Gissar priset e i saftigaste laget men kan tänka mig o elda mer än en brasa för o få upp tempen:)

jixxer skrev:
...........när man har vedprocessor.........
De flesta processorer gör halvmeters ved. Din oxå? I så fall är det väl en halvmeters panna trots allt?

Redigerat:
Den gör ved upp till 700mm så en atmos dc95 med 780mm passar ju fint men den pannan du länkar till har jag tittat på och ser ju fin ut så den är inte bortvald.

Om du kan göra 700mm ved, gör det. Ju längre bitar desto mindre hantering, lättare att trava mm.

Javisst! Man minskar ju på allt även antal kap per stock så de e ju plus hela vägen sen att man får göra några pallar som funkar dom bör ju vara drygt 1400mm så man får två staplar per pall visst de går med vanlig sj pall men blir inte optimalt..

Jag har 160m2 hus och 120m2 garage. Bor i södra Dalarna. Varken hus eller garage är extremt isolerade. Men heller inte dåligt.

Har har en Gasell 70kw och 6m3 tank. Det fungerar riktigt bra. Jag hade gärna haft några kubik till med tank och en värre panna så att det går fortare att bränna upp veden, så jag kan kasta i näste ilägg.

Min gissning är att du behöver 100Kw och 10m3, under förutsättning att du har bra isoleirng.

Mats

mats757 skrev:
Jag har 160m2 hus och 120m2 garage. Bor i södra Dalarna. Varken hus eller garage är extremt isolerade. Men heller inte dåligt.

Har har en Gasell 70kw och 6m3 tank. Det fungerar riktigt bra. Jag hade gärna haft några kubik till med tank och en värre panna så att det går fortare att bränna upp veden, så jag kan kasta i näste ilägg.

Min gissning är att du behöver 100Kw och 10m3, under förutsättning att du har bra isoleirng.

Mats
Ja men då e ja ju rätt ute 95kw 12m2:D Hus o garage e ju välisolerade! Min far gjorde allt ordentligt o de tackar ja han för nu när man tagit över o slipper göra det. Väggarna i huset är ca 550mm tjocka i garagen något tunnare men ist är där inga fönster.

Hur mycket får du elda per dygn om det är riktigt kallt säg -20? O hur mycke ved går de på en vinter?

jixxer skrev:
Javisst! Man minskar ju på allt även antal kap per stock så de e ju plus hela vägen sen att man får göra några pallar som funkar dom bör ju vara drygt 1400mm så man får två staplar per pall visst de går med vanlig sj pall men blir inte optimalt..
Fick tag i 2 meters pallar rejäla doningar (till fjärrvämerör) de var gratis blev ved bara att hämta, hör med någon som sysslar med fjärrvärme i din närhet ca mått 100X200 X1 tumsvirke.d^_^b

Jajemen.. Jag har ju nå kompisar som jobbar med sånt annars gör ju företaget ja jobbar på ebalage så jag lär nog lösa det men gratis är gott:)

RoTe
Ved till Flis, är det så mycket jobb egentligen?
Vedbod till flisbod, liten ombyggnad. Sedan tillkommer ju flisförrådet till pannan då. Traktorn fanns ju redan.
Vedmaskinerna säljs till förmån för en flistugg.

RoTe skrev:
Ved till Flis, är det så mycket jobb egentligen?
Vedbod till flisbod, liten ombyggnad. Sedan tillkommer ju flisförrådet till pannan då. Traktorn fanns ju redan.
Vedmaskinerna säljs till förmån för en flistugg.

Som sagt har flis med i kalkylen o tänker överväga de väl innan jag bestämmer mig. Flis sköter sig i stort sett själv men de e ju det att jag måste kunna göra ved till stugan o även till "myseldning" i huset så de e ett svårt val..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.