Byggahus.se

Funderingar kring lån och kontantinsats

1. B
    Medlem · 1 inlägg

biffpop

Medlem
    Hej!

Jag och min sambo befinner oss i en ganska speciell situation vilket ger mig en massa funderingar vad gäller lån. Min sambos pappa äger, tillsammans med sin bror, mark på västkusten där vi gärna skulle vilja bygga ett fritidshus med året-runt-standard. Jag har pratat med kommunen och de hade inga invändningar på bygge där.

Vad gäller betalning av tomten så skulle vi få halva tomten gratis, dvs få min sambos pappas del av tomten och till dennes bror skulle vi få betala marknadspris för hans del av tomten. Det är naturligtvis ett riktigt bra utgångsläge rent ekonomiskt, men hur räknas detta då vi ska ansöka om lån för både tomt och hus? Låt säga att tomten kostar 1 miljon. Då behöver vi alltså bara lägga/låna 500 000kr. Är detta likvärdigt, ur lånesynpunkt, med att vi själva gått in med 500 000kr?

Vi har inte speciellt mycket pengar undanstoppade och det jag undrar är alltså om vi utan kontantinsats kan få låna pengar som om vi hade 500 000kr i sparade pengar.

Själva huset kommer att ritas av min sambo som är arkitekt och där räknar vi med ett ungefärligt pris på 3 miljoner.

Vi ska naturligtvis prata med banken, men jag skulle gärna vilja ha lite input från er innan detta möte.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Alla lån som ska beviljas är helt i beroende av betalningsförmåga av låntagare - na , detta med att ha en del i förskott av arv får ni prata med banken om , dom avgör efter sina kriterier

3. D
    Besserwisser · E · 18 002 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Normalt sett får du låna upp till 85% av marknadsvärdet. Så hur mycket det kostar att bygga och hur mycket ni går in med där är egentligen irrelevant.

4. H
    Moderator · Stockholm · 44 343 inlägg

hempularen

Moderator
    Tomten räknas som kontantinsats. Men inte nödvändigtvis till det värde som ni får gratis.

Utan banken går på en värdering av hur mycket det färdiga huset kan antas bli värt. Kontantinsatsen skall då vara (oftast) 15% av det värdet. Men om ni ex. kan bygga ett hus för 3 milj, som blir värt 5 milj. när det är färdigt, då är kontantinsatsen klar. Och det kan ju vara tvärtom också, huset kostar 3 milj, men blir bara värt 2 milj. färdigt, då behöver du 1 milj extra för att klara kravet på kontantinsats.

MEN vissa banker/banktjänstemän vill se en sparförmåga hos kunden innan man beviljar ett lån, då krävs att man har ex. 300 000 i reda kontanter som man faktiskt har sparat ihop. Det är ett annat villkor än den obligatoriska kontantinsatsen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.