J jawen skrev:
En Mitsubishi FD35 l/l värmepump från 2009
Och jag eldar pellets. Skulle jag ha en värmepump skulle jag också komma ned i de siffrorna vad det gäller köpt energi.
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Jag tror det är golvvärmen i den dåligt isolerade källaren som gör det. Dåligt isolerad golvvärme med då hög förlust och nu värms allt upp där snittemperaturen vid ytterväggarna troligtvis var lägre innan.

Med det värmebehovet hade jag siktat in fokus på en bergvärmepump innan något annat
Ja kanske är så, ska justera ner någon grad i källaren också för att se. Golvet har som sagt 200mm cellplast och sen 100mm betong och väggarna är ca 450mm tjocka gjuten betong från 1939 och sen 100mm isodrän på utsidan på allt som är under mark, sen är det ca 80-90cm ovan mark som bara är 450mm betong, oförändrat i vår renovering. och det finns 4 fönster på totalt 2,5m2 tillsammans, 2-glas också oförändrade.
 
F Fredrik Jacobsson skrev:
Ja kanske är så, ska justera ner någon grad i källaren också för att se. Golvet har som sagt 200mm cellplast och sen 100mm betong och väggarna är ca 450mm tjocka gjuten betong från 1939 och sen 100mm isodrän på utsidan på allt som är under mark, sen är det ca 80-90cm ovan mark som bara är 450mm betong, oförändrat i vår renovering. och det finns 4 fönster på totalt 2,5m2 tillsammans, 2-glas också oförändrade.
Det är ju där det är, det under mark är inte lika kritiskt som det nakna oisolerade. Fönstren i källaren läcker nog runt 150w, eller 3,5kWh per dag. Men visst moderna fönster och en bra fasadisolering skulle göra stor skillnad på energiförbrukningen.
 
L lat skrev:
Skulle jag ha en värmepump skulle jag också komma ned i de siffrorna vad det gäller köpt energi
Allt handlar om husets värmebehov dvs isolering, U-värde klimatskal.
Jag har 42 cm ytterväggar & 65 cm lösull i snedtaket.
Stenhus med 300 tons lagringsförmåga. (200 mm cellplast utanför Lecan & ädelputs på det)

Ändå har jag 6 meter i takhöjd & 700 kubik luft på markplanet.
Har kamin också som jag testade köra på 2023, slutade då på 6600 kWh årsförbrukning.
Normal är ca 8500 kWh med 2 tonårsdöttrar & elpanna som värmer VV
 
Jag har räknat igen, feb 2025 har haft lägre utetemp än 2024 och jag har också FTX som drar ner tempen några grader inne hela tiden. Så om jag istället räknar att delta i feb 2025 har varit nästan 24C och inte 19C så blir U-värdet ca 0,57, och det är marginellt lägre är beräkningen för 2024. Vet inte hur man ska ta tilluften från FTX med i beräkningen, men den sprutar in 17C luft när man hela tiden försöker värma till 21 i huset, så golvvärmen och radiatorerna måste ju motverka detta också, inte bara att det är kallt ute...
 
F Fredrik Jacobsson skrev:
Ja och det går. Jag räknar i snitt för hela huset. Jag vet effektbehovet för att upprätthålla en viss temperaturskillnad i hela huset och dess kvadratmeter.

Självklart är det olika värden för väggar, fönster etc. Men jag räknar i snitt för hela huset. Det går.
Och dina beräkningar + mätningar tar förstås hänsyn till solinstrålning, "gratisvärme" från apparater och personer, värmetrögheten i byggnaden och det faktum att temperaturen i marken inte följer temperaturen i luften?

Det är ju inte omöjligt, men om du tror att det är så enkelt som att "huset brukar dra x kW när det är y grader ute" räcker som indata till den ekvationen så skjuter du dig i foten.

Får man fråga vad du egentligen ska ha ditt "baklänges-medelvärdes-u-värde" till?

Om det är energiåtgången före och efter renovering som är intressant så är det bättre att du utgår från den uppmätta förbrukningen och antal gradtimmar utifrån loggade temperaturer under en längre period. (Och du bör använda gradtimmar, inte medeltemperaturer för då riskerar du att skjuta dig i andra foten också om du får med perioder med "negativ energiförbrukning.")
 
F Fredrik Jacobsson skrev:
väggarna är ca 450mm tjocka gjuten betong från 1939 och sen 100mm isodrän på utsidan på allt som är under mark, sen är det ca 80-90cm ovan mark som bara är 450mm betong,
Där har du en gigantisk köldbrygga, som äter kWh.
U-värde betong = 1,7

Om du har en slinga som ligger mer centralt i källaren, så pröva att köra enbart den & lämna övriga värmekällor i huset som dom är.Sikta på 18-19 grader centralt i källaren.

