Hej!

Vi skall renovera badrummet. Blir en dusch, toa och handfat (inget badkar). Kakel och klinker.

Golvbjälklag av trä med gullfiber emellan.
Väggar av spånskivor och där jag tänkt sätta gipsskivor på.

Överallt läser man hur viktigt det är med fuktspärr och att det skall strykas på ordentligt för att få tätt.

Sedan pratade jag med erfaren plattsättare som sa att branschen har rekommenderat allt tjockare lager fuktspärr över åren och att han, plattsättaren, nu övergått till att lägga plastmattor som spärrskikt istället.

När jag sedan läste här på siten att vissa fixbruk för klinker reagerar med plastmattan och kan få den att inte hålla tätt så känner jag mig helt villrådig!!!

Dessutom är det samma sak med golvvärme som vi vill installera. Idag har vi vattenburen värme och ett element i badrummet. Tänkte först satsa på att lägga in vattengolvvärme-system.

Nu sa samme plattläggare att det går bra men på våren och hösten om man inte kör så varmt i radiatorerna så är det svårt att reglera så att det blir tillräckligt varmt i de rör som går i badrumsgolvet.

Dessutom dyrare att installera vattensystemet. Jag har beställt ett system som kostar 3000 kr för 6 m2 och ytterligare 3000 kr för en shunt. Detta måste jag lägga själv om jag vill spara de pengarna.
Tillkommer rörmokeriet, kanske 2000? Elvärme med läggning och installation kostade ca 7000 kr sa plattsättaren.

Hur göra???
???
Tack snälla för tips!!

JimmyB skrev:
...
När jag sedan läste här på siten att vissa fixbruk för klinker reagerar med plastmattan och kan få den att inte hålla tätt så känner jag mig helt villrådig!!!
...
Jomen du får hålla isär godkända, NYA, plastmattor och gamla icke godkända.

OK så det är om man lägger klinker på GAMLA befintliga mattor som man kan få problem menar du?
TACK!!

Ja, så är det.

Läs mer på www.gvk.se.

Det är vissa, nya, plastmattor som tillverkarna garanterar fungerar som tätskikt. Man måste ju dock följa monteringsanvisningarna som tillverkaren tillhandahåller.

Lustigt hur det hela tiden utvecklar sig... snart är väl flytande tätskikt utdömda! Kanske är en naturlig utveckling, jag undrar om vi i sverige faktiskt ligger litet efter på den fronten - när min pappa byggde ett hus i USA för 5 år sedan så var det också flytande tätskikt på alla väggar och golv som gällde - men underlaget bestod av en "helsvetsad" kopparinklädnad på golv och duschområdets väggar. Då blir det tätt ;D

Hade samma fundering angående golvvärmen. Vi har den vattenburna värmen helt avstängd ca maj-sep och valde därför att lägga elslingor. Visst är det skönt med ett varmt golv även på sommaren ibland. Vi lät dock "vatten-elementet" sitta kvar också och har elvärmen mer som komfortvärme istället för uppvärmning.

Nu skall vi reda ut lite begrepp.

När det gäller tätskikt i våtutrymmen under kakel och klinker så är det PERs branschregler som gäller. GVK är golvbranschens (mattläggare) branschregler. Nu är det så här. Det är ALLTID PERs regler som föreskrivs i upphandlingar när det gäller keramiska plattor. Att sedan GVK har med det på sin hemsida är att det går att ha en typgodkänd matta som tätskikt.

Om man pratar med leverantörerna ex.Mapei Ardex mm så säger dom så här: Vi har fix som fäster och sitter på plastmattorna MEN vi kan inte säga hur länge mattan sitter på väggen eller vad som händer när mjukmedlet går ur mattan.

När det gäller flytande tätmembran så är det leverantörerna som bestämmer mängden som skall på. När det gäller tätsystem så finns det idag ca 70st godkända system. För att godkännas så testas produkterna på SP Statens Provningsanstalt.

Om man nu som lekman skall renovera eller bygga nytt badrum där det skall vara keramiska plattor så är det PERs regler som gäller. Där står vilka krav man ställer på underlag mm. PERs regler gäller också som rättesnöre i tvister för om ett jobb är fackmässigt utfört.

En annan sak som har dryftats här på forumet är golvbrunnar. Golvbrunnen skall bytas om den är äldre än -91. Den nya brunne skall vara typgodkänd vilket dom gamla inte var.

Det går bara man vet vad man håller på med.

Tänkte bara säga att när du bestämt dig för vilket värmessystem och fuktspärrs system du skall ha, så tänk på att få rätt stabilitet på golvet. Du skall ha cc30 mellan bjälkarna, eller fler lager skivor ovanpå. Så det blir tillräckligt styvt.

Var får man tag i PERs branschregler?

Ang vattenburen golvvärme kan jag bara säga att vi inte har det problem som alla påstå sig ha. Att plattorna blir kalla på sommaren. Hur än det är så håller plattorna samma temp som rummet iövrigt. Och det räcker för mig iaf.
Lycka till :)

Givetvis är inte plattorna kallare än temperaturen i rummet, men sten/keramiska material leder värme väldigt bra, dvs värmen i dina barfotafötter dras ur rätt bra när man står på ouppvärmd klinker.

När det gäller golvärme och el ska du prata med en elinstallatör och inte en kakelfirma.

Satte precis in vattenburen golvvärme i badrummet.
Han som hjälpte mig sa att det inte var några problem på sommaren eftersom golvvärmen har en egen termostat mot resten av huset, så lite värme i golvet kan man ju ha på sommaren oxå.

cane skrev:
Lustigt hur det hela tiden utvecklar sig... snart är väl flytande tätskikt utdömda! Kanske är en naturlig utveckling, jag undrar om vi i sverige faktiskt ligger litet efter på den fronten - när min pappa byggde ett hus i USA för 5 år sedan så var det också flytande tätskikt på alla väggar och golv som gällde - men underlaget bestod av en "helsvetsad" kopparinklädnad på golv och duschområdets väggar. Då blir det tätt  ;D

Hmmm...det där lät intressant. Jag bor i Kanada och jobbar som byggare - General Contractor. Har inte träffat på den lösning du nämnt. Här uppe i Kanada får vi många av de produkter de använder nere i USA också, men jag har aldrig hört om den metod du nämnde.

Själv använder jag våtrumsgips och vanligt tätskikt när jag bygger badrum. Så länge man är nogrann ser jag inget problem med den metoden. Det är när det går för fort som det blir slarv och framtida problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.