Kan en köpare i efterhand (efter kontrakt är skrivet) gnälla på priset? fick huset värderat för 6 månader sedan och nu kanske det inte är värt samma peng på grund av rådande bostadsmarknad. Säljare o köpare var överens om ett pris som sattes på köpekontraktet. kan köparen i efterhand innan tillträde vilja ändra pris om de gör en ny värdering?

vilsen

Vad skulle göra att de har rätt att ändra priset efter att kontraktet är skrivet?

Thomas59
Gnälla kan dom säkert men det priset i kontraktet som gäller. Någon ångerrätt/pruträtt om man i efterhand ångrar sig eller tycker att priset blev för högt finns inte.

Intressant är väl möjligen varför du tror att det skulle finnas en sådan möjlighet? Ä det någon som påstår det eller undrar du bara?

Nanny Fine
Skulle huspriset gå upp mellan kontrakt och tillträde, kan jag då begära mer pengar för mitt hus?? :0

Vad säger kontraktet?

Har i min karriär sett klausuler som kan tillåta sånt (utan besiktning) 2 ggr

Eller har de gjort en besiktning och har en öppen klausul?

Om kontraktet är påskrivet och det inte finns någon klausul som reglerar detta så kan de gnälla bäst de vill.

Jag hade en kollega som köpte hus i samband med stora finanskrisen i början på 90- talet. Det var darrigt med räntan och många hus var i stort sett osäljbara. Huset hade varit ute för 1,5 milj 6 månader tidigare (värt 6 - 7 milj. idag), det hade då kommit ett bud på 1,45 som säljaren ratade.

Nu fick kollegan köpa för 1,150 milj. MEN lyckades få med en räntesäkringsklausul som innebar att priset skulle sänkas automatiskt om räntan gick upp fram till tilllträdesdagen. De fick huset för 1 milj. 15 tusen.

fritz76 skrev:
Kan en köpare i efterhand (efter kontrakt är skrivet) gnälla på priset? fick huset värderat för 6 månader sedan och nu kanske det inte är värt samma peng på grund av rådande bostadsmarknad. Säljare o köpare var överens om ett pris som sattes på köpekontraktet. kan köparen i efterhand innan tillträde vilja ändra pris om de gör en ny värdering?

vilsen

Ja, en köpare kan i efterhand gnälla på priset.
Ja, en köpare kan i efterhand, innan tillträdet, vilja ändra priset.

Nej!

Göran.W
Klart dom kan gnälla men till ingen nytta om det inte finns någon klausul dom kan luta sig mot.
Finns ingen klausul får dom antingen vackert köpa huset för priset på kontraktet eller hoppa av affären och mista hand pengen och ev även betala skadestånd.

De kan ju alltid hota att hoppa av om inte priset sänks, och hoppas att det är tillräckligt jobbigt för säljaren att behöva stämma dem för att få ut skadestånd. Om säljaren är i en utsatt situation kan de ju tvingas gå med på det. Tyvärr finns det ju folk som gör affärer på det sättet.

Göran.W
Det finns folk till precis allt.
Men hoppar dom av utan gilltigt själ blir dom iaf av med hand pengen så det är väl inte något dom gör om dom är normal funtade.

Jag skulle kontakta mäklaren så får mäklaren förklara att TS inte kommer att gå ner i pris
Finns ingen anledning för TS att ens diskutera priset med köparen för det har man mäklaren till som för övrigt kommer se rött när köparen försöker pruta när papperna är skrivna.

Ska du kräva mer om priset går upp?

P-A skrev:
Ska du kräva mer om priset går upp?
Ska du hålla fast vid priset om priset ligger still?

Det enda de kan göra är att hoppa av affären, förlora handpenningen (plus eventuellt skadestånd) och hoppas att de kan köpa huset billigare i nästa försäljningsomgång (om säljaren ens vill sälja till sådana strulputtar då).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.