Det räcker att spackla skruvhål, skarvar och eventuella skador.

Börjat spackla pendlade taket i köket. Små logistiska problem med mat i skåpen (utan luckor), tre katter, och spackel som gärna ramlar lite och tre små djur som springer dit och vill äta (!). :)

Förstår inte varför det sprack så mycket, tänkte testa slipa engång, spackla igen och se om det blir bättre. Förslag?

• ImageUploadedByByggahus.se1351535025.520777.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1351535044.533080.jpg
    Skapa konto
  • ImageUploadedByByggahus.se1351535879.714160.jpg
    Skapa konto
Det ser ur som att du borde använda någon slags remsa i skarvarna för att det inte ska spricka. Vad jag vet finns det två olika typer, en gjord av papper och en gjord av glasfiber. Tror båda fungerar bra och man spacklar in dem i skarvarna för att få en förstärkning. Tror tyvärr inte man kommer undan remsor när man spacklar, speciellt inte i tak.

EDIT: Ser nu att det faktiskt ser ut som att du använt pappersremsor. Då vet jag inte vad det kan vara, kanske lite för tjocka lager?

Redigerat:
Har du spacklat först, lagt på remsan och sedan spacklat igen?
Det ser ut som att du tryckt in spackel som sedan remsan tryckt ut igen.

Remsor måste du ha, annars kommer det absolut att spricka. Pappersresor sägs vara bättre än glasfiber på att ta upp rörelser i sidled. Lägg på lite spackel, tryck fast remsan i spacklet och lägg på ytterligare ett lager.

Att det spricker lite grann är inte helt ovanligt om man lägger på tjocka lager, men på bilderna tycker jag det ser konstigt ut. Jag vet inte vad som kan vara problemet.

Hmm. Insåg att jag har nog följt ett felaktigt råd, jag tog tapetlim för att få fast pappremsan? Skit också, får nog ta och slita ner remsorna.

Kattvovven skrev:
Hmm. Insåg att jag har nog följt ett felaktigt råd, jag tog tapetlim för att få fast pappremsan? Skit också, får nog ta och slita ner remsorna.
Tapetlim är helt fel - Det löses upp av spacklet. Om du tänker limma så kan jag tänka mig att våtrumslim är det enda som funkar.
Men för att sätta remsor drar du i spackel, dra sedan i remsan och avsluta med ytterligare spackel.

Det är en konst och inte så lätt som man tror - Det blir inte lika starkt men man kan ju faktiskt köra med självhäftande glasfiber remsor för att komma lindrigt undan! :p

Nu känner jag mig lite korkad, men pappersremsorna är nere igen. Nästa fråga, hade ni bottnat eller fyllt denna skarv med något? Skurna kortsidor. Tänker mig latexfog och sedan självklistrande glasfiberremsor, bra eller dåligt? :)

• ImageUploadedByByggahus.se1351611892.897568.jpg
    Skapa konto
Enklast att använd vävlim om du skall limma dom. Jag har haft stora problem när jag försökt spackla fast remsorna. Kräver nog en hel del rutin antar jag.

Man brukar lägga i större skarvar med gipsbruk - Eller i vart fall så gör i alla fall jag! Sandspackel sjunker ihop och spricker samt att latexfog tar en evighet på sig att torka... det blir inte spacklat idag med latexfogen är väl det jag försöker säga!

Fast det är inget jääääätteproblem om jag inte kan spackla idag, kan göra det imorgon. För då kan jag sätta resten av taket idag. Eller är det värt att faktiskt fylla skarvarna med gipsbruk? Hatar sprickor, och gör gärna det som är "bäst".

Ps. Slacker, när jag berättade att du kunde hjälpa med bänkskivan gav tjejen ifrån sig ett tjut, och ett "oh! Gud vad snäll han är! Gud vad bra han är! Tack tack tack" ;)

Puh - Jag spacklade just taket i källaren - Sliter en del på axlarna.
Så jag håller med att det är ett smart drag att ta det imorgon, eller dagen efter.. eller på söndag....

Slipa däremot ser jag fram emot;

b2afe737db436e5eb531ca332fbcf645.jpg
Skapa konto

En låda öl och den är din över en helg! :thumbup:

slacker skrev:
Puh - Jag spacklade just taket i källaren - Sliter en del på axlarna.
Så jag håller med att det är ett smart drag att ta det imorgon, eller dagen efter.. eller på söndag....

Slipa däremot ser jag fram emot;

[bild]

En låda öl och den är din över en helg! :thumbup:
Såld!(uthyrd)

Efter att ha spacklat och remsat i taket är min enda fråga. Slacker - har du en spackelmaskin nånstans i gömmorna? Tänker mig en sån omvänd dammsugarrobot.

Inga bilder idag, ni vet nog hur ett gipstak ser ut. Spacklat skarvarna som blev fel, tack alla för tipsen innan jag gjort något svårångrat. För övrigt är 120x 260(?) gips jäkligt tungt att balansera på skallen :D

Mitt tips är att inte använda pappremsor men smaken är som baken.
Använd absolut inte vanligt medium spackel på hink om du lägger på mer än 5mm.
Då köper du spackel på säck, blandar själv och fyller i med. Tänk på att det torkar fort och blir stenhårt dvs inte slipvändligt så spackla rätt,
Fördelen är att det torkar fort och inte sjunker efter något år. Lägger du på sådana mängder av vanligt hink spackel i dina skarver kommer det se fördjävligt ut om ett år när det sjunkit in klart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.