaf kapacitetsmässigt för lite.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att råda bot på detta har jag letat runt lite och skaffat följande:
En tystgående oljefri Atlas Copco som, efter att fått ny el och en avtvättning, nu spinner fint, 0,55 kW 3-fas med 20 L tank @64 dB. Tyvärr bara 100 l/min vid 10 bar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En lite större kompressor med dubbla tvåstegsblock och motorer på 4 resp. 3 kW. Startfördröjning på 3 kW-motorn så den går igång 30 s efter 4 kW-motorn och därmed går att driva med trög 16 A. Driftlägen, 3-, 4- eller 7 kW med ca 270 L tank, låter mindre än den lille gula och ger massor av luft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förutom dessa finns också en automatisk dräneringsventil och en slangvinda med grov slag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ska jag göra nu?
Några alternativ jag tänkt på är;
1) Ge upp och låta @Frustrator fylla sin tomma yta med grejorna.
2) Seriekoppla Atlas-kompressorn och låta den mata den lilla gula Stanlyn. Det skulle ge mig totalt 45 L tank, 100 l/min extra luft och möjlighet att även ta oljefri luft om det behövs. Jag tänker också att jag ställer tillslaget högre i tryck på den tysta så att Stanlyn inte behöver starta om det inte behövs mycket luft. Sälja monstret. En förnuftig men tråkig lösning.
3) Som alt 2 ovan men seriekoppla den tysta Atlas-kompressorn med 7 kWs-monstret. Detta tar en del utrymme men kan inte betraktas som tråkig lösning.
4) Montera bort block och 3-kW-motorn och sätta dessa på en 100 L upprättstående trycktank (likt @DennisCA ). Även seriekoppla enligt alt ovan. Detta konmer ta betydligt mindre plats men ge troligen ge fullt tillräckligt med luft. Tillkommer en del arbete och provtryckning mm men jag kan sälja den stora 4-kW-kompressorn. En spännande lösning.
En annan fråga är om jag kan utnyttja den timerstyrda dräneringsventilen till två tankar på något smart sätt. Tänker att det borde gå i princip men att tankarna då kommer ha samma tryck och att det kommer att komma över oljig luft i den oljefria tanken vilket är en nackdel.
Just nu är jag helt villrådig vilket leder till alt 5) att alla grejorna ligger kvar i bra-att-ha-högen och tar plats utan att göra nytta
Produkter som diskuteras: "slangvinda"
Väggvinda Auto 40 meter Hozelock
Automatisk indragning
1 847 kr inkl moms
Läs mer
Jag skulle förmodligen behållt monstret och sålt de övriga mindre enheterna personligen. Jag meckade omkring så mycket med mitt av olika överblivna delar för att jag är på stram budget.
Men hade jag fått en såndär fin och stor kompressor hade den fått ta plats för mig, skulle förmodligen byggt runt arbetsbänk eller bord runt den så utrymmet inte slösades bort helt. Alternativt skulle jag placerat den utanför verkstan men under ett tak.
Men hade jag fått en såndär fin och stor kompressor hade den fått ta plats för mig, skulle förmodligen byggt runt arbetsbänk eller bord runt den så utrymmet inte slösades bort helt. Alternativt skulle jag placerat den utanför verkstan men under ett tak.
Jag är också på stram budget så ur den aspekten vore det bästa att inte behålla den stora tror jagDennisCA skrev:
Jag skulle förmodligen behållt monstret och sålt de övriga mindre enheterna personligen. Jag meckade omkring så mycket med mitt av olika överblivna delar för att jag är på stram budget.
Men hade jag fått en såndär fin och stor kompressor hade den fått ta plats för mig, skulle förmodligen byggt runt arbetsbänk eller bord runt den så utrymmet inte slösades bort helt. Alternativt skulle jag placerat den utanför verkstan men under ett tak.
Bra ide men tyvärr är det inte möjligt att bygga bänk runt den, inte heller ha den utomhus. Den får dock plats om jag plockar bort alla förvaringshyllor under 150 cm höjd där den lilla kompressorn står nu. Men det blir svårare att få plats med Solbergasvarven som står mot anslutande vägg (eller snarare ska stå så snart jag löst denna omgång Tetris
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Då jag har en 3kw kompressor, och jag upplever att den är i minsta laget så håller jag med ovanstående! Behåll om möjligt monstret och gör den permanent på sikt.
