Skall anlägga tvättstuga i befintlig tillbyggnad på huset som består av en betongplatta.

Hämtat från BKR's branchregler:
"Golv och väggar som utsätts för vattenstänk, våtrengöring, kondensvatten och hög luftfuktighet skall, enligt Boverkets Byggregler, ha vattenavvisande ytskikt (VA). Med vattenavvisande ytskikt avses enligt Branschreglerna kakel- eller klinkerplattor monterade utan tätskikt."

Vad jag förstår räcker det alltså med att jag avjämnar betongytan med flytspackel och hoppar över tätskikt i golvet i tvättstugan?

/Oscar

Kolla med försäkringsbolaget.... Enl reglerna så krävs våtrumsmembran om du har golvbrunn i utrymmet. Folksam som vi har kräver membran på golv o 2 dm upp på väggarna om du inte har golvbrunn, o hela väggarna om man har golvbrunn... De svar fick jag när jag ringde o kollade...

Håller med Stefan_H.

Om du har golvbrunn så måste du ha tätskikt på golvet och en biy upp på väggen.
Om du däremot inte har golvbrunn, behövs inget tätskikt.

Volvo.. Reglerna säger inget membran om man inte har golvbrunn... Men jag vet att folksam kräver det oavsett.... Vi har ett rum på 30 kvm som ska bli kombinerad tvättsuga o garderob ( stor sådan till min frus stora glädje ) Vi ringde Folksam o frågade vad som gällde.. Jag förklarade att de kommer andast att va ett 50 mm rör som kommer upp genom golvet samt ett vattenrör. Han på folksam sa det att det ska våtrumssäkras oavsett om vi använder brunn eller inte!! Blev lite ledsna på dem då kan jag säga.. enda skillnaden var att om vi skulle ha brunn så ska de på med gukka på hela väggarna.. Hade vi bara ett rör som kom upp så räckte de med 2 dm upp på väggen...

Håller själv på med tvättstugan nu. En skadeförebyggare på länsförsäkringar ville precis som föregående talare att jag la på tätskikt runt golvbrunnen och runt om kring den. Han rekommenderade Ardex 8+9.

I vårt nya hus är det tätskikt på golvet och ca 1 dm upp på väggen i tvättrummet, hela stora badrummen där det finns dusch och badkar och inget i lilla wc där det bara finns en toa och ett handfat.

Jag har suttit o letat info o pratat ännu mer med folksam idag, vi har ju planer på att gör om ett sovrum till tvättstuga/garderob, samt göra iordning en garderob till toalett på OV.. Folksams krav Lite hårdare än branchreglerna..

1: Tvättstuga.. Som nämts tidigare, om jag har golvbrunn, tätskikt precis som i ett badrum, utan golvbrunn men vanligt 500 mm avloppsrör, golv + 2 dm upp på väggen.

2: Toaletten tätskikt golv + 2 dm upp på väggen, samt bakom handfat o 3 dm ut på vägg från handfat.

Jag ifrågasatte varför på toan (även om jag skulle göra de i ren självbevarelsedrift..) när de inte finns krav på de i ett kök där de stänks ännu mer med vatten, De tyckte han jag pratade med inte va relevant?!?!?!?

Bob_the_builder
Känns en smula oseriöst av ett försäkringsbolag att ställa högre krav än branschreglerna. De har ju naturligtvis rätt att kräva vad de vill, men samtidigt kan man ju fråga sig vilken analys som ligger bakom beslutet? Det finns en uppenbar risk att "allmänt tyckande" i försäkringsbranschen till slut omöjliggör ersättning vid skada helt och hållet.

