Ska jag ha en vedpanna så måste jag väl bygga ett pannrum? Med allt vad det innebär med brandtätningar, ståldörrar, dubbelt gips och liknande? Läste att om man byter uppvärmningssystem och sätter in en panna så måste man ha ett pannrum som är en egen brandcell. Jag har inget bra rum för detta. Hittade gamla ritningar på kåken (dom som det söktes bygglov på) där det var inplanerat ett pannrum och en oljepanna men det föll nog bort på vägen då utrymmena inte alls ser ut så. Kaminen kan jag ha i gillestugan. Kaminen jag kikar på är ett rätt stort schabrak på 11kW effekt (7 till vatten och 4 till luft) . Dessutom så funkar det bäst med skorstenen från gillestugan.

Redigerat:
Kolla kraven på pannrum i äldre hus.

Jag har försökt hitta info om detta och tydligen är det så att om man har ett existerande pannrum så kan man behålla det i dåtidens standard om man byter typ av panna osv. Typ oljepanna till ved eller pellets. Anlägger man ett nytt så ska det hålla dagens standard och normer.

Åsa Lund
Allting som görs om eller görs nytt ska fylla dagens standard och normer

Precis vad jag misstänkte. Alltså: Vattenmantlad kamin i gillestugan.
Problemet nu är då: Jag har hittat en (i mitt tycke) vrålsnygg kamin med täljsten och grejer. Nexus Aqua. Dryga 40 000kr, 10,8kW effekt varav 7 mot vatten och resten mot luft. Sen har jag hittat en i mitt tycke inte så snygg kamin, Selmac Cream 17/23 för 8350kr/9600kr 17kW eller 23 kW mot vatten och 5kW/6kW mot luft. Har tänkt köra kamin mot en 750 liters tank. Har via beräkningsmodeller på Rinkabyrör räknat ut att jag har ett totalt behov av radiatoreffekt på 11.7kW. Då kanske man ska blåsa på med hög effekt i kaminen så att man får laddat tanken på ett bra sätt så att värmen inte försvinner direkt mot radiatorerna? Men jag gillar ju att ha en stor glaslucka så att man ser brasan, Cream kaminerna känns mer som pannor.... suck, ska man vara ekonomisk och praktisk eller ska man ta hänsyn till det estetiska? Med en lägre effekt i kaminen så får man väl elda längre antar jag?

Har du egen ved?

Att elda i kamin brukar nog inte vara helt gratis.
Och jag undrar om man inte tröttnar rätt snart på att sitta och mata in bränsle i en kamin i källaren.
För att inte tala om att bära in all veden (och ut askan).

Då skulle jag personligen hellre råda dig till att se kaminen i gillestugan som något som bidrar till kvällsmyset då och då, och inte som ett väsentligt tillskott till husets uppvärmning.
Och köpa en lämplig kamin utifrån de förutsättningarna.
Hur den ser ut och vad den får kosta är ju ett personligt ställningstagande, som tur är :)

Jag har inte egen ved men jag har tillgång till billig vet... ännu billigare om jag jobbar med den själv.
Jo, det är ju sant att man får bära osv... en eftersom jag inte kan installera en vedpanna utan att bygga om halva källaren, samt har direktverkande el så får den allt bidra till uppvärmingen. Måste ha både nytta och nöje av den.

Annars är pelletskamin ett bra alternativ vid permanent uppvärmning.
Lite mindre förmånligt än ved, men också mindre jobb.
Båda är ju betydligt driftsnålare än direktel.
Dessutom är det alltid trevligt när det brinner, (el är det bara mina grottmänniskogener?), samt att det känns bra om strömmen försvinner (och man har lite batteribackup t pump/fläkt).

• Gilla
Radhusfantast
  • Laddar…
Om det är uppvärmningen (och inte myset) som är det viktiga:
Varför inte börja med minsta, enklaste sortens luft/luft-värmepump.
För 12 - 15 loppor får du en kvalitetsapparat från Mitsubishi Electric.

Åsa Lund
Kolla på Skatteverkets hemsida hur kaminen påverkar taxeringsvärdet, brukar vara rätt så trevlig överraskning när man matar in kryssen ;-)

Träknackaren har en poäng där, ska uppvärmning vara billig brukar den inte vara mysig

Tack :)

Vi köpte själva en överdådig täljstenskamin för att värma huset med,
och för att den var rena konstverket. Dansk design när den är som bäst.
Men nu eldar vi rätt lite, men kaminen är lika snygg fortfarande :thumbup:

Fast jag tycker absolut inte att Cream-kaminen är ful.
Ofta har det effektiva också en inneboende skönhet, det gäller bara att upptäcka den :)

Men vem bryr sig om taxeringsvärden idag?
Jag har ingen aning om vad mitt ruckel har för taxeringsvärde.
Det står naturligtvis i något papper :p

Åsa Lund
Vi bor visserligen i en stad, men...
Kamin kostade 55555 inkl allt och rot. Taxeringsvärdet upp drygt 200 lock

Ska kaminen stå i vardagsrummet måste den vara snygg, absolut

Åsa Lund skrev:
...
Ska kaminen stå i vardagsrummet måste den vara snygg, absolut
OT
Visst kan du visa en bild? Jag blir riktigt nyfiken.
Så kan du få se min, och vi kan jämföra :)

Åsa Lund
Lite mörkt att ta bild med mobilen nu
Har en Scanspis 58 med breda sortens glas på sidorna, helt svarta beslag , öppen sockel
Supernöjda!

Åsa Lund
1421706754246277923085.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.