jag gjuter betongplatta för en källare. Mellan lagren av cellplast har jag en åldersbeständig plast. Syftet är att radon inte ska ta sig in och även att motverka fukten som rusar upp om jag efter att ha värmt uppmgrunden hela vintern med min golvvärme stänger av golvvärmen på sommaren så ska duken motverka uppträngande fukt för drifftsläget att underliggande mark är varmare än mitt golv.
Hur som
Hur långt upp på källarväggen bör plasten dras upp?
Det blir, om jag drar upp den till marknivån, en tät balja runt huset.
Om jag bara har plasten under källargolvet så lär det smita in radon genom lecakällarväggarna eller i glidskiktet mellan betongplatta och källarväg.
Tankar och idéer någon?

Drar historien om min källare som är runt 100år.

Gjöt nytt betong golv med plast ovanför cellplasten, plasten är uppvikt någon cm på muren (betong) för att plattan skall ha lite yta på muren, dock är plasten limmad mot mur med butylum.

Har gjort mätning med puckar och låg kring gränsvärdet i bq, detta löses med 2st. mindre FTX fläktar som ventilerar bort radon.

Min grundmur kommer alltid att suga fukt pga konstruktion så jag har garderat mig med invändig och utvändig dränering/pordrän samt att en avfuktare går konstant i källaren, ligger runt 40%.

Får känslan av att om man drar upp plast på väggar så lär man bygga in fukt som inte kan ventileras bort och syll/bjälklag tar skada.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.