- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hej Modulenthus
Man kan väl säga att er inget strul kampanjen går sådär.
Vi skulle haft slutbesiktning på vårt hus från Modulent på fredag 25/1 2008. Jag fick igår, på omvägar, reda på att det inte blir av. Modulent har inte kontaktat mig och berättat detta. Detta blir så klart strul eftersom vi har bokat med en flyttfirma.
Besiktningsmannen som skulle utföra besiktningen var på en annan besiktning i veckan på samma gata (likadant hus), men avbröt besiktningen efter några minuter då det var helt meningslöst att fortsätta. Husen är långt ifrån färdiga. Han vill inte komma tillbaka förren Modulent har byggt färdigt husen.
Vad gäller tomten så står det i leveransbeskrivningen att "övrig mark grovplaneras" Trots detta finns det kvar 30-40m2 med oframkomlig teräng med snår och träd. Modulent har inte ens en förklaring till varför.
Fasaden på huset skall vara träpanel och puts. Vi fick reda på att de inte visste riktigt när de kunde putsa fasaden, men att skivmaterialet som man putsar på skall klara 3 månader oskyddat. Huset monterades på plats i November 2007 och har fortfarande inte ens fått på skivmaterialet. Sedan montering på plats står det med gips som yttervägg. Träpanelen är inte heller klar.
Jag beställde en massa gipsskivor som skulle ligga på ovanvåningen vid leverans. Dessa saknas helt och byggarna på plats konstaterade bara glatt att de inte fanns med vid leverans.
Jag skickade ett mail med några frågor angående vårt hus till byggansvarig på modulent den 13 December 2007. Efter ett antal dagar utan svar provar jag att skicka samma mail till säljansvarig den 18 December.
Den 7 Januari provar jag igen att påminna om mailet med frågor som ingen vill svara på.
Nu får jag en ursäkt att ingen har svarat och att det har vidarebefodrats till någon annan.
10 Januari frågar jag igen........
Igår 22 Januari skickar jag samma jävla mail en gång till. Denna gången till en tredje person. Fortfarande inget svar!
Vi har fö haft 3 olika byggansvariga för området under tiden som bygget pågått.
Inget strul.........
/Jens
Man kan väl säga att er inget strul kampanjen går sådär.
Vi skulle haft slutbesiktning på vårt hus från Modulent på fredag 25/1 2008. Jag fick igår, på omvägar, reda på att det inte blir av. Modulent har inte kontaktat mig och berättat detta. Detta blir så klart strul eftersom vi har bokat med en flyttfirma.
Besiktningsmannen som skulle utföra besiktningen var på en annan besiktning i veckan på samma gata (likadant hus), men avbröt besiktningen efter några minuter då det var helt meningslöst att fortsätta. Husen är långt ifrån färdiga. Han vill inte komma tillbaka förren Modulent har byggt färdigt husen.
Vad gäller tomten så står det i leveransbeskrivningen att "övrig mark grovplaneras" Trots detta finns det kvar 30-40m2 med oframkomlig teräng med snår och träd. Modulent har inte ens en förklaring till varför.
Fasaden på huset skall vara träpanel och puts. Vi fick reda på att de inte visste riktigt när de kunde putsa fasaden, men att skivmaterialet som man putsar på skall klara 3 månader oskyddat. Huset monterades på plats i November 2007 och har fortfarande inte ens fått på skivmaterialet. Sedan montering på plats står det med gips som yttervägg. Träpanelen är inte heller klar.
Jag beställde en massa gipsskivor som skulle ligga på ovanvåningen vid leverans. Dessa saknas helt och byggarna på plats konstaterade bara glatt att de inte fanns med vid leverans.
Jag skickade ett mail med några frågor angående vårt hus till byggansvarig på modulent den 13 December 2007. Efter ett antal dagar utan svar provar jag att skicka samma mail till säljansvarig den 18 December.
Den 7 Januari provar jag igen att påminna om mailet med frågor som ingen vill svara på.
Nu får jag en ursäkt att ingen har svarat och att det har vidarebefodrats till någon annan.
