1 176 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Funderingar kring bytt tak
Hej,
Jag har några funderingar som har kommit till mig angående det takbytet som gjorde på min hus från 1930-talet under 2018. I besiktningsprotokollet hade det framkommit att taket inte var i tipptopp skick samt att det hade väldigt många år på nacken så kände att det var behövligt att bytas.
Det var ett spånetak med läkt och pannor på. Det mesta hade klarat tidens tand rätt bra men detta togs bort i samband med takbytet. Vad som företaget som utförde takbytet (fastpris) inte var helt beredda på var att under spånetaket mot vinden sett var plankor (dock hade de tittat upp på vinden tidigare).
Jag är inte så erfaren när det kommer till dessa saker så när entreprenören tog ett samtal med mig sa det att de ville inte ta bort plankorna utan lägga råspont, papp, läkt och pannor ovanpå. Var inga nackdelar med detta utan skulle snarare göra så att taket var starkare vilket lät bra.
Nu har jag Googlat runt lite och inte hittat något exempel på att man "gör så här". Har företroende för entreprenören men jag vill ändock kolla med er ute om lösningen kan innebära några nackdelar för mig.
Sedan har jag ibland ibland funderat på man skulle ta och isolera på vinden i taket (i dagsläget ligger det bara sågspån eller dylikt på vinden) men gör ovan lösning att det kommer bli för tätt och riskera att mögla? Har en murstock som används på vintern då jag eldar i min kamin varje dag kan tilläggas.
Har också cirka 190 cm högt i sovrummet på övervåningen så om man kunde få bort spånisoleringen och sätta skivor i taket kanske man kunde höja innertaket lite, hade varit bra att slippa gå runt som Quasimodo när man är i sovrummet.
Tacksam för svar!
Jag har några funderingar som har kommit till mig angående det takbytet som gjorde på min hus från 1930-talet under 2018. I besiktningsprotokollet hade det framkommit att taket inte var i tipptopp skick samt att det hade väldigt många år på nacken så kände att det var behövligt att bytas.
Det var ett spånetak med läkt och pannor på. Det mesta hade klarat tidens tand rätt bra men detta togs bort i samband med takbytet. Vad som företaget som utförde takbytet (fastpris) inte var helt beredda på var att under spånetaket mot vinden sett var plankor (dock hade de tittat upp på vinden tidigare).
Jag är inte så erfaren när det kommer till dessa saker så när entreprenören tog ett samtal med mig sa det att de ville inte ta bort plankorna utan lägga råspont, papp, läkt och pannor ovanpå. Var inga nackdelar med detta utan skulle snarare göra så att taket var starkare vilket lät bra.
Nu har jag Googlat runt lite och inte hittat något exempel på att man "gör så här". Har företroende för entreprenören men jag vill ändock kolla med er ute om lösningen kan innebära några nackdelar för mig.
Sedan har jag ibland ibland funderat på man skulle ta och isolera på vinden i taket (i dagsläget ligger det bara sågspån eller dylikt på vinden) men gör ovan lösning att det kommer bli för tätt och riskera att mögla? Har en murstock som används på vintern då jag eldar i min kamin varje dag kan tilläggas.
Har också cirka 190 cm högt i sovrummet på övervåningen så om man kunde få bort spånisoleringen och sätta skivor i taket kanske man kunde höja innertaket lite, hade varit bra att slippa gå runt som Quasimodo när man är i sovrummet.
Tacksam för svar!
Ingen som har några tankar?
Verktygstokig
· Dalsland
· 303 inlägg
Att byta till råspont papp o läkt ser jag inga problem med. Den andra idén du har med att byta isolering hade jag varit väldigt försiktig med. Svårt att få gamla vindar bra. Kanske du ska titta på en lösning där du tar ner gamla innertaket och öppnar till nock? Lägger rejäl luftspalt och plastar o glesar innertaketT Tomas Tomplast Gustavsson skrev:
Klicka här för att svara