1 887 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
fundering kring val av bank
Lättast för dom är ju att kontakta båda banker och se vad just dom får för erbjudande. Eftersom dom ska välja mellan två banker dom redan har idag, så kan dom väl själva berätta för varandra vad dom tycker om sin egen bank.
Vad en bank erbjuder kan skilja mycket från par till par
Vad en bank erbjuder kan skilja mycket från par till par
Jag tror inte namnet i sig spelar så stor roll, det handlar mer om vem man får prata med när man är där.
Det är iaf min uppfattning när vi skulle låna till huset.
Av Nordea och Swedbank hade jag personligen valt Swedbank.
Men jag tror nog det är viktigast med att kolla med de 2 olika bankerna och välja den som ger bästa service och erbjudande.
Jag valde själv Swedbank då jag tjänade rätt bra på deras helhetslösning med försäkringar osv, halverade nästan försäkringskostnaderna mot tidigare lösning.
Det är iaf min uppfattning när vi skulle låna till huset.
Av Nordea och Swedbank hade jag personligen valt Swedbank.
Men jag tror nog det är viktigast med att kolla med de 2 olika bankerna och välja den som ger bästa service och erbjudande.
Jag valde själv Swedbank då jag tjänade rätt bra på deras helhetslösning med försäkringar osv, halverade nästan försäkringskostnaderna mot tidigare lösning.
Medlem
· Västra Götaland
· 145 inlägg
Ett tips är att ta en titt i följande tråd om hur läget ligger till med räntor:
http://www.byggahus.se/forum/priser-kalkyler-fastighetsskatt-m-m/187873-vad-har-ni-bolaneranta.html
För när allt kommer till kritan är det just räntan som är viktigast. Och för allt i världen så säg till dom att inte vara rädda för att byta bank.
http://www.byggahus.se/forum/priser-kalkyler-fastighetsskatt-m-m/187873-vad-har-ni-bolaneranta.html
För när allt kommer till kritan är det just räntan som är viktigast. Och för allt i världen så säg till dom att inte vara rädda för att byta bank.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
En nakdel med "helhetslösningar" är att ju fler tjänster som kopplas ihop med ditt bolån, desto struligare blir det att byta senare. Det vet banken, så ju fler av deras tjänster du väljer (som hör ihop) desto sämre villkor kommer du att få på sikt, mindre förhandlingsmån.
Tror att både Swedbank och Nordea jobbar för att man ska teckna dina försäkringar där..
Jag skulle satsat på en bank som inte har detta som mål, tex handelsbanken.
Måste Jag dock välja och räntan är likvärdig skulle jag valt Nordea..
Jag skulle satsat på en bank som inte har detta som mål, tex handelsbanken.
Måste Jag dock välja och räntan är likvärdig skulle jag valt Nordea..
Jag hade valt Nordea alla dagar i veckan, alltid kunniga och flexibla när jag pratar med dem. Handelsbanken har erbjudit mig några riktigt dåliga dealar tidigare, bolån med värdelös ränta, blandat ihop mitt sparade kapital med vad de trodde var en skuld och erbjudit "förmånligt hopbakslån." 
Jag har nyss flyttat från Nordea efter över 30 år som kund. De var oerhört stelbenta och allt dröjde alltid så sjukt länge när jag kontaktade dem. Man får en personlig bankman som de sen byter ut åt en ett par tre gånger per år och när man väl behöver honom/henne så får man ändå prata med "kontoret" för att bankmannen är fullbokad...
Valde efter besök hos många banker till slut Danske Bank... Trevligt bemötande, genuint intresse i vad jag intresserade mig för i sparform och tjänster och bra ränta...
De flesta andra banker föreslog färdiga paket, det var ingen genomgång av t.ex. olika sparformer utan "det här ska du ha, din dussinkund...". Det gör mig lite besviken över att se hur lite intresse bankerna egentligen ha i småkunder...
Valde efter besök hos många banker till slut Danske Bank... Trevligt bemötande, genuint intresse i vad jag intresserade mig för i sparform och tjänster och bra ränta...
De flesta andra banker föreslog färdiga paket, det var ingen genomgång av t.ex. olika sparformer utan "det här ska du ha, din dussinkund...". Det gör mig lite besviken över att se hur lite intresse bankerna egentligen ha i småkunder...
Lägger min röst på handelsbanken också, haft dem i 7 år nu. Både privat och för ett par bolag. Aldrig några problem, de ser bara lösningar. Har fått bra rabatt på bolånen utan att förhandla särskilt hårt tex. Men som andra skrivit, det hänger mycket på vilken bankkontakt man får.
Klicka här för att svara