10 Januari frågar jag igen........
Igår 22 Januari skickar jag samma jävla mail en gång till. Denna gången till en tredje person. Fortfarande inget svar!
Vi har fö haft 3 olika byggansvariga för området under tiden som bygget pågått.
Inget strul.........
/Jens
Hej Jens!
Det är beklagligt att vi inte hört av oss till dig om nu inte besiktningen blir av enligt utlovat datum. Men... som vi alla hört så många gånger så finns det säkert en förklaring.
Enligt vår byggledare har ni talats vid idag och om jag förstått det rätt så har ni klarat ut frågorna.
Jag kan bara kort redogöra för andra läsare på forumet få förklara att husen på ert område är helt klara invändigt och utvändigt så har inte putsfasaden kunnat slutföras. Putsarbetena är säkert försenade av bl.a. det dåliga vädret. Enligt tidigare besiktningar så har man gjort den invändiga besiktningen för att sedan ta det utvändiga när den är klar. Så ville inte denna besiktningamannen göra därav avbröts besiktningen. I och med detta beslut så ställdes vi inför faktum att ditt hus inte kan besiktigas den 25/1 som utlovats. Du har fått nytt datum och om jag förstod rätt skulle denna vara om 1vecka.
Tänk nu på att påtala för vår byggledare att du har rätten till vite för 1veckas försening enligt våra allmänna bestämmelser.
Hälsningar
Martin Lahger / Modulenthus
Det är beklagligt att vi inte hört av oss till dig om nu inte besiktningen blir av enligt utlovat datum. Men... som vi alla hört så många gånger så finns det säkert en förklaring.
Enligt vår byggledare har ni talats vid idag och om jag förstått det rätt så har ni klarat ut frågorna.
Jag kan bara kort redogöra för andra läsare på forumet få förklara att husen på ert område är helt klara invändigt och utvändigt så har inte putsfasaden kunnat slutföras. Putsarbetena är säkert försenade av bl.a. det dåliga vädret. Enligt tidigare besiktningar så har man gjort den invändiga besiktningen för att sedan ta det utvändiga när den är klar. Så ville inte denna besiktningamannen göra därav avbröts besiktningen. I och med detta beslut så ställdes vi inför faktum att ditt hus inte kan besiktigas den 25/1 som utlovats. Du har fått nytt datum och om jag förstod rätt skulle denna vara om 1vecka.
Tänk nu på att påtala för vår byggledare att du har rätten till vite för 1veckas försening enligt våra allmänna bestämmelser.
Hälsningar
Martin Lahger / Modulenthus
Att skylla på vädret var ganska dumt Martin.
Det kom knappast som en överraskning att det är kallt på vintern. Detta får man hoppas att ni kände till när tidsplaneringen gjordes. För övrigt har det varit en ovanligt mild vinter än så länge. Det är inte många dagar man INTE kunnat putsa fasaderna.
Jag skulle säga att där är ett mkt större hinder för att putsa. Varken skivmaterial, som ni skall putsa på, eller reglar till dessa var monterade på huset. Eller är det vädrets fel det med. Går det inte att spika när det 6+ och mulet?
Jag vet att modulent inte själva utför snickeriet ute på plats, men det är er uppgift att se till så att saker händer när det skall och på rätt sätt. Jag har varit ute på plats och jobbat en hel del själv och det är inte mycket aktion på området.
Det är riktigt att jag pratat med byggledaren. Jag fick dock själv kontakta honom från början. Ni skall skatta er lyckliga att ni fått dit honom. Den lilla kontakt jag haft med honom har varit bra och han verkar inse allvaret i situationen. Om jag förstått det rätt så har han även fått dit extra folk för att skynda på processen.
Angående att jag fått ett nytt datum, så hade det varit bra ifall jag blivit meddelad om detta. Det jag bestämde med byggledaren är att jag kontaktar er i mitten på denna vecka och ser hur långt ni har kommit. Min gissning är att ni inte är färdiga denna vecka. Det är ganska mycket jobb kvar innan allt är klart bortsett från själva putsningen.
