Hallå!

Det här är lite dubbelpost vilket jag antar inte är riktigt enligt reglerna men jag tror att denna fråga spänner över både "Badrum" och "Golv" där jag startade första tråden. Om mod misstycker är det bara att radera en av trådarna, företrädesvis den som ligger under kategori "Golv" eftersom jag tror att de som läser badrums-kategorin är bäst lämpade att svara.

Igår knackade sambon och jag bort en del av golvet i vår hall. Det var hiskeligt fula 90-talsklinkers, i stil med pizzeria-inredning, som låg på den ytan som är närmast ytterdörren. Klinkerna var monterade på gipsskiva som skruvats mot någon typ av golvskiva. I denna yta ska nu en bit kokosmatta läggas så ett sådant sätt att den går att ta ur för rengöring. Kokosmattan har ju en tjock gummibeläggning på undersidan så den är ju inte genomsläpplig men jag funderar ändå på ifall det skulle vara klokt att lägga på något typ av tätskikt på golvskivan. Det kommer ju ofrånkomligen bli en del smältvatten från skor under vintern och det finns ju ändå risk att detta letar sig in under mattan och sedan ned i de gamla skruvhålen.

Jag har försökt läsa på om tätskiktsprodukter (som jag aldrig hanterat tidigare) men eftersom det är en så produkt med ett mycket specifikt användningsområde så blir alla beskrivningar bara hur förträffliga de är i kombination med övriga delar i våtskiktssystemen. I vårt fall är det ju ingen golvbrunn, inget kakel eller andra badrumsrelaterade saker inblandade så det är lite svårt att veta ifall det skulle räcka att bara rolla på själva tätskiktsmassan...

Är det idé för oss att rolla på något för att vattenskydda och vad ska det vara i så fall? Jag vill inte betala massor av pengar, blir det för dyrt skaffar jag lite epoxi som jag tätade båtskrovet med...det vet jag är 100 % tätt!

Det handlar inte om att stoppa fukt "in" alla gånger utan att den måste kunna komma ut också...
Kokosmattan i sig har ju ett "tätskikt" (är det föresten inte sisal du menar?).

Risken är att du stänger inne fukt under tätskiktet och det kan ställa till problem.
Lägg istället då t.ex. en dammduk eller nåt under precis där ni har skrona eller ännu hellre köp ett stöveltråg och ställ dem i om de är mycket böta/snöiga,

Fast i badrum handlar det ju om att stoppa fukten in. :x

Nejdå, det är kokos jag menar...fast materialet är oväsentligt för den här frågan och som jag skrev så är mattan inte genomsläpplig tack vare dess gummibaksida.

Stöveltråg är redan införskaffat men det kommer ju inte ta 100 % av snösmältet och det är den fukten jag inte vill ska rinna över kanten på gummibeläggningen, dras in mellan golv och matta mha kapillärkraften och sedan sugas ned i trämaterialet. Kokosmattan kommer vara vägg till vägg på tre sidor och mot en övergångslist på den fjärde (där hallens golv fortsätter i laminatgolv). Kokosmattan kommer inte limmas eftersom den ska gå att ta ut och skakas av/bytas relativt enkelt när den blir för skitig.

Ingen vidare fart i den här tråden...:confused: Kanske några bilder kan trigga fantasin lite.

Så här ser det ut:

IMG_3578.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det gråa nederst i bild är kokosmattans undersida.

IMG_3579.JPG
Skapa konto

Jag funderar på att foga hela vägen runt där det är glipa mellan vägg och golv så att ev. vatten i alla fall inte rinner ned där. Det grå-bruna i den här bilden tror jag är något slags tätskikt som tidigare ägare rollat ut...fast han har gjort en hel del lite märkliga saker så jag litar inte på att det är en bra idé, därav denna tråd.

IMG_3580.JPG
Skapa konto

Här är ytterdörrens tröskel, troligen det ställe som kommer vara mest utsatt för fukt och smältvatten.

IMG_3582.JPG
Skapa konto

Slutligen, bara en bild på hur slutresultatet blir. Som jag skrev tidigare kommer kokosmattan inte fixeras mot golvet utan den kommer hållas på plats genom att vara hyfsat exakt tillskuren och inklämd under golvlisterna. Övergångslisten är av modellen som man lätt lyfter av och då går det fint att få grepp om mattan.

T
Hur mycket snö planerar ni att ta in i farstun? Det är ju ganska enkelt att sparka skorna rena från snö utanför dörren eller använd en skoborstare:

hx-50590-12.jpg

Och sen om det skulle komma in lite snö så gör det ju inte så mycket, inte så att det skulle påverka konstruktionen i all fall........

Det grå på din bild är nog gammalt mattlim.

tank77 skrev:
Hur mycket snö planerar ni att ta in i farstun? Det är ju ganska enkelt att sparka skorna rena från snö utanför dörren eller använd en skoborstare:

Och sen om det skulle komma in lite snö så gör det ju inte så mycket, inte så att det skulle påverka konstruktionen i all fall........

Det grå på din bild är nog gammalt mattlim.
Vi planerar inte att ta in någon snö alls...men det kommer ju ske ändå. :p Farstukvisten är täckt med en astroturfmatta som besökare förhoppningsvis använder men det kommer alltid komma in snö ändå...det är ju ganska modernt med grova sulor där mycket packad snö blir kvar hur man än sparkar.

Det jag är orolig för är att den lilla mängden snö som dras in smälter och rinner "över kanten". Sen drar kapillärkraften in vattnet under kokosmattan och eftersom dess gummiunderlag är helt tätt har vattnet bara en väg att gå, ned i träkonstruktionen där den aldrig vädras ur så länge kokosmattan ligger på sin plats...:|

Det kan mycket väl tänkas att det är gammalt mattlim. Vad som fanns före pizzeriastenarna vet jag inte, men kanske var det någon typ av matta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.