1 403 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Funderingar kring accumulatrotank inkopling, materialval och ladomat
Köpte en 500L tank för någon vecka sedan och var helt inne på att koppla in en ladomat till den. Jag var in på Rinkabyrör idag för att få lite tips och råd , men där fanns ingen som kunde annat än att sälja prylar. Det fick jag med mig från deras utställning att man idag har acctanken som hjärta i värme systemet. Min tanke var främst att ha den som ett varmvatten magasin för att återcirkulera till panna som har in byggd VV-beredare och elpatron.Jah skulle vilja ha kvar panna som hjärta för att slippa göra om en massa rör dragning i pannrummet. Rinkaby hade även returen från radiatorer kopplad mot tankarna. Så finns det något färdigt likannande ladomat som laddar till tankarna och sedan tillbaks till pannan?
Läste i en gör det själv bok att man inte skall blanda koppar och järnrör, rörgubbarna som kopplade in den nuvarande pannan använde kopparrör i nyinstallationerna. Är det dåligt läste att kopparn skapar galvaniska strömmar som får järnrören att korrodera stämmer detta??
Är det någon somkanformeln för hur man dimensionerar expansinskärl till värme system? För den nuvarande räcker inte till.
Läste i en gör det själv bok att man inte skall blanda koppar och järnrör, rörgubbarna som kopplade in den nuvarande pannan använde kopparrör i nyinstallationerna. Är det dåligt läste att kopparn skapar galvaniska strömmar som får järnrören att korrodera stämmer detta??
Är det någon somkanformeln för hur man dimensionerar expansinskärl till värme system? För den nuvarande räcker inte till.
Bästa svaret
En tumregel för expansionskärls dimensionering är att ett öppet kärl skall minst ha en volym på 5% av systemets totala volym. För ett slutet kärl är det minst 10% av systemvolymen som gäller.
Det finns studier som visar att inbyggd VV-berederare är mindre effektivt. Hittar tyvärr inte till studierna just nu. Intressant läsning om olika varianter av varmvattenberedning finns här: http://du.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:523298&dswid=6744. Direktlänk till PDF: http://du.diva-portal.org/smash/get/diva2:523298/FULLTEXT02.pdf
Jag lider av paltsbrist i pannrummet pannan är en stadig pjäs så det får duga med 120L intern VV-beredare och som det är nu är loggsen billigaK kuntri skrev:
Klicka här för att svara