Blir ni färdiga denna vecka så att vi kan flytta in i helgen så är det imponerande. Jag skriver gärna här och berättar ifall det sker.
Jag vill bara avsluta med att säga att jag är inte missnöjd med Modulent överlag. Förbesiktningen visade att måleriet lämnade en del att önskal. Man spacklar inte på en strukturväv. Detta är förhoppningsvis åtgärdat.
Snickerier och kakel däremot är MYCKET bra gjort. Bättre än väntat faktiskt.
/J
Det kom knappast som en överraskning att det är kallt på vintern. Detta får man hoppas att ni kände till när tidsplaneringen gjordes. För övrigt har det varit en ovanligt mild vinter än så länge. Det är inte många dagar man INTE kunnat putsa fasaderna.
Jag skulle säga att där är ett mkt större hinder för att putsa. Varken skivmaterial, som ni skall putsa på, eller reglar till dessa var monterade på huset. Eller är det vädrets fel det med. Går det inte att spika när det 6+ och mulet?
Jag vet att modulent inte själva utför snickeriet ute på plats, men det är er uppgift att se till så att saker händer när det skall och på rätt sätt. Jag har varit ute på plats och jobbat en hel del själv och det är inte mycket aktion på området.
Det är riktigt att jag pratat med byggledaren. Jag fick dock själv kontakta honom från början. Ni skall skatta er lyckliga att ni fått dit honom. Den lilla kontakt jag haft med honom har varit bra och han verkar inse allvaret i situationen. Om jag förstått det rätt så har han även fått dit extra folk för att skynda på processen.
Angående att jag fått ett nytt datum, så hade det varit bra ifall jag blivit meddelad om detta. Det jag bestämde med byggledaren är att jag kontaktar er i mitten på denna vecka och ser hur långt ni har kommit. Min gissning är att ni inte är färdiga denna vecka. Det är ganska mycket jobb kvar innan allt är klart bortsett från själva putsningen.
Blir ni färdiga denna vecka så att vi kan flytta in i helgen så är det imponerande. Jag skriver gärna här och berättar ifall det sker.
Jag vill bara avsluta med att säga att jag är inte missnöjd med Modulent överlag. Förbesiktningen visade att måleriet lämnade en del att önskal. Man spacklar inte på en strukturväv. Detta är förhoppningsvis åtgärdat.
Snickerier och kakel däremot är MYCKET bra gjort. Bättre än väntat faktiskt.
/J
Hej Jens!
Jag skulle nästan vilja säga tvärt om, det har inte varit många dagar som det gått att putsa. Minus garder har det inte varit men det har regnat och åter regnat (det kunde ju ha kommit i snö istället så vi kunde åkt pulka med ungarna)
Att putsskivan och bakom liggande regelverk inte är uppsatt beror nog mest på att putsentreprenören är några dagar eller en vecka efter i tid, som i sin tur kan bero på den blöta vintern.
Kul att du tycker huset mer än väl motsvarade dina förväntningar.
Skriv gärna några rader efter slutbesiktningen.
Hälsningar
Martin Lahger / Modulenthus
Jag skulle nästan vilja säga tvärt om, det har inte varit många dagar som det gått att putsa. Minus garder har det inte varit men det har regnat och åter regnat (det kunde ju ha kommit i snö istället så vi kunde åkt pulka med ungarna)
Att putsskivan och bakom liggande regelverk inte är uppsatt beror nog mest på att putsentreprenören är några dagar eller en vecka efter i tid, som i sin tur kan bero på den blöta vintern.
Kul att du tycker huset mer än väl motsvarade dina förväntningar.
Skriv gärna några rader efter slutbesiktningen.
Hälsningar
Martin Lahger / Modulenthus
Om man istället för att gissa och tycka om vädret uppsöker SMHI:s hemsida så kan man efter att ha studerat nederbördsavvikelser konstatera följande:
Under november månad fick Skåne 50% av normalnederbörden för månaden (undantaget de östra delarna som fick 25%). Under december var motsvarande siffra 75%. Om nu Modulent anser att dessa regnmängder är överraskande höga så ter det sig än märkligare att man låtit husen stå sedan november med bara GU-gips.
