Idag så finns en trappa till ovanvåningen, dess placering är väldigt dum så skulle vilja omplacera trappan. (för att kunna göra köket större samt få en fri gavel att göra bio-del av och istället offra andra ytor i mitten av huset)
Mmm. Att återanvända den trapp som finns går nog inte. Så då har jag kikat lite bland annonser. Visst finner man fina trappor men fasen 70-100tusen för en trappa?
Okej, då började man kika på sånna som är en metallbalk med trästeg så kommer man ju ner i pris.
------------------
Men vad säger lagarna, dessa 1-balks trappor har ju sällan några räcken?
Det är ju lag på vilket mellanrum det ska vara mellan stegen, och på räcket kring öppningen mellan våningarna...
Borde väl vara lag på räcke mellan våningarna också, eller?
-------------------
Sen funderar jag på detta med o-ljud. Trappan kommer hamna i vägg mot ett sovrum, så helst hade jag inte velat att trappen var i kontakt med väggen, och ska det vara räcke så får det bli utåt där det i sig även skulle göra störst nytta så folk inte trillar utanför trappen.
-Vad är min fråga? nja, jag vet inte men ni får gärna berätta era erfarenheter och tips hur man undviker onödigt ljud..

Mmm. Att återanvända den trapp som finns går nog inte. Så då har jag kikat lite bland annonser. Visst finner man fina trappor men fasen 70-100tusen för en trappa?
Okej, då började man kika på sånna som är en metallbalk med trästeg så kommer man ju ner i pris.
------------------
Men vad säger lagarna, dessa 1-balks trappor har ju sällan några räcken?
Det är ju lag på vilket mellanrum det ska vara mellan stegen, och på räcket kring öppningen mellan våningarna...
Borde väl vara lag på räcke mellan våningarna också, eller?
-------------------
Sen funderar jag på detta med o-ljud. Trappan kommer hamna i vägg mot ett sovrum, så helst hade jag inte velat att trappen var i kontakt med väggen, och ska det vara räcke så får det bli utåt där det i sig även skulle göra störst nytta så folk inte trillar utanför trappen.
-Vad är min fråga? nja, jag vet inte men ni får gärna berätta era erfarenheter och tips hur man undviker onödigt ljud..
10.000? Billigt! Jag har också kollat runt, och det hamnar (som redan sagts ovan) kring 50-80.000 kr. Till saken hör att jag sopat hammaren i den gamla när jag slog i huvet under renoveringen. Jag skulle ju ändå köpa ny! Fast nu med facit i hand blir det till å spackla skadorna å sätta upp den gamla 
Vilken idiot man är ibland...
Vilken idiot man är ibland...
Nä det står inget om trappor i Svea Rikes Lag. Men det finns regler som Boverket har tagit fram t.ex. Kapitel 8: Säkerhet vid användning. Där står det under 8:2321 Räcke och ledstång, följande:evoline skrev:
Trapplopp, trapplan, ramper och balkonger som inte avgränsas av väggar, skall ha räcken som begränsar risken för personskador. Trappor och ramper som är högre än 0,50 meter skall ha ledstänger eller motsvarande på båda sidor.
Räcken på trapplan inom en bostad bör vara minst 0,9 meter höga Räcken på andra trapplan, balkonger och loftgångar bör vara minst 1,1 meter höga
Redigerat:
Visst är det snyggt med trappor utan räcken, eller enbart ett par vajrar som symboliserar lite säkerhet.
Nu när jag har fått min lilla Elin som redan ett halvår gammal skrämmer livet ur en när hon tar sats mot trappen i sin gåstol så kommer man på bättre tankar. Trappräcket börjar äntligen bli klart, skyddsgrind är inhandlad, och allt blir nästan gjort så att alla sätt att lyckas klättra och köra nedför trappen blir omöjligt. Med reservation för nästan..
Nu när jag har fått min lilla Elin som redan ett halvår gammal skrämmer livet ur en när hon tar sats mot trappen i sin gåstol så kommer man på bättre tankar. Trappräcket börjar äntligen bli klart, skyddsgrind är inhandlad, och allt blir nästan gjort så att alla sätt att lyckas klättra och köra nedför trappen blir omöjligt. Med reservation för nästan..
Någon som har sovrum på andra sidan räck-väggen? går det att få bort allt buller-ljud måntro? Gillar inte alls tanken att bygga trappan på väggen av denna orsak. Ett räcke leder väl mindre men mer än inget räcke alls.. hum...
Klicka här för att svara
