Kave : hur menar du "under"? Golvvärme?

Tänkte slänga upp lite bilder på köksgolvet.
Hamnade lite slumpmässigt, men det går säkert bra ändå ;)
IMG_7995.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_8024.jpg
Skapa konto

IMG_8039.jpg
Skapa konto

IMG_8068.jpg
Skapa konto

IMG_8078.jpg
Skapa konto

IMG_8168.jpg
Skapa konto

IMG_8179.jpg
Skapa konto

IMG_7994.jpg
Skapa konto

IMG_8015.jpg
Skapa konto

IMG_8020.jpg
Skapa konto

IMG_8024.jpg
Skapa konto

IMG_8035.jpg
Skapa konto

IMG_8065.jpg
Skapa konto

IMG_8160.jpg
Skapa konto

IMG_8176.jpg
Skapa konto

• IMG_8033.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Karolin Andersson
  • Laddar…
Ena täcksidan där diskmaskinen kommer att hamna. Epoq hade ingen lösning på upphöjd diskmaskin, så vi får försöka bygga ihop något som passar själva.

Alla lådor är monterade, nästan alla luckor satta. Handtagen är kvar att montera, lär bli att bygga en mall så att alla hamnar precis rätt.

Kvaliten på grejerna är över förväntan, men instruktioner är åt **lvete. Man får pussla och gissa vart sakerna ska, märkningen på kartonger är klart ej godkän, instruktionerna för hur saker ska sättas ihop saknar partier, eller stämmer ej med vad man fått, gissar det är gamla instruktioner till uppdaterade saker. Varit en heldel skador på saker, speciellt täcksidorna vi öppnat (2st). Har gått att lösa genom att vända dom eller gömma skadan, men ett paket av hyllorna var skadade i melaninet och limmet kladdat över hyllytan. Mjukstängande gångjärnen för vitrinskåpen var fel. Satt någon form av metalpigg, tänk synål, fast grövre, rakt in i ena skåpsluckan (!).

Dock ska det sägas att vi hade en skadad del tidigare, och epoq var extremt hjälpsamma att lösa problemet och skickade snabbt ett helt nytt skåp. Vi ville även ha några extra fästen för att sätta fast väggskåpen, dessa skickades gratis och dök upp efter någon dag eller två. Så all kred till Epoq, dock verkar tillverkaren inte helt 100%.

• ImageUploadedByByggahus.se1353341252.618276.jpg
    Skapa konto
  • ImageUploadedByByggahus.se1353341269.934636.jpg
    Skapa konto
  • ImageUploadedByByggahus.se1353341365.948201.jpg
    Skapa konto
mycket tjustigt! bra jobbat!

Plöjt igenom hela din projekttråd och instämmer med övriga, imponerade arbete Ni lagt ner.

Lite synpunkter på ventilationen.
Hur ventileras lägenheten nu när du pluggat till- och frånluften som satt i förrådet?
Anledningen till att det var 'luft' kring kanalerna i köket är att kanalerna är sk. Imkanaler och skall enligt reglerna vara brandklassade. Om man inte isolerat kanalen ( vilket inte var gjort hos Er ) skall man ha ett skyddsavstånd på 100mm till brännbart material.
Se länk:
http://www.exhausto.se/composite-2328.htm

Viktor Cz. skrev:
Plöjt igenom hela din projekttråd och instämmer med övriga, imponerade arbete Ni lagt ner.

Lite synpunkter på ventilationen.
Hur ventileras lägenheten nu när du pluggat till- och frånluften som satt i förrådet?
Anledningen till att det var 'luft' kring kanalerna i köket är att kanalerna är sk. Imkanaler och skall enligt reglerna vara brandklassade. Om man inte isolerat kanalen ( vilket inte var gjort hos Er ) skall man ha ett skyddsavstånd på 100mm till brännbart material.
Se länk:
[länk]
Tack! Kul att du gillar vårt lilla projekt:)

Ah! Änteligen ett svar om all luft bakom väggarna!

Jag fick backning på köksventilationen precis, ej mjuk slang, utan köra med hårda plåtrör. Så innan jag sätter igen väggen i badrummet, så isolerar jag imkanalen så är det ok?

Edit: backningen gällde bara att det vore lätt att ha sönder slangen vid rensning. Annars ok?