Under november månad fick Skåne 50% av normalnederbörden för månaden (undantaget de östra delarna som fick 25%). Under december var motsvarande siffra 75%. Om nu Modulent anser att dessa regnmängder är överraskande höga så ter det sig än märkligare att man låtit husen stå sedan november med bara GU-gips.
Hej Martin,
Jag skulle vilja att du förklarar för mig och andra som läser här hur era självkontroller fungerar.
Till att börja med var era anlitade byggare på väg att gjuta min garageplatta på en grund av lera och jord. De var helt övertygade om att detta var bra nog. De förklarade också att jorden och leran nog bara var sånt som blåst in!
Efter påtryckningar från mig med bildbevis på hur det såg ut fick de till slut schakta 50 till 100cm djupare. (Enligt uppgift från er. Det är inte utan att man undrar om det verkligen gjorts då jag inte fått något bevis på detta.)
Nu har ni börjat spika upp skivor och reglar för att kunna putsa någon gång i framtiden. Dock så har tydligen skadorna på gipset varit fullt acceptabla i er självkontroll eftersom reglar nu har spikats dit. Dessa skador har ni känt till sedan mitten på december. Jag har beställt ett nytt hus från er. Missade jag att kryssa i en ruta någonstans i avtalet där stod att huset skulle vara helt?
/J
Jag skulle vilja att du förklarar för mig och andra som läser här hur era självkontroller fungerar.
Till att börja med var era anlitade byggare på väg att gjuta min garageplatta på en grund av lera och jord. De var helt övertygade om att detta var bra nog. De förklarade också att jorden och leran nog bara var sånt som blåst in!
Efter påtryckningar från mig med bildbevis på hur det såg ut fick de till slut schakta 50 till 100cm djupare. (Enligt uppgift från er. Det är inte utan att man undrar om det verkligen gjorts då jag inte fått något bevis på detta.)
Nu har ni börjat spika upp skivor och reglar för att kunna putsa någon gång i framtiden. Dock så har tydligen skadorna på gipset varit fullt acceptabla i er självkontroll eftersom reglar nu har spikats dit. Dessa skador har ni känt till sedan mitten på december. Jag har beställt ett nytt hus från er. Missade jag att kryssa i en ruta någonstans i avtalet där stod att huset skulle vara helt?
/J
Hej Jens Richter,
Alla skador på gips ska lagas innan putsskivorna monteras, skadorna lagas med någon typ av tejp.
Gällande vår egenkontroll på byggplats och garageplattan kan jag tyvärr inte kommentera, bäst är att du ställer frågan till vår byggledare som är på plats.
Hälsningar
Martin Lahger / Modulenthus
Alla skador på gips ska lagas innan putsskivorna monteras, skadorna lagas med någon typ av tejp.
Gällande vår egenkontroll på byggplats och garageplattan kan jag tyvärr inte kommentera, bäst är att du ställer frågan till vår byggledare som är på plats.
Hälsningar
Martin Lahger / Modulenthus
Jag skall prata med byggledaren idag. Hur kan du säga att alla skador lagas innan skivor monteras. Missade du bilden?
Jag hoppas innerligt för er egen skull att ni inte ens tänker tanken att laga det som syns på bilden med tejp.
/J
Jag hoppas innerligt för er egen skull att ni inte ens tänker tanken att laga det som syns på bilden med tejp.
/J
Jens,
Skivorna som det ska putsas på är ju inte monterade på bilden som du bif.
Jag ber dig Jens att i fortsättningen hålla dialog med vår byggledare.
Hälsningar
Martin Lahger / Modulenthus
Skivorna som det ska putsas på är ju inte monterade på bilden som du bif.
Jag ber dig Jens att i fortsättningen hålla dialog med vår byggledare.