Den tysta lilla vill du nog också ha kvar, om den går att få någorlunda mobil och om du vill ha luft på andra ställen för exempelvis spik/dyckert (jag kör med slang, till en slang, skarvat med någon mer slang och det är omständigt)
Den här har jag, 390 l/min @ 6 bar
http://gelins-kgk.se/produkter/kompressorer_trefas-oljesmorda-kompressorer/produkt/3330502
Såg att!du hunnit svara lite mer, vad är tryckluften tänkt att användas till? Mindre kompressor och större tank fungerar oftast om man har tålamod
Den tysta lilla vill du nog också ha kvar, om den går att få någorlunda mobil och om du vill ha luft på andra ställen för exempelvis spik/dyckert (jag kör med slang, till en slang, skarvat med någon mer slang och det är omständigt)
Den här har jag, 390 l/min @ 6 bar
http://gelins-kgk.se/produkter/kompressorer_trefas-oljesmorda-kompressorer/produkt/3330502
Såg att!du hunnit svara lite mer, vad är tryckluften tänkt att användas till? Mindre kompressor och större tank fungerar oftast om man har tålamod
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
På sikt lite fler tryckluftsverktyg, idag kör jag bara en rakslip och den börjar sacka i varv nästan direkt. Plasman kräver också mer än jag har nu för att fungera bra. I gömmorna ligger lite Biltema blästringsprylar som skulle kunna bli aktuella. Dykert har jag kört med lång slag och då är det inga problem med luften. I övrigt vet jag inte faktist, men det dyker säkert upp mer som jag inte tänker på just nu.K_arlstrom skrev:
Då jag har en 3kw kompressor, och jag upplever att den är i minsta laget så håller jag med ovanstående! Behåll om möjligt monstret och gör den permanent på sikt.
Den tysta lilla vill du nog också ha kvar, om den går att få någorlunda mobil och om du vill ha luft på andra ställen för exempelvis spik/dyckert (jag kör med slang, till en slang, skarvat med någon mer slang och det är omständigt)
Den här har jag, 390 l/min @ 6 bar
[länk]
Såg att!du hunnit svara lite mer, vad är tryckluften tänkt att användas till? Mindre kompressor och större tank fungerar oftast om man har tålamod
Det har du rätt i, den lilla tysta går att koppla om till enfas så det vore ju gött att sätta hjul och handtag på den
Vad är det för dig som gör att 390 l/min blir begränsande?
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Fristråleblästring med trycktank, även om det är en liten modell som precis orkar så går kompressorn lite väl hårt (säg 90% duty/load cycle vilket troligast ledde till att topplockspackningen sprack). Hade nog behövt upp till 500 l/min på kompressorn så den fått vila ibland, alternativet som jag kollar på nu är att montera en extra kylfläkt som går ett tag efter att kompressorn stannat.nanowire skrev:
Mutterdragaren får lite problem pga regulatorn eller den lite för långa och klena slangen, den släpper inte igenom tillräckligt mycket nog fort. Om det är något som sitter hårt måste jag höja trycket till max, 90L tanken gör mer än storleken på kompressorn för övriga bultar. Bult/mutter som inte rostat fast kör jag för det mesta med batterimaskin (Makita DTW281, 280Nm)
Blästerskåp, färgspruta (HVLP), oscillerande slip (75mm), rakslip och andra mindre verktyg orkar den med. Men om jag varit ute efter att köpa en ny idag så skulle jag kollat efter en 4kw-modell. Nackdelen med större maskiner är att de blir mer eller mindre permanenta, hjulen hjälper bara när den ska flyttas till sin plats
Det är anledningen till att kunna ha kvar den lilla, att koppla in de på samma system tror jag är överkurs då du dessutom tappar mobiliteten med den. Räcker det med en lång slang för dig så behåll bara en/den större kompressorn!