Jag håller med till 100 %!! Jag försökte o föra en diskussion o refererade till GVK.. Men de sa att de har dessa kraven pga av kostnaderna för vattenskador... Jag hade hoppats på att slippa riva upp golv i de rum som ska bli tvättstuga men nu har man ju inget o välja på.... De försenar de projektet ytterligare iom att de kommer att bli ett par kr dyrare... Sen så kan de ju va skönt o komma ifrån gukka o våtrum nu när man är inne på månad 3 med badrumsrenovering... ;) visserligen inte så långt kvar nu men ändå..

Nästa gång ni snackar med era försäkringskillar kan ni ju fråga vilken dörr ni skall ha på tvättstugan. Är det inte så att de flesta rekomenderar god ventilation i badrum o.d. och att man därför har ventilationsspringa under dörren och tätningslister har jag aldrig hört talas om på innerdörrar...vad händer då när jag får läcka från tvättmaskinen... Sedan kan de få förklara relevansen med att fuktspärra väggen 2 dm upp! Nää någonstans har det gått för långt! I de rekomendationer jag fick stod det att man skulle ha helsvetsad matta under kylen! Kom igen-skall det vara på den nivån kan man lika gärna sätta in ett par hundra på ett konto varje månad och skita i försäkring. Vart tog det sunda förnuftet vägen?

• Gilla
Pontus Steinvall
  • Laddar…
Tänk på att de flesta flytspackel inte tål vatten så det är inte att rekommendera om golvet skall utsättas för vatten.

brainpool skrev:
Skall anlägga tvättstuga i befintlig tillbyggnad på huset som består av en betongplatta.

Hämtat från BKR's branchregler:
"Golv och väggar som utsätts för vattenstänk, våtrengöring, kondensvatten och hög luftfuktighet skall, enligt Boverkets Byggregler, ha vattenavvisande ytskikt (VA). Med vattenavvisande ytskikt avses enligt Branschreglerna kakel- eller klinkerplattor monterade utan tätskikt."

Vad jag förstår räcker det alltså med att jag avjämnar betongytan med flytspackel och hoppar över tätskikt i golvet i tvättstugan?

/Oscar

kakelmaster skrev:
Tänk på att de flesta flytspackel inte tål vatten så det är inte att rekommendera om golvet skall utsättas för vatten.
Detta är något jag läst förr här men inte hittat på någon tillverkare av flytspackel. Har du någon länk till en tillverkare som skriver detta??

Ska ta reda på det. Min chef sitter i Per förbundet och han har nämnt det och det gäller även slipsatser typ abs 319. Vi använder ett bruk från mapei när vi gjuter badrumsgolv som tål vatten.

Snuttjulle skrev:
[quote author=kakelmaster link=1139299038/0#10 date=1139425695]Tänk på att de flesta flytspackel inte tål vatten så det är inte att rekommendera om golvet skall utsättas för vatten.
Detta är något jag läst förr här men inte hittat på någon tillverkare av flytspackel. Har du någon länk till en tillverkare som skriver detta??
[/quote]

Låter bra det. Frågan måste ju vara lite på hur mycke vatten det handlar om för även i ett icke badrum i källaren kan det ju vara ganska fuktigt och då köps nog det billigaste tänkbara i många fall. Sedan blir man ju lite orolig när man nyligen har fått golvet färdigt i mitt badrum som då inte är spärrat då det ligger i källaren i mitt odränerade hus.

• Gilla
Jpandreas
  • Laddar…
Ja man kan ju bli skitnödig för det kommer nya regler hela tiden men det är dåligt att tillverkarna inte skriver ordentligt på säckarna utan man måste begära ett utförligt produkt blad från tillverkaren och det tänker ju inte privatkonsumenten på.

Snuttjulle skrev:
Låter bra det. Frågan måste ju vara lite på hur mycke vatten det handlar om för även i ett icke badrum i källaren kan det ju vara ganska fuktigt och då köps nog det billigaste tänkbara i många fall. Sedan blir man ju lite orolig när man nyligen har fått golvet färdigt i mitt badrum som då inte är spärrat då det ligger i källaren i mitt odränerade hus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.