Behöver ideer o tips.
Jag har 190m2 villa o 200m2 garage att värma o allt är bra issolerat. Har egen skog så det är ju ved som gäller för allt är byggt kring vedhantering o vill ju att det ska fungera så bra som möjligt o slippa elda jämt den friheten vill jag ha så då får de ju kosta lite.
Vilken panna skulle ni välja? Både till storlek o märke. Sen hur stora tankar till den? O som sagt tidigare priset är inte så viktigt men gränser finns de ju
så ge mig förslag så vore jag taksam.
MvH J
Jag har 190m2 villa o 200m2 garage att värma o allt är bra issolerat. Har egen skog så det är ju ved som gäller för allt är byggt kring vedhantering o vill ju att det ska fungera så bra som möjligt o slippa elda jämt den friheten vill jag ha så då får de ju kosta lite.
Vilken panna skulle ni välja? Både till storlek o märke. Sen hur stora tankar till den? O som sagt tidigare priset är inte så viktigt men gränser finns de ju
MvH J
Mellan 6-10m3 ackumulator tank och en panna med runt 200L vedvolym och en effekt på mellan 45-80kW..
Det finns massor med märken på pannor, så vilken modell är kanske lite för tidigt att säga..
Gaselle, ATTACK, Fröling, ETA, BAXI, Effecta, Atmos, Orlan.. Alla med olika priser, från svindyrt till lite för billigt
Läs runt lite på forumet så får du en liten uppfattning om dimensionering och sånt, det finns ett gäng här som är riktigt skarpa på detta med vedeldning så vi kan säkert hjälpa dig få till en fin anläggning..
Välkommen till Forumet jixxer
Det finns massor med märken på pannor, så vilken modell är kanske lite för tidigt att säga..
Gaselle, ATTACK, Fröling, ETA, BAXI, Effecta, Atmos, Orlan.. Alla med olika priser, från svindyrt till lite för billigt
Läs runt lite på forumet så får du en liten uppfattning om dimensionering och sånt, det finns ett gäng här som är riktigt skarpa på detta med vedeldning så vi kan säkert hjälpa dig få till en fin anläggning..
Välkommen till Forumet jixxer
Med den ytan flispanna
Men eftersom det är ved som gäller -STOR tank =så mycket volym som du kan få plats för/vill avsätta
en panna som klarar att ladda på 5-6 timmar
märke= någon ur premium klassen
Börja med att läsa inlägg -hör efter med om det finns någon i närheten som referens alltid bra att
se och känna på grejerna innan köp (Provköra) support för och nackdelar osv.
PS:välkommen till BH/forumet
mvh pr95
Men eftersom det är ved som gäller -STOR tank =så mycket volym som du kan få plats för/vill avsätta
en panna som klarar att ladda på 5-6 timmar
märke= någon ur premium klassen
Börja med att läsa inlägg -hör efter med om det finns någon i närheten som referens alltid bra att
se och känna på grejerna innan köp (Provköra) support för och nackdelar osv.
PS:välkommen till BH/forumet
mvh pr95
Tack för snabba svar!
Jo flis skulle ju vara bäst men när man har vedprocessor o utrymmen optimerade för ved blir det lite mycket o ändra på för o fixa det.
Skulle ha skrivit utförligare.. Jag har läst mycket redan men tycker det är så spridda skurar o visst de beror ju på grundförutsättningarna med hur mycket det är issolerat o vart man bor. Som exempel en del av garaget är idag värmt med 2 st el element o där behöva ca 1.5kw i timmen för att hålla +8 grader vid 15 minus ute o resterande byggnader är ju issolerad på samma vis. Det ja kommit fram till är hitentills är en panna på 90-100kw o 10-12m2 tankar tittat lite på en Atmos dc100. Är de nått o ha?
Jo flis skulle ju vara bäst men när man har vedprocessor o utrymmen optimerade för ved blir det lite mycket o ändra på för o fixa det.
Skulle ha skrivit utförligare.. Jag har läst mycket redan men tycker det är så spridda skurar o visst de beror ju på grundförutsättningarna med hur mycket det är issolerat o vart man bor. Som exempel en del av garaget är idag värmt med 2 st el element o där behöva ca 1.5kw i timmen för att hålla +8 grader vid 15 minus ute o resterande byggnader är ju issolerad på samma vis. Det ja kommit fram till är hitentills är en panna på 90-100kw o 10-12m2 tankar tittat lite på en Atmos dc100. Är de nått o ha?
Sällan man läser nåt gnäll om Atmos här på forum iallafall...Tror dom har ref annläggningar www.atmos.se Antar att du har tillgång till traktor/lastare? Kan du ju smidigt ha ved på pall o lyfta in vartefter...