Hälsningar
Martin Lahger / Modulenthus
Jodå, jag skall hålla dialog med byggledaren.
Du påpekar att skivorna fortfarande inte är monterade. Med det menar du alltså att ni hela tiden haft för avsikt att laga skadorna. Ni har bara valt att först spika fast reglar utanpå skadan och sen laga skadan. Det verkar vara en bra och genomtänkt arbetsgång. Framför allt mycket trolig med tanke på omfattningen av skadorna.
/J
Du påpekar att skivorna fortfarande inte är monterade. Med det menar du alltså att ni hela tiden haft för avsikt att laga skadorna. Ni har bara valt att först spika fast reglar utanpå skadan och sen laga skadan. Det verkar vara en bra och genomtänkt arbetsgång. Framför allt mycket trolig med tanke på omfattningen av skadorna.
/J
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Det kan vara så att det ska monteras ett lager skivor till, som det sedan putsas på, numera har man väl en luftning bakom putsen, jag tror den kan se ut på detta sätt?
Om det nu är så så, tycker man ju ändå att det inre lagret skivor borde var helt...
så här gör LB-hus, antagligen nåt liknade som modulenthus gör.http://www.lbhus.se/CMS_ShowDocument.asp?id=602
Om det nu är så så, tycker man ju ändå att det inre lagret skivor borde var helt...
så här gör LB-hus, antagligen nåt liknade som modulenthus gör.http://www.lbhus.se/CMS_ShowDocument.asp?id=602
Kanon Jens, jag förutsätter att byggarna hela tiden haft för avsikt att laga skadorna på gipsen. Men som sagt, kolla det och arbetsgången med byggledaren.
Hälsningar
Martin Lahger / Modulenthus
Hälsningar
Martin Lahger / Modulenthus
Tack för hjälpen Snailman!
Hälsningar
Martin Lahger / Modulenthus
Hälsningar
Martin Lahger / Modulenthus
Tyvärr kan man inte förutsätta något sådant. Ni har att göra med olika entrepenörer varje dag och vet säkert att byggbranchens dåliga rykte inte är oförtjänt. Mer eller mindre allvarliga byggfusk och genvägar sker hela tiden. I synnerhet nu när det är överhettning på byggmarknaden och man måste stå med hatten i hand när en hantverkare behagar att dyka upp. Entrepenörer tar på sig mer än vad de egentligen har kapacitet för och måste därför prioritera tid framför kvalitet.Modulenthus skrev:
Putsaren på vårt bygge har ansvaret att kolla så att underlaget är ok innan han spikar upp reglar och skivor. Är det något fel skall detta rapporteras och ansvarig enprepenör skall åtgärda felet innan putsaren fortsätter. Detta har inte skett. Man kan inte heller med bästa vilja tro att byggarna som satt upp gipset hade någon avsikt att göra något åt det på eget initiativ. Gaveln har varit trasigt i 2 månader och slutbesiktningsdatum har passerat.
Jag förstår att det är din uppgift som säljare att försöka svara på frågor som folk har till Modulent och samtidigt skapa en positiv bild av företaget.
Jag tror dock att folk som läser här förstår att det har blivit problem på vårt område. Folk är inte dumma i huvudet, de vet att det är mycket problem med nybyggen. Förseningar och fel hör till vardagen. Jag känner personligen fyra familjer som byggt nytt och inte ett enda av dessa byggen var befriat från problem.
Jag kan inte tänka mig att det finns någon hustillverkare som med handen på hjärtat kan säga att det är problemfritt at bygga nytt. Även om det så klart är deras målsättning.
Det intressanta för folk att läsa här är hur hustillverkarna tar itu med problemen.
Det har blivit förseningar och problem med kvalitetskontrollen på delar av vårt hus. Ni har nu chansen att visa att ni kan adressera detta på ett proffsigt sätt.
Jag kommer att fortsätta att skriva här tills vårt hus är helt färdigt. Det är upp till er om det kommer bli positivt. Efter kontakt med vår nya (3:e) byggledare finns det fortfarande hopp.
/J
