5 922 läst ·
101 svar
6k läst
101 svar
Funderingar kring U-värde på helt hus
Ja kanske är så, ska justera ner någon grad i källaren också för att se. Golvet har som sagt 200mm cellplast och sen 100mm betong och väggarna är ca 450mm tjocka gjuten betong från 1939 och sen 100mm isodrän på utsidan på allt som är under mark, sen är det ca 80-90cm ovan mark som bara är 450mm betong, oförändrat i vår renovering. och det finns 4 fönster på totalt 2,5m2 tillsammans, 2-glas också oförändrade.Rabbithole skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 957 inlägg
Det är ju där det är, det under mark är inte lika kritiskt som det nakna oisolerade. Fönstren i källaren läcker nog runt 150w, eller 3,5kWh per dag. Men visst moderna fönster och en bra fasadisolering skulle göra stor skillnad på energiförbrukningen.F Fredrik Jacobsson skrev:Ja kanske är så, ska justera ner någon grad i källaren också för att se. Golvet har som sagt 200mm cellplast och sen 100mm betong och väggarna är ca 450mm tjocka gjuten betong från 1939 och sen 100mm isodrän på utsidan på allt som är under mark, sen är det ca 80-90cm ovan mark som bara är 450mm betong, oförändrat i vår renovering. och det finns 4 fönster på totalt 2,5m2 tillsammans, 2-glas också oförändrade.
Allt handlar om husets värmebehov dvs isolering, U-värde klimatskal.L lat skrev:
Jag har 42 cm ytterväggar & 65 cm lösull i snedtaket.
Stenhus med 300 tons lagringsförmåga. (200 mm cellplast utanför Lecan & ädelputs på det)
Ändå har jag 6 meter i takhöjd & 700 kubik luft på markplanet.
Har kamin också som jag testade köra på 2023, slutade då på 6600 kWh årsförbrukning.
Normal är ca 8500 kWh med 2 tonårsdöttrar & elpanna som värmer VV
Jag har räknat igen, feb 2025 har haft lägre utetemp än 2024 och jag har också FTX som drar ner tempen några grader inne hela tiden. Så om jag istället räknar att delta i feb 2025 har varit nästan 24C och inte 19C så blir U-värdet ca 0,57, och det är marginellt lägre är beräkningen för 2024. Vet inte hur man ska ta tilluften från FTX med i beräkningen, men den sprutar in 17C luft när man hela tiden försöker värma till 21 i huset, så golvvärmen och radiatorerna måste ju motverka detta också, inte bara att det är kallt ute...
Och dina beräkningar + mätningar tar förstås hänsyn till solinstrålning, "gratisvärme" från apparater och personer, värmetrögheten i byggnaden och det faktum att temperaturen i marken inte följer temperaturen i luften?F Fredrik Jacobsson skrev:
Det är ju inte omöjligt, men om du tror att det är så enkelt som att "huset brukar dra x kW när det är y grader ute" räcker som indata till den ekvationen så skjuter du dig i foten.
Får man fråga vad du egentligen ska ha ditt "baklänges-medelvärdes-u-värde" till?
Om det är energiåtgången före och efter renovering som är intressant så är det bättre att du utgår från den uppmätta förbrukningen och antal gradtimmar utifrån loggade temperaturer under en längre period. (Och du bör använda gradtimmar, inte medeltemperaturer för då riskerar du att skjuta dig i andra foten också om du får med perioder med "negativ energiförbrukning.")
Där har du en gigantisk köldbrygga, som äter kWh.F Fredrik Jacobsson skrev:
U-värde betong = 1,7
Om du har en slinga som ligger mer centralt i källaren, så pröva att köra enbart den & lämna övriga värmekällor i huset som dom är.Sikta på 18-19 grader centralt i källaren.
Mitt gamla hus hade samma konstruktion från 1934, & det går inte att huvuddelen värms från källarplan, för förlusterna bli enorma & man får knappt upp någon värme till markplan.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 957 inlägg
Man får logga noga temperaturerna om man ska säga något säkert. Februari 2025 har varit kallt och soligt för mig. Helst också logga varmvatten så man kan räkna bort förbrukningen.
