17 215 läst ·
35 svar
17k läst
35 svar
Fullständigt blåst?
Sida 1 av 3
Anlitade en golvfirma i Halmstad för att lägga 12,5 kvm klinker i vår tvättstuga.
Chocken när fakturan landade i brevlådan: 41 217 kr, efter ROT.
Vi hade själva slipat golvet sedan innan då det var tänkt att vi egentligen skulle lagt golvet själva, men annat kom mellan.
De kom hit, flöt golvet med 760 kg flytspackel enligt dem, lade golvet med sockel och fogade.
Man påstod att detta hade tagit 35 timmar för två man. Våra egna beräkningar och vad övervakningskameran visade (den visste de om), visade att de inte varit här mer än 21 timmar på två man.
Bestred fakturan, nämnde kameran och VIPS så försvann 15 arbetstimmar från fakturan.
De tror uppenbarligen att man är dum i huvudet.
Nu till frågan: Är det normalt att ta 16 kr/kg för flytspackel? De vill nämligen ha 12 000 kr, enbart för flytspackel?!
Det går inte riktigt ihop.
De behövde flyta golvet då det var ett rejält fall sedan innan, två upphöjningsringar som blev ca 5 cm.
Dock så höjde man bara med någon mm ute i hörnorna.
Någon som kan räkna/rådgiva på detta?
Chocken när fakturan landade i brevlådan: 41 217 kr, efter ROT.
Vi hade själva slipat golvet sedan innan då det var tänkt att vi egentligen skulle lagt golvet själva, men annat kom mellan.
De kom hit, flöt golvet med 760 kg flytspackel enligt dem, lade golvet med sockel och fogade.
Man påstod att detta hade tagit 35 timmar för två man. Våra egna beräkningar och vad övervakningskameran visade (den visste de om), visade att de inte varit här mer än 21 timmar på två man.
Bestred fakturan, nämnde kameran och VIPS så försvann 15 arbetstimmar från fakturan.
De tror uppenbarligen att man är dum i huvudet.
Nu till frågan: Är det normalt att ta 16 kr/kg för flytspackel? De vill nämligen ha 12 000 kr, enbart för flytspackel?!
Det går inte riktigt ihop.
De behövde flyta golvet då det var ett rejält fall sedan innan, två upphöjningsringar som blev ca 5 cm.
Dock så höjde man bara med någon mm ute i hörnorna.
Någon som kan räkna/rådgiva på detta?
En annan fråga är ju om resultatet blev bra eller dåligt.. blev det bra resultat skulle jag inte bry mig så mycket om 16:- eller 12:- det är ju inte så stor skillnad!
Nästa gång be att få ett pris mellan tummen och pekfingret så kan ni avgöra om det är värt att lämna bort eller göra själv!
Nästa gång be att få ett pris mellan tummen och pekfingret så kan ni avgöra om det är värt att lämna bort eller göra själv!
Är det med material så tycker jag helt ärligt inte att det är så farligt. Beroende på vad det är för spackel så är det kanske lite i överkant, men med 15% påslag är det inte jättedyrt.
Däremot är det ju fruktansvärt fult att salta timmarna.
Däremot blir jag lite fundersam på mängden spackel. Det innebär att de spacklade i snitt 36 mm. Om de gjort det "rätt" borde de spacklat ner till 0 mm på högsta stället. Hur mycket fall var det innan egentligen?
Däremot är det ju fruktansvärt fult att salta timmarna.
Däremot blir jag lite fundersam på mängden spackel. Det innebär att de spacklade i snitt 36 mm. Om de gjort det "rätt" borde de spacklat ner till 0 mm på högsta stället. Hur mycket fall var det innan egentligen?
Redigerat:
Lika "kul" varje gång de ljuger om timmar tills de blir överbevisade.
Det sätter ju liksom lite ribban för hur trovärdiga de är på andra punkter.
Det sätter ju liksom lite ribban för hur trovärdiga de är på andra punkter.
Mängden flytspackel de behövde är såklart beroende på hur fallet ser ut, men är det höjden är 0 eller några mm längs alla kanter för att gå ner med 5 cm i mitten av golvet, ska medeltjockleken vara mindre än 36 mm. 20 - 25 mm är rimligare. Sedan vet jag inte om man blandar flytspackel på plats eller om man tar med det färdigblandat, för då är det rimligt att de tar så mycket med sig att det garanterad räcker för jobbet.
Flytspackel som jag har använt har haft en "öppentid" på i storleksordningen fem till tio minuter så att ta med färdigblandat är inget alternativ.harry73 skrev:
Sen vet jag inte om det finns typer med mycket längre "öppentid" som går att leverera färdigblandad men det är inget jag hört talas om i varje fall.
Då är det rimliga svaret att de försöker blåsa TS på alla sätt:
- För många timmar
- Överpris för materialet
- För stora mängder
40% är deras ljugfaktor, Så dela alla mängder och priser med 40%, då kommer du på rimliga värden.
- För många timmar
- Överpris för materialet
- För stora mängder
40% är deras ljugfaktor, Så dela alla mängder och priser med 40%, då kommer du på rimliga värden.
Såklart beror behovet av flytspackel på hur fallet ser ut, sedan kan man undra sig vad det normala är. Om det är ett fall mot en brunn, ökar fallet oftast närmare brunnen, och då blir tillgången flytspackel ännu mindre.Nyfniken skrev:
Men utgår vi från ett spikrakt fall där alla kanter ligger på 0 mm och mitten på -50 mm, har man egentligen en pyramid (med punkten ner)
Volymen blir då 1/3 x h x b x l så om pyramiden är 50 mm hög, är medelhöjden 50/3 =17 mm, nu sa TS att de höjde lite längs kanten, så då blir medelhöjden lite mer, men mer än 25 mm låter väldigt osannolikt
Jag är ganska säker på att han syftade på en pumpbil. Dock är det väldigt ovanligt att ta dit det för så små mängder.Alfredo skrev:
Det är väl bara att kolla takhöjden. Har TS minst 3cm lägre takhöjd i kanterna så ljuger dom inte jättemycket, bara lite.harry73 skrev:
Såklart beror behovet av flytspackel på hur fallet ser ut, sedan kan man undra sig vad det normala är. Om det är ett fall mot en brunn, ökar fallet oftast närmare brunnen, och då blir tillgången flytspackel ännu mindre.
Men utgår vi från ett spikrakt fall där alla kanter ligger på 0 mm och mitten på -50 mm, har man egentligen en pyramid (med punkten ner)
Volymen blir då 1/3 x h x b x l så om pyramiden är 50 mm hög, är medelhöjden 50/3 =17 mm, nu sa TS att de höjde lite längs kanten, så då blir medelhöjden lite mer, men mer än 25 mm låter väldigt osannolikt