Krilleman Krilleman skrev:
Försäkringsbolag kräver ofta bilder för installationer vid yrkanden på ersättning.
Nej, det har jag svårt att tro, att avsaknaden av bilder skulle leda till reducerad eller utebliven ersättning.
 
Krilleman
M -MH- skrev:
Nej, det har jag svårt att tro, att avsaknaden av bilder skulle leda till reducerad eller utebliven ersättning.
Fast kan du inte dokumentera att du gjort enligt anvisningen är det ju väldigt enkelt att påstå att du gjort fel om det är dolt...
 
Det är ju inte svårare att påstå att jag jag gjort allt rätt...
 
Krilleman
M -MH- skrev:
Det är ju inte svårare att påstå att jag jag gjort allt rätt...
Fast då kan man ju koppla sin installation med både slang och kopplingar från Gardena.

Och det är inte godkänt för värme, men du vill fortfarande ha ersättning för en fullgod anläggning?

Bevisbördan ligger rimligtvis på dig när försäkringsbolagets representant ansluter på plats...

:surprised::surprised:
 
De måste rimligen visa att anlägngingen inte är fackmannamässigt utförd. Annars kan de regelmässigt neka allt då det inte är många som har bildbevis på sina dolda installationer.
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
M -MH- skrev:
De måste rimligen visa att anlägngingen inte är fackmannamässigt utförd. Annars kan de regelmässigt neka allt då det inte är många som har bildbevis på sina dolda installationer.

Det var ju precis det scenariot jag speglade ovan.

Ja, visst var det extremt, men inte på något sätt att det inte inträffat.
 
Vad är det som har inträffat? Att de nekat ersättning pga avsaknad bildbevis, utan att de kunnat påvisa brister i utförandet?
 
MathiasS MathiasS skrev:
presskopplingarna man köpte för 20 år sedan håller fortfarande utan problem. Det verkar rimligt att anta att det skett lite produktutveckling sedan dess även om det inte syns på utsidan, så varför skulle det inte hålla? Tror man får vara nöjd om prylarna håller livet ut.
Om det skett produktutveckling så är risken snarare att tillverkarna ”optimerat” för att öka vinstmarginalerna. Ungefär som att de tidigaste mikrovågsugnarna och tvättmaskinerna lätt höll 25 år, men dagens får man vara glad om de håller i 5. :confused:
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Om det skett produktutveckling så är risken snarare att tillverkarna ”optimerat” för att öka vinstmarginalerna. Ungefär som att de tidigaste mikrovågsugnarna och tvättmaskinerna lätt höll 25 år, men dagens får man vara glad om de håller i 5. :confused:
ja så kan man ju säga också, men ser vi några tecken på det? Inte vad jag vet. Jag önskar påstå att 90% av presskopplingarnas dåliga rykte kommer av att de ”riktiga” rörgubbarna blir lite sura när halva hantverket försvann (effektiv rördragning med så få kopplingar som möjligt). Det har blivit för enkelt, helt enkelt.
 
  • Gilla
  • Wow
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
ja så kan man ju säga också, men ser vi några tecken på det? Inte vad jag vet. Jag önskar påstå att 90% av presskopplingarnas dåliga rykte kommer av att de ”riktiga” rörgubbarna blir lite sura när halva hantverket försvann (effektiv rördragning med så få kopplingar som möjligt). Det har blivit för enkelt, helt enkelt.
Presskopplingarnas rykte är för att de hoppada i sär. För att folk glömde pressa helt enkelt. Idag finns det andra indikeringar på kopplingen. press funkar fin fint. Idag är kravet att maskinen skall servas minst var 12 månad om jag minns rätt.
 
Det finns ett par varianter på dåligt utförda presskopplingar. Det vanligaste är att man glömt pressa. Rörmokaren sätter ihop något 10 tal rörbitar med kopplingar. Kör sedan pressmaskinen på dem, och missar en koppling. Det blir tätt ändå så länge inte kopplingen glider isär.

Det andra är att man inte skjutit in röret ordentligt i kopplingen. Så pressningen sker innanför rörets läge. Det ser pressat ut, men röret kan glida ur.

Problemet med glömd pressning hanteras av nyare kopplingar så att där finns en passage förbi packningen för vatten. Om inte kopplingen pressas ihop så blir det ett litet läckage, som förhoppningsvis upptäcks direkt. Jag tror att problemet med dåligt inskjutet rör fortfarande kan hända.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Utförandefel lämnar jag därhän, det kan alla kopplingar råka ut för.
Men jag är fullständigt övertygad om att gummit (oavsett typ) kommer att ha en begränsad livslängd och att vi kommer fram till en situation (om 50-100 år?) där man pratar presskopplingar med förtvivlan.
 
  • Gilla
LaT och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Utförandefel lämnar jag därhän, det kan alla kopplingar råka ut för.
Men jag är fullständigt övertygad om att gummit (oavsett typ) kommer att ha en begränsad livslängd och att vi kommer fram till en situation (om 50-100 år?) där man pratar presskopplingar med förtvivlan.
Det är ju rimligt att det finns någon begränsning i livslängd. Om den är 20 år är det en begränsning. Om den är 75 år känner jag inte att den spelar någon roll. Övriga delar runt presskopplingen (värmepumpar, acktankar osv) har inte en sådan livslängd och det kommer vara naturligt att bygga om ändå. Dessutom används ju presskopplingen i huvudsak i inspekterbara utrymmen så det är ju väldigt enkelt att byta en läckande koppling.
 
Fast fokuset ligger på oringen och det blir ju fel. Vid monteringen och nå år efter så spelar oringen såklart in i täthänseende men när allt suttit där i 20 år så har nog den lilla passning som är mellan rör och koppling försvunnit helt av beläggningar och annat och på tid och längd så kommer ju oringen i sig inte att ha nån avgörande roll. Särskilt om det är tätt från början och inget vatten rör sig förbi nån oring.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Rackarns vad många inlägg det hann bli. :)

Ska läsa på lite om ämnet, är inte helt "tummen mitt i handen".
Tanken är att få till vattenburen värme så småningom, planer på att kunna göra det till våren nästa år, så man få lite kött på benen, få tag i allt man behöver, räkna på element och vad jag ska ha för dimensioner på rör osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.