Jepp! har traktor med lastare så tanken är ju så. Ja får nog ta o meila dom o se om de finns nån referens i närheten. Har talat med en lokal röris idag o han skulle kunna ta hem vilket märke ja ville i stort sett så de e ju bra men han inte surra så mycket mer får gå djupare i de sen.
Läs på ordentligt i ämnet man kan aldrig bli för påläst! Sen handlar det ju om hur mycket pengar man vill spendera,och hur mycket utrustning (för vedhantering) och utrymme man har. Panik köp inte en ny anläggning utan tänk och hör efter om råd och tips, lyssna inte bara på rörisar utan folk som har pannor och kör uppvärmning med vedpanna, tror inte såå många rörisar kör vedpanna-vad vet jag. Dom hör väl av sig här annars.
Det är ca ett år innan jag börjar med detta så kommer hinna vända o vrida på det innan man beslutar nått. Kommer överväga alla alternativ men som jag skrev tidigare allt är uppbyggt runt ved så de känns lite mycke me o bygga flisanläggning men visst ja har de under övervägande
Man får tacka för tankar o ideer de e en djungel av grejer o ta hänsyn till.
Man får tacka för tankar o ideer de e en djungel av grejer o ta hänsyn till.
Kanske en sån här tank:pr95 skrev:
http://www.baxi.se/visa_kunder_detalj.asp?id=51
Fast Du skall nog ha nåt annat än en Baxi 50 för att ladda acktanken:wow:
Haha.. de va rejält! Jag kommer ju bygga till ett pannrum så de kommer byggas efter hur anläggningen kommer se ut så visst ja kan tänka mig 30m2 tankar men känns lite overkill
Ni som är duktig på matte o har formler klara, om jag slår till på en atmos dc95 o till de 12m2 tankar hur mycket eldning krävas för o fylla dom och hur många kw har man till förfogande när dom är på 90 grader?
Ni som är duktig på matte o har formler klara, om jag slår till på en atmos dc95 o till de 12m2 tankar hur mycket eldning krävas för o fylla dom och hur många kw har man till förfogande när dom är på 90 grader?
Jajemen.. Om ja räknat rätt ska ju två ilägg om dagen räcka när tempen går under -30 eller ska jag sikta på mer tankar!? Som ritningarna ser ut nu kan ja få in 3 st 5m2 tankar på rad sen har ja en 2m2 tank sen tidigare som kommer va med så då blir ju den sammanlagda volymen 17m2 visst mer e bättre men ska ju va möjligt o elda upp dom me, får man aldrig full värme i dom tankarna så kunde ja ist ha kört me "bara" 12m2 o få upp högre temp o ha samma effekt i tankarna?
Måste även säga ett de e farcinerande när man börjar räkna o skissa hur man fastnar i det man gör,sambon börjar undra om man e riktigt klok lägga så mycket tid på nått som verkar så enkellt. "De e ju bara o elda sen blir de varmt" tror ja ska låta henne sköta resten
Måste även säga ett de e farcinerande när man börjar räkna o skissa hur man fastnar i det man gör,sambon börjar undra om man e riktigt klok lägga så mycket tid på nått som verkar så enkellt. "De e ju bara o elda sen blir de varmt" tror ja ska låta henne sköta resten
Ju mer du har ju längre kan du vara borta under vintern.. Men man måste ju sätta en gräns någon stans, tankar är ju inte gratis..
Det här forumet är beroendeframkallande.. Men kunskapen är nog ännu mera beroendeframkallande!!
Det är kul att sitta å fundera fram och tillbaks, och ju mer tid du lägger ner ju bättre kommer det bli tillslut.
Jag satt i din sits för ett år sedan, hade direkt el då. Nu har jag en vedpanna och 4m3 vatten
lite mindre än dig men jag har bara 160m2 som ska värmas..
Det här forumet är beroendeframkallande.. Men kunskapen är nog ännu mera beroendeframkallande!!
Det är kul att sitta å fundera fram och tillbaks, och ju mer tid du lägger ner ju bättre kommer det bli tillslut.
Jag satt i din sits för ett år sedan, hade direkt el då. Nu har jag en vedpanna och 4m3 vatten
Ja de e ju inte gratis.. Men bekvämlighet kostar så man får ju sätta det mot pengen o se om det är värt det.
Ja o ju mer man lär sig ju roligare blir det.
Jajemen o du är nöjd? nått du skulle vilja ändra på såhär i efterhand?
Ja o ju mer man lär sig ju roligare blir det.
Jajemen o du är nöjd? nått du skulle vilja ändra på såhär i efterhand?