Mitt hus saknar fortfarande jordfelsbrytare i själva bostadshuset så det är väl snart hög tid att göra något åt den saken.
Jag har idag en stor diazedcentral med separat del för värmen via egen brytare. Jag skulle vilja dela upp så att värmen går på en egen jfb. Värmen som går där är dels två små element med direktverkande el, men i huvudsak en stor elpanna och det är här jag blir lite fundersam.
Elektroniken i denna Parca Norrahammar har dels 3-fas-matning för värmen men även 3-fas för varmvattenberedaren och allt går in i samma elektronikbox. Här är det kopplat så att cirkulationspump och timer för nattsänkning (som inte används) går året runt så länge det finns ström till varmvattenberedaren. Detta styrs alltså inte av värmebrytaren i centralen.
Min fundering då är om man kan utläsa från det man ser här ifall det är helt riskfritt att separera dessa nollor i centralen via två jfb eller om det finns risker med ifall ena nollan försvinner?
Pannan verkar vara byggd 1979 och sitter monterad i ett hus byggt 1980.
Jag har idag en stor diazedcentral med separat del för värmen via egen brytare. Jag skulle vilja dela upp så att värmen går på en egen jfb. Värmen som går där är dels två små element med direktverkande el, men i huvudsak en stor elpanna och det är här jag blir lite fundersam.
Elektroniken i denna Parca Norrahammar har dels 3-fas-matning för värmen men även 3-fas för varmvattenberedaren och allt går in i samma elektronikbox. Här är det kopplat så att cirkulationspump och timer för nattsänkning (som inte används) går året runt så länge det finns ström till varmvattenberedaren. Detta styrs alltså inte av värmebrytaren i centralen.
Min fundering då är om man kan utläsa från det man ser här ifall det är helt riskfritt att separera dessa nollor i centralen via två jfb eller om det finns risker med ifall ena nollan försvinner?
Pannan verkar vara byggd 1979 och sitter monterad i ett hus byggt 1980.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går självklart att ha flera neutralplintar i en central matade med olika JFB.
För anläggnings- och brandskydd av fasta maskiner som värmepump finns 300 mA som inte "tjuvlöser" vid måttliga läckströmmar i t ex en elpatron.
För anläggnings- och brandskydd av fasta maskiner som värmepump finns 300 mA som inte "tjuvlöser" vid måttliga läckströmmar i t ex en elpatron.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Fast frågan är väl om neutralplintarna är separerade i pannan. De bör ju vara det. Men om man tittar på utförandet av elektronikkortet, så ser det ut som ett hempul. Vissa panntillverkare hade egen utveckling och produktion av elektroniken på 70- talet. Jag har sett liknande kort som såg ut som de använt sin svets istället för lödpenna. Och tydligen hade de ingen borr mindre än 5mm när de borrade för komponentbenen i kretskortet. Det här ser lite bättre ut, men inte som proffs elektronik från 70-talet.
Jag skulle inte lita på att plintarna är separerade.
Jag skulle inte lita på att plintarna är separerade.
Förstod först inte att avsikten var att splitta upp matningen till själva pannan.
Håller med hempularen om att man inte kan lita på att neutralledarna är separerade (oavsett vad kopplingsschemat säger). Sen vet man inte heller säkert vad som händer med en del i en maskin om den andra bortfaller.
Håller med hempularen om att man inte kan lita på att neutralledarna är separerade (oavsett vad kopplingsschemat säger). Sen vet man inte heller säkert vad som händer med en del i en maskin om den andra bortfaller.
VVB i originalschemat har ju inte ens nolla den är matad via gemensamma inkommande. Att den ligger via logiken här är nog bara för att den skulle kunna vara bortkopplingsbar last via inkopplingen mot plint 1-2 som också verkar vara ansluten. Säkert inte aktivt nu men förr mot tidur eller rundstyrning.
Att det funkar som TS beskriver med pumpen mm utanför matningen tyder på att något är ändrat gentemot vad schemat visar. Enklast är att bara lägga VVB på egen grupp mot den del av centralen man vill och samma med pannan via denna automatiken.
Att det funkar som TS beskriver med pumpen mm utanför matningen tyder på att något är ändrat gentemot vad schemat visar. Enklast är att bara lägga VVB på egen grupp mot den del av centralen man vill och samma med pannan via denna automatiken.
Några tips på hur jag börjar mäta upp detta för att veta vad som gäller med min panna?
Jag har försökt få svar om vad som kan ha gjorts här tidigare med detta systemet och det enda jag vet är att man ersatt kontaktorer samt att det unde rmin tid bytts timer men inga kopplingar i systemet ska ha ändrats.
Jag har försökt få svar om vad som kan ha gjorts här tidigare med detta systemet och det enda jag vet är att man ersatt kontaktorer samt att det unde rmin tid bytts timer men inga kopplingar i systemet ska ha ändrats.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Enklaste mätningen är väl att koppla bort ena nollan, och mät resistans mot den andra nollan (all spänning bruten först, kontrollmät!). Glöm för guds skull inte att koppla tillbaka den efteråt. Kör du pannan utan ansluten nolla så rycker elektroniken inom någon bråkdels sekund.
Får du noll ohm, eller nära noll, så är nollorna inte separerade.
Problemet är att om mätningen visar avbrott, så kan man inte vara helt säker på att nollorna verkligen är separerade. De kanske kopplas ihop via någon kontaktor vid drift (osannolikt), eller iofs är separerade, men bara någon 1/10 millimeter (med tanke på utseendet, inte så osannolikt). Man skulle behöva mäta var de tar vägen, och visuellt kontrollera.
Får du noll ohm, eller nära noll, så är nollorna inte separerade.
Problemet är att om mätningen visar avbrott, så kan man inte vara helt säker på att nollorna verkligen är separerade. De kanske kopplas ihop via någon kontaktor vid drift (osannolikt), eller iofs är separerade, men bara någon 1/10 millimeter (med tanke på utseendet, inte så osannolikt). Man skulle behöva mäta var de tar vägen, och visuellt kontrollera.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
jag kom att tänka på en till risk. Nollorna kan vara separerade. Men dte kan finnas någon komponent, eller element som matas av en fas som hör till den ena gruppen, men som är kopplad mot nolla i den andra gruppen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 153 inlägg
Då det gjorts ändringar så att VVBn matas via en egen gruppledning via styrkortet så skulle inte lita på mätningar. Utan jag skulle följa upp hur det är kopplat internt för att se varifrån cirkulationspumpen tar sin nolla. Men det borde ju vara plint 3, dvs elvärmen. Så då behöver pumpen kopplas om ifall den ska ligga tillsammans med VVB, varför det nu är gjort så. Det var nog tänkt att pumpen helt enkelt skulle ligga utanför värmecentralen. Så det beror på hur du vill ha det nu.
Jag behövde öppna upp centralen av andra anledningar och passade då på att kolla och det finns ingen nolla dragen från centralen för VVB utan enbart för värmedelen. Jag har nog lite att kika på framöver då tidur och cirkulationspump som sagt går året runt oavsett om brytaren för elvärme i centralen är frånslagen.
Klicka här för att svara