Förslag, köp snålspolande duschmunstycken så blir den mindre kul att duscha länge och drar mindre varmvatten
Förslag, köp snålspolande duschmunstycken så blir den mindre kul att duscha länge och drar mindre varmvatten
Har ni input på dessa uppskattade U-värden?
Källargolv: 100mm betong, jord under
Källarsula: 450mm tjock betong, jord utanför
Källarvägg under mark: 450mm betong, sen jord utanför
Källarvägg ovan mark: 450mm betong
Källarfönster: 2-glas
Källardörr: Trädörr från 80-talet
Tegelväggar: 2 rader tegel med endast luftspalt emellan, ca 400mm tjockt totalt inkl luftspalten.
Ytterdörr: Massiv Ekdörr från 1939, med sjukt tunna "speglar"
Fönster och Fönsterdörrar: 2-glas med träkarm, spröjs i ytterglaset, hel innerruta
Snedtak: Tegel, papp, råspont, 20mm spånskiva spikad på råsponten
Bjälklag till vind: ca 100mm "torv" plus råspont golv på vinden.
Källargolv: 100mm betong, jord under
Källarsula: 450mm tjock betong, jord utanför
Källarvägg under mark: 450mm betong, sen jord utanför
Källarvägg ovan mark: 450mm betong
Källarfönster: 2-glas
Källardörr: Trädörr från 80-talet
Tegelväggar: 2 rader tegel med endast luftspalt emellan, ca 400mm tjockt totalt inkl luftspalten.
Ytterdörr: Massiv Ekdörr från 1939, med sjukt tunna "speglar"
Fönster och Fönsterdörrar: 2-glas med träkarm, spröjs i ytterglaset, hel innerruta
Snedtak: Tegel, papp, råspont, 20mm spånskiva spikad på råsponten
Bjälklag till vind: ca 100mm "torv" plus råspont golv på vinden.
Nej det tar den inte hänsyn till, klart det skiljer från år till år.B Bigfoot skrev:Och dina beräkningar + mätningar tar förstås hänsyn till solinstrålning, "gratisvärme" från apparater och personer, värmetrögheten i byggnaden och det faktum att temperaturen i marken inte följer temperaturen i luften?
Det är ju inte omöjligt, men om du tror att det är så enkelt som att "huset brukar dra x kW när det är y grader ute" räcker som indata till den ekvationen så skjuter du dig i foten.
Får man fråga vad du egentligen ska ha ditt "baklänges-medelvärdes-u-värde" till?
Om det är energiåtgången före och efter renovering som är intressant så är det bättre att du utgår från den uppmätta förbrukningen och antal gradtimmar utifrån loggade temperaturer under en längre period. (Och du bör använda gradtimmar, inte medeltemperaturer för då riskerar du att skjuta dig i andra foten också om du får med perioder med "negativ energiförbrukning.")
Nej jag ska inte ha det till något, trodde bara effektförbrukningen skulle bli mindre med alla åtgärder, och räknade lite på U-värdena mest på skoj, gillar excel
U-värde 1,7 på dessa ytor MEM gradskillnaderna är olika!F Fredrik Jacobsson skrev:
Ca 2,5F Fredrik Jacobsson skrev:
Jag har loggat men sen räknat på snittemp / dygn och inte med högre upplösning än så. Hehe ja får kanske göra det.Rabbithole skrev:
I feb 2024 var varmvattenförbrukningen 0 då ingen bodde där. 2025 flyttade vi in 17 feb så stora delar av feb var också utan varmvatten, men visst några duschar blev det från 17-28 feb.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 885 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 885 inlägg
Det är ett sätt att se det. Det andra är att betongen har samma U-värde och luften har temp tex -5° och jorden +8°F Fredrik Jacobsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 957 inlägg
Entredörren är säkert U värde 5 eller något. Ek har λ0,16.
80 tals dörren U = 3
Fönstren är kanske U=3,2 om dom är lite slitna?
80 tals dörren U = 3
Fönstren är kanske U=3,2 om dom är lite slitna?