Haha, ja det kan jag intyga, mobil är den bara i dess snävaste definition. Färgspruta kan bli aktuellt.K_arlstrom skrev:
Fristråleblästring med trycktank, även om det är en liten modell som precis orkar så går kompressorn lite väl hårt (säg 90% duty/load cycle vilket troligast ledde till att topplockspackningen sprack). Hade nog behövt upp till 500 l/min på kompressorn så den fått vila ibland, alternativet som jag kollar på nu är att montera en extra kylfläkt som går ett tag efter att kompressorn stannat.
Mutterdragaren får lite problem pga regulatorn eller den lite för långa och klena slangen, den släpper inte igenom tillräckligt mycket nog fort. Om det är något som sitter hårt måste jag höja trycket till max, 90L tanken gör mer än storleken på kompressorn för övriga bultar. Bult/mutter som inte rostat fast kör jag för det mesta med batterimaskin (Makita DTW281, 280Nm)
Blästerskåp, färgspruta (HVLP), oscillerande slip (75mm), rakslip och andra mindre verktyg orkar den med. Men om jag varit ute efter att köpa en ny idag så skulle jag kollat efter en 4kw-modell. Nackdelen med större maskiner är att de blir mer eller mindre permanenta, hjulen hjälper bara när den ska flyttas till sin plats
Det är anledningen till att kunna ha kvar den lilla, att koppla in de på samma system tror jag är överkurs då du dessutom tappar mobiliteten med den. Räcker det med en lång slang för dig så behåll bara en/den större kompressorn!
Tyvärr upptäckte jag att den blåste även 16 A-säkring (i matningen till undercentralen) när tvättmaskinen gick samtidigt.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Låter som att du skulle försöka bli av med alla och skaffa dig en på 4kw 
Var och köpte billyft från den här sidan, trevlig gubbe som var bra att ha och göra med vid försäljningen åtminstone, inte haft några problem så kan inte säga mer än så..!
Rätt pris för en lagom kompressor https://bengtsbilmaskiner.se/produkt/besiktningsfri-kompressor-55-100l/ (pris ex. moms)
Var och köpte billyft från den här sidan, trevlig gubbe som var bra att ha och göra med vid försäljningen åtminstone, inte haft några problem så kan inte säga mer än så..!
Rätt pris för en lagom kompressor https://bengtsbilmaskiner.se/produkt/besiktningsfri-kompressor-55-100l/ (pris ex. moms)
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Lösningen är såklart att du plockar upp den här i mitt garage..den startar inte alltid..men ibland så går den igång och låter som två tröskverk..
(Efter ett år så tröttnar chefen och budgeten ökar)
PS, 97dc betyder alltså minimi-ljudnivvå ds
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Efter ett år så tröttnar chefen och budgeten ökar)
PS, 97dc betyder alltså minimi-ljudnivvå ds
Tack för tipset, att jag inte tänkte på det!K_arlstrom skrev:
Låter som att du skulle försöka bli av med alla och skaffa dig en på 4kw
Var och köpte billyft från den här sidan, trevlig gubbe som var bra att ha och göra med vid försäljningen åtminstone, inte haft några problem så kan inte säga mer än så..!
Rätt pris för en lagom kompressor [länk] (pris ex. moms)
Alt. nr 5) Köpa ytterligare en kompressor.
Om du tröttnat på den har jag annars ett fint erbjudande till dig. Denna står fortfarande i ett föråd och skämms: https://www.byggahus.se/forum/threads/erfarenhet-av-meec-stanley-kompressor.276956/#post-2479779Frustrator skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Har stött på ett problem, denna svirvelkoppling (eller vad det heter, fritt roterande iaf) läcker. Är det någon som vet hur en sådan funkar och om det går att renovera den?
I övrigt går det frammåt, ska snart uppdatera med hur systemet ser ut
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I övrigt går det frammåt, ska snart uppdatera med hur systemet ser ut
Så här ser innandömmet ut i den läckande kopplingen. Så vitt jag förstår är tanken att den lilla packningen i plast (den svarta ringen längst till höger) ska expandera av lufttrycket och täta mot både in-och utsida av kopplingen. Det gör den inte nu, iaf inte tillräckligt.
Om inte ngn har en bättre ide så ska jag pröva att kraga ut packningen lite genom att värma upp och pressa ihop den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om inte ngn har en bättre ide så ska jag pröva att kraga ut packningen lite genom att värma upp och pressa ihop den.