Mitt gamla hus hade samma konstruktion från 1934, & det går inte att huvuddelen värms från källarplan, för förlusterna bli enorma & man får knappt upp någon värme till markplan.
 
Man får logga noga temperaturerna om man ska säga något säkert. Februari 2025 har varit kallt och soligt för mig. Helst också logga varmvatten så man kan räkna bort förbrukningen.

Förslag, köp snålspolande duschmunstycken så blir den mindre kul att duscha länge och drar mindre varmvatten
 
  • Gilla
Fredrik Jacobsson
  • Laddar…
Har ni input på dessa uppskattade U-värden?

Källargolv: 100mm betong, jord under
Källarsula: 450mm tjock betong, jord utanför
Källarvägg under mark: 450mm betong, sen jord utanför
Källarvägg ovan mark: 450mm betong
Källarfönster: 2-glas
Källardörr: Trädörr från 80-talet
Tegelväggar: 2 rader tegel med endast luftspalt emellan, ca 400mm tjockt totalt inkl luftspalten.
Ytterdörr: Massiv Ekdörr från 1939, med sjukt tunna "speglar"
Fönster och Fönsterdörrar: 2-glas med träkarm, spröjs i ytterglaset, hel innerruta
Snedtak: Tegel, papp, råspont, 20mm spånskiva spikad på råsponten
Bjälklag till vind: ca 100mm "torv" plus råspont golv på vinden.
 
  • Tabell över husstrukturers U-värden och ytor: källargolv, källarsula, källarväggar, fönster, dörrar, tegelväggar, snetak, bjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bigfoot skrev:
Och dina beräkningar + mätningar tar förstås hänsyn till solinstrålning, "gratisvärme" från apparater och personer, värmetrögheten i byggnaden och det faktum att temperaturen i marken inte följer temperaturen i luften?

Det är ju inte omöjligt, men om du tror att det är så enkelt som att "huset brukar dra x kW när det är y grader ute" räcker som indata till den ekvationen så skjuter du dig i foten.

Får man fråga vad du egentligen ska ha ditt "baklänges-medelvärdes-u-värde" till?

Om det är energiåtgången före och efter renovering som är intressant så är det bättre att du utgår från den uppmätta förbrukningen och antal gradtimmar utifrån loggade temperaturer under en längre period. (Och du bör använda gradtimmar, inte medeltemperaturer för då riskerar du att skjuta dig i andra foten också om du får med perioder med "negativ energiförbrukning.")
Nej det tar den inte hänsyn till, klart det skiljer från år till år.

Nej jag ska inte ha det till något, trodde bara effektförbrukningen skulle bli mindre med alla åtgärder, och räknade lite på U-värdena mest på skoj, gillar excel :) Jag har räknat på medeltemp / dag och inte på hela månaden.
 
F Fredrik Jacobsson skrev:
Källargolv: 100mm betong, jord under
Källarsula: 450mm tjock betong, jord utanför
Källarvägg under mark: 450mm betong, sen jord utanför
Källarvägg ovan mark: 450mm betong
U-värde 1,7 på dessa ytor MEM gradskillnaderna är olika!
F Fredrik Jacobsson skrev:
Källarfönster: 2-glas
Källardörr: Trädörr från 80-talet
Ca 2,5
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Man får logga noga temperaturerna om man ska säga något säkert. Februari 2025 har varit kallt och soligt för mig. Helst också logga varmvatten så man kan räkna bort förbrukningen.

Förslag, köp snålspolande duschmunstycken så blir den mindre kul att duscha länge och drar mindre varmvatten
Jag har loggat men sen räknat på snittemp / dygn och inte med högre upplösning än så. Hehe ja får kanske göra det.

I feb 2024 var varmvattenförbrukningen 0 då ingen bodde där. 2025 flyttade vi in 17 feb så stora delar av feb var också utan varmvatten, men visst några duschar blev det från 17-28 feb.
 
J jawen skrev:
U-värde 1,7 på dessa ytor MEM gradskillnaderna är olika!

Ca 2,5
Tack vad säger du om källarväggarna som är 450mm betong, 1,7 på båda dessa?
De under mark läste jag mig till är mycket lägre då marken isolerar utanför betongen?
 
Karrock
F Fredrik Jacobsson skrev:
Tack vad säger du om källarväggarna som är 450mm betong, 1,7 på båda dessa?
De under mark läste jag mig till är mycket lägre då marken isolerar utanför betongen?
Det är ett sätt att se det. Det andra är att betongen har samma U-värde och luften har temp tex -5° och jorden +8°
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Entredörren är säkert U värde 5 eller något. Ek har λ0,16.

80 tals dörren U = 3
Fönstren är kanske U=3,2 om dom är lite slitna?
 
  • Gilla
Fredrik Jacobsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.