Hej!
Vi har hittat vårt drömkök på Noblessa men det som oroar mig är att de kräver 100% betalning innan du får köket levererat!! För mig verkar detta väldigt konstigt. Någon som har erfarenhet av detta?

Och sen undrar jag om man skyddas av Konsumentköplagen vid köp av köksinredning och vitvaror? Står att den gäller vid "köp av lösa saker, till exempel livsmedel, kläder, möbler och bilar".

Tacksam för svar.

// Pia

Vi köpte Noblessa kök och detta var en av de saker vi tyckte var knepigast! Vi fick problem och talade med konsumentvägledare, men man har inga rättigheter till ersättning när man betalat allt. Man har inget att sätta emot sas. Det har nästan löst sig ändå för vår del, men mot ett stort företag är det svårt att få rätt...
Jag är emot detta och nästa gång ska jag INTE gå med på ett dylikt köp, det handlar om för mycket pengar!! När görs ett köp på detta sätt, inte när du köper bil, hus eller ens anlitar en hantverkare? Deras argument är nämligen att de tar en för stor ekonomisk risk när de kör ut ett kök innan det är betalt!
Köket som sådant är vi nöjda med, men företaget är inte särskilt kundvänligt, tyvärr...

/Ulle

Jag valde att som en del av förhandlingen gå med på minimera säljarens kreditrisk och betala innan leverans. Jag skulle dock aldrig göra så om jag inte hade ett extremt stort förtroende för säljaren/företaget. Det var första och antagligen sista gången jag gjort så (även om allt funkade bra för oss) för man sätter sig verkligen i en risig sits om det strular.

Byt leverantör om dom inte kan anpassa sig.

Vi har fått vårt kök från Noblessa nu.

Tyvärr var det fel bänkskiva! Vi är nu i dispyt med säljaren och det ser ut som vi kommer att få betala halva priset för att köpa nya bänkskivor i rätt färg.... :(
Finns det något man kan sätta emot? Vi har gått så långt som till Logistik-chefen på Noblessa.

Jag kommer ALDRIG igen betala för nåt i förskott innan jag fått varorna.

Vi är fruktansvärt besvikna, som Ulle ovan säger- DÅLIG kundservice från Noblessas säljare!! Varning-Handla inte av Kerstin på Noblessa i Norrköping!!

Dessutom var vissa delar transportskadade...Dom kommer dom att byta ut med vi får vänta flera veckor till.

/Sara

Mitt intryck är att när man har beställt köket, ska kontakten med säljaren upphöra och man talar enbart med logistikavdelningen. Underligt tycker jag som kund, vår säljare var som en oljad utter när jag påpekade att han gjort fel, allt rann av.
Lycka till!

Kan inte förstå att ni har betalt iförväg.
Att ett företag kräver 100% iförväg måste betyda
att det går väldigt dåligt.

Samma här.
Ballingslöv kommer leverera vårat kök v 44 och igår kom slutfakturan som ska vara betald nästa vecka!

Det kan ju de glömma direkt.
Betalar inte 100% för osett kök!!
Ska ringa och påpeka detta i morron.

Severus skrev:
Samma här.
Ballingslöv kommer leverera vårat kök v 44 och igår kom slutfakturan som ska vara betald nästa vecka!

Det kan ju de glömma direkt.
Betalar inte 100% för osett kök!!
Ska ringa och påpeka detta i morron.
Men en betalningsplan fastställer man ju normalt när man lägger ordern eller begär in offerten? Lite sent att börja bråka om det nu om man ska vara noga. Fast det skadar ju inte att försöka.... ;)

Betalningsplan?
10% vid kontrakt, resten vid leverans.
Köket kommer v. 44.
I min almanacka är det ca 5 v kvar tills dess....

Men vad sa dom på Ballingslöv då? Blev det probelm? Jag har varit med om att ekonomiavdelningen, som skickar ut fakturorna inte har så bra koll på när leveranserna sker och då brukar det bara vara att ringa och påtala detta, så ordnar det sig. Även om det är irriterande och deras fel, så blir man åtminstone inte lurad.
/Ulle

Ett företag som kräver 100% i förväg när det gäller något som är så ökänt strulrelaterat som ett kök kan inte vara seriöst.

Kopiera ut ett par av inläggen här och ta med vid förhandlingen. Ett företag som skall ha 100% i förväg måste ha ett fläckfritt rykte.

Hej,
vill bara påpeka att vi har köpt våra kökssnickerier fr Puustelli för ca 70.000kr, inte ett ord om förskottsbetalning eller så. "Man" betalar för köket när det är levererat. Punkt.
TyraMyra

Vi har ju faktiskt betalat vårt Ikea-kök i förväg. Leverans ska ske först 3/11, och under den tiden kan det ju hända att Ikea går i konkurs. ::)

Jag vet inte hur smart det var, men det gav möjligheten att utnyttja rabattpengarna samtidigt i varuhuset. Det blev 4000 kr i soffbidrag för de 47000 kr vi handlade kök för.

Det förekommer väl en del kritik mot Ikea då och då så 100% fläckfritt rykte kan man väl inte säga att Ikea har. Men med mycket få undantag har jag bara gott att säga om Ikea.

Det är faktiskt sant som du skriver plf66, även IKEA kräver förskottsbetalning.

Vi som har "gått på" detta med att betala 100% i förväg har givetvis känt förtroende för våra säljare. Noblessa återförsäljer kök från Tyskland, Nobila, som säljer massor av kök i europa. Varför skulle man tro att det är ett konkursmässigt företag? Och vilken köksförsäljare levererar utan strul till 100% av sina kunder. Jag försvarar INTE att man tar betalt före leverans, men man måste vara realist. Ingen tvekar ju att betala i förskott på IKEA.
/Ulle

Köpte Marbodalkök. Betalade 90% efter första leverans, pga restnoterade luckor och lite transportskador. Efter ytterligare 5 (!) leveranser av luckor som var antingen transportskadade eller hade fabrikationsfel, så hade vi äntligen fått alla luckor. Det tog 5 månader! De sista 10 procenten har vi aldrig betalt, och kommer inte göra heller.

Men det hade aldrig gått om vi betalt 100% i förskott. "Allt är förhandlingsbart" har jag lärt mig. Gå inte på säljknepet att betala 100% innan leverans.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.