3 022 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Full av pellets och brinner!!!
Kom hem från jobbet, tyckte det var lite småkallt och gick ner i pannrummet. Upptäckte där att pelletsbrännaren gick men det var något som inte stämde. När skruven skulle skruva i mer pellets hördes inte det vanlinga plingelinget. Insåg snabbt att hela brännaren och röret upp till skruven var proppfullt med pellets och brännaren stod och brann. Kändes till en början mycket otrevligt då det kunde börja brinna baklänges. Nu hade röret brunnit av och det hade förhoppningsvis inte blivit någon stor sak av det men ändå. Frågan är hur det kunde hända? Det ända jag kan komma på är att den försökte tända flera gånger och matade varje gång i en ny startdos men det tror jag eg. är omöjligt. Min installatör sa något om att elektroniken måste fått spel vilket man säkert kan hålla med om. Är det någon som haft samma problem eller vet vad det beror på.
Min brännare är en PX21 som har gått många säsonger men har ett nytt program. Jag trodde jag hade haft de flesta fel man kan få men tydligen inte.
Min brännare är en PX21 som har gått många säsonger men har ett nytt program. Jag trodde jag hade haft de flesta fel man kan få men tydligen inte.
Nästan samma senario hände i förrgår. Dock brann inte slangen av. Men min teori är då jag hört att fläkten har låtit illa i ett par veckor. Att den har gått saktare vilket har resulterat i att all pellets inte har brunnit bort. Och till slut fyllt både brännare och slang. Och så länge brännaren indikerar eld så fortsätter den. Efter rengörning av fläkten så vart det så tyst så och jag var tvungen att sänka matningen av pelletsen då rökgaserna steg. Nu har det funkat klockrent sedan i förrgår.
En teori iaf
En teori iaf
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden