Har ni kommit fram till villken av fulgräsklipparna från Biltema, Jula mfl som är mest prisvärd?

P
h-man h-man skrev:
Har ni kommit fram till villken av fulgräsklipparna från Biltema, Jula mfl som är mest prisvärd?
Jag som mekaniker föredrar biltemas klippare.. mycket trevligare att skruva med..

Lite mer om tänkt användningsområde. 1000kvm naturtomt med en del kottar, rötter o.likn. Jag ställer klipphöjden högt och klipper bara 3-4ggr/år. Mest för att undvika käsnlan av vildvuxen äng och för att hålla björnbörssnår och gryende sly i schack. Vill gärna kunna göra basic service och underhåll själv mha googleuniversity och tålmodiga medlemmar på byggahus.se

P
h-man h-man skrev:
Lite mer om tänkt användningsområde. 1000kvm naturtomt med en del kottar, rötter o.likn. Jag ställer klipphöjden högt och klipper bara 3-4ggr/år. Mest för att undvika käsnlan av vildvuxen äng och för att hålla björnbörssnår och gryende sly i schack. Vill gärna kunna göra basic service och underhåll själv mha googleuniversity och tålmodiga medlemmar på byggahus.se
Kan bara svara som mekaniker..
Men över de jag sett så är motorerna bra och driftsäkra hos biltema... meec har varit lite si och så..
upplever dock att jula är bättre på reklamation än biltema..

Om prisvärdhet prioriteras bör du väl istället spana efter en bättre begagnad kvalitétsmaskin?

1000-1500:- räcker lätt till en gedigen men skamfilad begagnad Klippo om man har möjlighet att hålla lite span på blocket o marketplace en tid...

• Gilla
1
  • Laddar…
Jag behöver den inom ett par dagar och har inte riktigt haft möjlighet att bevaka beg.marknaden. Men mitt intryck är att det som säljs för den typen av pengar är rena vrak och de har en tendens att alltid finnas +30mil bort

Jag har en Stiga Turbo idag. Den slutade starta och dömdes ut av lokala verkstaden (uppskattningsvis 2500kr för service och byte av nån del och fixa sned drevaxel). Så jag började googla och insåg att det fanns hur många bra mek-guider och tutorials som helst. Efter att jag bytte ut fjolårsbensinen startade den fint och jag har kört den ett par ggr i sommar. Men nu verkar jag ha dragit isär hela motorn när jag var lite våldsam med dragsnöret... Helst av allt skulle jag få ordning på den men misstänker att den kan vara bortom räddning.

När jag kollat priser på tex Klippo har de verkat ligga skyhögt men nu ser jag t.ex denna för nästan samma pengar som Biltemas. Är inte Stigan ett mycket bättre köp?

P
h-man h-man skrev:
Jag behöver den inom ett par dagar och har inte riktigt haft möjlighet att bevaka beg.marknaden. Men mitt intryck är att det som säljs för den typen av pengar är rena vrak och de har en tendens att alltid finnas +30mil bort

Jag har en Stiga Turbo idag. Den slutade starta och dömdes ut av lokala verkstaden (uppskattningsvis 2500kr för service och byte av nån del och fixa sned drevaxel). Så jag började googla och insåg att det fanns hur många bra mek-guider och tutorials som helst. Efter att jag bytte ut fjolårsbensinen startade den fint och jag har kört den ett par ggr i sommar. Men nu verkar jag ha dragit isär hela motorn när jag var lite våldsam med dragsnöret... Helst av allt skulle jag få ordning på den men misstänker att den kan vara bortom räddning.

När jag kollat priser på tex Klippo har de verkat ligga skyhögt men nu ser jag t.ex denna för nästan samma pengar som Biltemas. Är inte Stigan ett mycket bättre köp?
stiga är inget bra val alls.. mer plast och dåliga lösningar även om man jämför emot biltema eller jula..
Jag har en tråd på forumet... maskin och hjälp tråden..
Där kan jag hjälpa dig med din klippare om du vill..

Maskintok skrev:
stiga är inget bra val alls.. mer plast och dåliga lösningar även om man jämför emot biltema eller jula..
Jag har en tråd på forumet... maskin och hjälp tråden..
Där kan jag hjälpa dig med din klippare om du vill..
Tack! Ska se om jag hittar tråden. Återkommer med bild på mitt åbäke isåfall

• Gilla
1
  • Laddar…
P
h-man h-man skrev:
Tack! Ska se om jag hittar tråden. Återkommer med bild på mitt åbäke isåfall
välkommen (y);)

Gå inte på en nit och köp en toro, det gjorde jag och jag ångrar att jag hävde iväg min stiga.

Min erfarenhet av budgetmaskiner är att man tyvärr oftast får vad man betalar för. Fick ned en meec då jag köpte första huset, orkade klippa halva tomten med den innan jag köpte en ny stiga.

Däremot har grannen någon variant av meec och verkar nöjd med den .

P
L Lutte skrev:
Gå inte på en nit och köp en toro, det gjorde jag och jag ångrar att jag hävde iväg min stiga.

Min erfarenhet av budgetmaskiner är att man tyvärr oftast får vad man betalar för. Fick ned en meec då jag köpte första huset, orkade klippa halva tomten med den innan jag köpte en ny stiga.

Däremot har grannen någon variant av meec och verkar nöjd med den .
Toro var fina och dyra maskiner förr..
Men sedan blev de som plast stiga och värre...

h-man h-man skrev:

Byt motor

Jag lägger en post i maskintråden med bild på min motor

Maskintok skrev:
Toro var fina och dyra maskiner förr..
Men sedan blev de som plast stiga och värre...
Dyra är dom än, men inte värd pengarna. Man kan köpa en stiga som presterar bättre för mindre pengar.

Men man ska nog skilja på konsumentvarianterna och dom som är för proffs.

Briggs motorn låter som en stenkross trots att ventilerna är justerade medans andra klipparen med honda motor låter som en smekning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.