Hej vi har funderat och över vägt en bra stund nu och kommit fram till att vi vill ta bort två av våra väggar i huset.
Och jag räknar med att den väggen som går längsmed de blå sträcket är en bärande. Den tänkte jag ersätta med en hea160, är det en vettig balk eller ska man gå på nått grövre? Båda väggarna är 420cm.
Eventuellt kan de bli så att vi bara tar ner den röda väggen till att börja med för att sätta in en altandörr.
Men med den väggen borde de väll inte va några konstigheter?
Huset har källare om det har nån betydelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och jag räknar med att den väggen som går längsmed de blå sträcket är en bärande. Den tänkte jag ersätta med en hea160, är det en vettig balk eller ska man gå på nått grövre? Båda väggarna är 420cm.
Eventuellt kan de bli så att vi bara tar ner den röda väggen till att börja med för att sätta in en altandörr.
Men med den väggen borde de väll inte va några konstigheter?
Huset har källare om det har nån betydelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo de är ju sant men nackdelen med en limmträbalk är ju höjden. Vill gärna försöka hålla öppningen så hög som möjligt därför ja kikat på järn istället för träÅsa Lund skrev:
OT jag vet, men huset har bara tre sovrum (plus det lilla arbetsrummet). Att ta bort den röda väggen för att få två stora sällskapsrum (?) i huset är helt upp till er, men att lägga mycket pengar på att ta bort den blåa väggen samtidigt som man då gör det svårare för en framtida köpare att återställa huset till att ha tre sovrum är nog inte en bra idé rent ekonomiskt. Själv ser jag inte heller meningen med att ta bort en vägg för att från t.ex. soffan kunna titta in i tre dörrar.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Börja med att titta i källaren om det väggar/balkar under de väggar som du vill ta bort. Om inte är väggen inte bärande. Har du en plan över källaren och en tvärsektion genom huset så lägg gärna upp dessa också.
1 16386 skrev:OT jag vet, men huset har bara tre sovrum (plus det lilla arbetsrummet). Att ta bort den röda väggen för att få två stora sällskapsrum (?) i huset är helt upp till er, men att lägga mycket pengar på att ta bort den blåa väggen samtidigt som man då gör det svårare för en framtida köpare att återställa huset till att ha tre sovrum är nog inte en bra idé rent ekonomiskt. Själv ser jag inte heller meningen med att ta bort en vägg för att från t.ex. soffan kunna titta in i tre dörrar.
Planen var att flytta ut vardagsrummet tillsammans med matsalen och göra om vardagsrummet till sovrum så de är fortfarande 3 sovrum. För som det är nu är matsalen lite för liten för att ha som en riktig matsal enligt mig iallafall1 16386 skrev:OT jag vet, men huset har bara tre sovrum (plus det lilla arbetsrummet). Att ta bort den röda väggen för att få två stora sällskapsrum (?) i huset är helt upp till er, men att lägga mycket pengar på att ta bort den blåa väggen samtidigt som man då gör det svårare för en framtida köpare att återställa huset till att ha tre sovrum är nog inte en bra idé rent ekonomiskt. Själv ser jag inte heller meningen med att ta bort en vägg för att från t.ex. soffan kunna titta in i tre dörrar.
har tyvärr ingen plan över källaren men den är i stortsätt identisk med bottenvåningen om man tar bort väggarna mellan toa och arbetsrum.B bossespecial skrev:
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Det röda väggen är sannolikt inte bärande. Har du mätt väggarna? De icke bärande väggarna är något tunnare.
Men då får ni ett mycket stort sovrum och ett litet kombinerat vardagsrum med matplats. Eller har jag missuppfattat dig? Vore det inte enklare att öppna upp mellan vardagsrummet och matrummet/hallen för ett rejält sällskapsrum? Oavsett vilket förstår jag fortfarande inte varför ni ska ta bort den blåa väggen - den ytan kommer fortfarande vara en passage, med eller utan vägg.E E_Jonsson skrev:
Då har du förstått det hela helt rätt. Den stora anledningen att vi vill ta bort båda väggarna är att vi får en trevligare syn när vi kommer in i hallen och huset kommer att kännas större. Sen finns det även planer på ett uterum och de plaseras bäst i övre vänstra hörnet. Svårt att förklara fördelarna men vi har övervägt dom flästa alternativen och velat fram å tillbaka i snart 2 år men kommit fram till att det är så här vi vill ha det1 16386 skrev:Men då får ni ett mycket stort sovrum och ett litet kombinerat vardagsrum med matplats. Eller har jag missuppfattat dig? Vore det inte enklare att öppna upp mellan vardagsrummet och matrummet/hallen för ett rejält sällskapsrum? Oavsett vilket förstår jag fortfarande inte varför ni ska ta bort den blåa väggen - den ytan kommer fortfarande vara en passage, med eller utan vägg.
Inser ju nu att det står hall där jag menar att matsalen är förstår genast att det blir förvirrande1 16386 skrev:Men då får ni ett mycket stort sovrum och ett litet kombinerat vardagsrum med matplats. Eller har jag missuppfattat dig? Vore det inte enklare att öppna upp mellan vardagsrummet och matrummet/hallen för ett rejält sällskapsrum? Oavsett vilket förstår jag fortfarande inte varför ni ska ta bort den blåa väggen - den ytan kommer fortfarande vara en passage, med eller utan vägg.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Eftersom du har en övervåning kan du utgå från att den blå väggen är bärande. Beroende på takkonstruktionen (som man ser bäst på en sektionsritning) och snözon handlar det nog om en HEA 200-220. En liten inkortning av spännvidden gör mycket på dimensionen. Jag håller med @16386, jag ser inte riktigt poängen med att ta bort den blå väggen. Jag tycker inte man ska trolla bort den bärande stommen, utan snarare betona den.