Ventilationen i garderoben var aldrig aktiv, har aldrig varit heller. Vi har bara mekanisk frånluft, alliancefläkten i "kryddhyllan". Tillluften kommer genom spalter och dorn vid alla fönster och egentligen genom fönster/dörrlisterna.
Gissa om det är kallt när tilluften är minusgrader, elementen är dimensionerade efter att ha varm tilluft :/

Tack för hjälpen/infon, uppskattas oerhört mycket!
Ser du något mer, eller någon annan, skrik gärna till :)

Redigerat:
Viktor Cz. skrev:
Tips på isolering för att klara EI15

[länk]
Tack! Men vafan vad dom kan ta betalt >_< borde iofs kunna hitta någon med en slatt över tycker man.

Ps. Får man råka svära på forumet?

Eftersom det är så mkt grejer, och det känns lite rörigt började jag stoppa in allt där det ska vara för att kunna utesluta vart saker ska vara tillslut så monterade jag sockellåda nr1...

det är då jag inser att jag måste vara idiot. Jag flyttade benen (från innersta, till yttersta hålet) tidigare genom att halvt demontera allt... det är nu jag ser framför mig.. att jag glömde dom BAKRE benen, så det är bara montera isär skåpen igen så jag kan flytta benen.

Eller för att citera en annan kille som brukar göra fel... DOH!

Kattvovven skrev:
Eftersom det är så mkt grejer, och det känns lite rörigt började jag stoppa in allt där det ska vara för att kunna utesluta vart saker ska vara tillslut så monterade jag sockellåda nr1...

det är då jag inser att jag måste vara idiot. Jag flyttade benen (från innersta, till yttersta hålet) tidigare genom att halvt demontera allt... det är nu jag ser framför mig.. att jag glömde dom BAKRE benen, så det är bara montera isär skåpen igen så jag kan flytta benen.

Eller för att citera en annan kille som brukar göra fel... DOH!
Usch sånt är så drygt! Speciellt när man redan rivit och byggt upp en gång innan. Händer nog alla under ett så omfattande projekt.

pennybridge skrev:
Usch sånt är så drygt! Speciellt när man redan rivit och byggt upp en gång innan. Händer nog alla under ett så omfattande projekt.
Tack! Lite medlidande var vad jag behövde.
Inser att 50% av tiden går åt att försöka fatta vart sakerna ska monteras, 25% går åt att montera om saker för dom inte är vad som står k manualen, 20% går åt att fixa saker jag klantat,2% år att jaga ut katterna som gärna öppnar dörren till köket och ska hälsa på husse bland såg och metalspån och 3% att montera själva köket.

Dock en fråga till er erfarna, hur mkt skador skulle ni acceptera på täcksidorna? Nästan alla luckor har varit perfekta, medans täcksidorna är alla skadade, repor, eller stora ytor som ser ut som man slipat med maskin.

Har knappt mottagning, men laddar upp några av bilderna imorgon. Kanske bara jag som är känslig. En lång täcksidan (235ca) gick att vända på, men tre andra är skadade på båda sidorna, skada ena sidan men andra sidor jätteljus utan liv, ser mer ut som furu eller bok. Någrs har även vad som ser ut att vara sprickor i tillverkningen som fylls med lim med resultatet av en "ljus" spricka.

Annars har alla skåp handtag, imorgon blir det handtag till lådorna, sätta en täckskiva och montera i inredning.

Inga skador är acceptabelt.

Du har betalat för nya saker ej skadade

Reklamera alla skador. Om tillverkaren mot förmodan anser att det är sånt man får räkna med, då ska de definitivt göras ett kostnadsavdrag. Du har som sagt betalat för hela, nya och fina saker. Nu orkade jag inte läsa på vilken tillverkare det handlar om men det är extremt sällan det är acceptabelt med så mycket skador för nya grejer, om man nu inte snålat och köpt billigt/2:a sort.

Såhär såg ALLA täcksidor ut. 3st 240cm x 60cm, och 5 st 98x35.

Alla uppackade direkt från paketet.
Talade med Epoq idag, och dom gnällde lite att vi fick leveransen i somras, men inte sagt något förens nu.

Tog bilder där man klart och tydligt ser att vi öppnar paketen för första gången nu. Får hoppas dom inte börjar tjaffsa.

Vad säger ni, brukar det se ut såhär? Eller är det bara ja som tycker det ser illa ut när faneren saknas och det syns lim? Eller dom konstiga "vita" fläckarna?

• ImageUploadedByByggahus.se1353638326.202409.jpg
  • ImageUploadedByByggahus.se1353638337.932190.jpg
  • ImageUploadedByByggahus.se1353638346.748964.jpg
    Skapa konto
  • ImageUploadedByByggahus.se1353638358.432207.jpg
  • ImageUploadedByByggahus.se1353638376.082148.jpg
    Skapa konto
  • ImageUploadedByByggahus.se1353638388.265507.jpg
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.