Ingen laser eller lampa på 10SD eller 12SD.
Har själv en 10SD som jag är nöjd med, dock är den småtung så man släpar väl inte runt den i onödan. :)
 
Nimajneb skrev:
har du behov av att flytta sågen...köp 8an annars 12sd.

10an ger inte tillräckligt mervärde gentemot 8an
10SD har ju dubbellutning, som 8S saknar.
Sen skiljer det 15mm vid rak kapning mellan 10SD och 12SD.
Men visst, beroende på prisskillnaden så.. :)
 
att öka kaphöjden från 60 till 85mm tycker jag inte ger samma mervärde som att gå upp från 85 till 110mm.
8S vs 10SD vs 12SD

höger o vänster snesågning...jag bruka bara vända på plankan... men ibland vore det skönt att slippa.
Lasern använder jag aldrig då jag nästa alltid jobba utomhus.
 
Skall inte flytta sågen ofta iaf, viktigare för mej är nog att klara dom flesta situationer utan att ångra köpet. Synd med lasern men kanske man kan undvara den oxå med prioriteten på övrig funktionalitet.
Vill ha en rejäl såg som fixar det mesta.
Makita LS1214L tror jag har laser men i övrigt i föhållande till 12SD vet jag inte ...?
 
H
Köpe en DeWalt 777 så slipper du ångra dig, bättre såg för de pengarna finner du inte.
 
hokanp skrev:
Köpe en DeWalt 777 så slipper du ångra dig, bättre såg för de pengarna finner du inte.
På vilket sätt skulle han ångra sig, och på vilket sätt är 777 bättre än de sågar som diskuteras (GCM8S, 10SD, 12SD)? :)
 
H
FredrikR skrev:
På vilket sätt skulle han ångra sig, och på vilket sätt är 777 bättre än de sågar som diskuteras (GCM8S, 10SD, 12SD)? :)
Som jag skrev så är det en väldigt prisvärd såg. Ska du jämföra med en Bosch 12sd så hade jag helt klart valt en DeWalt XRP, den nya modellen. DeWalt är helt änkelt ett bättre märke.
 
hokanp skrev:
.... DeWalt är helt änkelt ett bättre märke.
Jag tror att vi har ett troll. Mata inte trollen.
 
H
ja troll eller inte, det är min erfarenhet och åsikt, respektera den!

Mitt troll älskar virke och gör det på ett skickligt och varmsamt sätt.

Hade jag varit riktigt rik hade det blivit en Festool.
 
hokanp skrev:
ja troll eller inte, det är min erfarenhet och åsikt, respektera den!

Mitt troll älskar virke och gör det på ett skickligt och varmsamt sätt.

Hade jag varit riktigt rik hade det blivit en Festool.
Visst respekteras åsikter, men ett utkastat påstående om att ett märke helt enkelt är bättre är ju inte att sälja sin åsikt på ett sätt som någon tar till sig. Om man lägger fram styrkan i produkten kanske folk lyssnar...
Samt, det funkar dåligt att klanka ner på andra "erkänt" bra produkter bara med att ange annan färgen på plasten som huvudargument.
 
Dewalt kan säkert vara ok, men tycker att dom flesta av dom tar så dåligt på höjden trots stora klingor ?
DW 777 tex : 62mm, ingen tilt v/h en lätt såg däremot men tyvärr bara blaha enligt mej!


10SD och 12SD, har dom spårsågning ?
 
H
Notera att jag har inte har sagt att något märke är dåligt. Bara sat att enligt mig så är DW 777 en mycket prisvärd såg. En svaghet med DW är t.ex. som någon nämner att den tar endast 62 mm på höjden. Klingan på min är en 216 mm. Jag har dock en 707 men den är ju ersatt av 777.
 
Vad är det som gör den så bra, och gör att han får ångra sig om han köper en blå Bosch?
Självklart respekteras din åsikt, men utveckla gärna.
Som du säger, din Dewalt tar 62mm på höjden medans en GSM10SD tar 95mm (87mm enligt spec).

gronj-03
Om du menar justerbart sågdjup/höjd så har dom det. Dock utan mätskala.
 
Redigerat:
FredrikR skrev:
Vad är det som gör den så bra, och gör att han får ångra sig om han köper en blå Bosch?
Självklart respekteras din åsikt, men utveckla gärna.
Som du säger, din Dewalt tar 62mm på höjden medans en GSM10SD tar 95mm (87mm enligt spec).
Fast dewalten i fråga bör väl snarare jämföras med gcm8s vad gäller sågdjupet? gcm10 har ju en större klinga.
 
Javisst, dock skulle ju gronj-03 bli besviken om han valde nån av de 3 blåa istället för den gula han rekommenderade, väl?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.