Håller på att behandla mina nya bänkskivor i massiv ek.
Eftersom diskmaskinen avger endel ånga måste man ju fuktskydda skivan på undersidan.
Jag har nu lackat min skiva tre gånger på undersidan (ovansidan kommer naturligtvis att oljas).
Behövs det något mer skydd mellan maskinen och bänken, eller räcker det med att lacka den?

// Fia

Ikea har en skyddsbit som ser ut som folie. Antar att man klistrar fast på undersidan av bänken. Ngn som vet om den är ngt att ha? Fast din lack-idé skulle va mkt snyggare...

Finns det fler som vet hur man skyddar skivan på undersidan, ovan diskmaskinen?

// Fia

Det var en intressant frågeställning. Det har jag inte tänkt på, och vi beställde precis ekskivor till köket i går. En fundering jag har direkt är att kapa till en tunn (1 mm) rostfri plåt som är ca 60 cm bred och kanske 58 cm djup, sen skruva den i bänken underifrån. Då har man ju ett megaskydd mot fukt underifrån. Men vad händer med fukt bakom diskmaskinen? Jag har aldrig sett nån som skyddar mot det.

Vad händer med skåpen på ömse sidor om diskmaskinen då? Klarar de fukten bra?

(Jag har större problem med kondens från kyl/frys, men det får jag starta en ny tråd om....)

Där följde med en plåt till vår diskmaskin som skulle användas om man har träskiva. Nu har vi granit så den behövde vi inte använda.

Har ni storkök? :D
Hur mycket fukt får ni?
Har rivit en del kök i jobbet inte
sett några direkta problem med fukt
från diskmaskin.
Värre med skarv mellan diskbänk och bänkskivan.

Mvh Putte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.