2 885 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Fuktskadat badrum brf. anno 1963
Sida 1 av 2
Hej på er,
Tänkte höra om någon stått inför liknande situation som mig och vet var gränsen går för mig respektive min förenings skyldigheter.
Jag har rivit ut mitt gamla badrum byggt 1963. Betonghus.
Rev först bort klinker och bruket ner till slipsatsen. Detta var ganska fuktigt, men inget konstigt med det.
Sedan bilade badrumsfirman ur gamla gjutjärnsbrunnen och man kunde direkt se att det var blött ner igenom slipsatsen. Asfalts-tätskiktet är såklart helt utslitet efter 50 år.
Golvet är uppbyggt med ca 50mm gullfiber ovanpå husets betongkonstruktion, sedan armerad slipsats upp till lägenhetens golvnivå. Jag antar att de har denna isolering för att spara betong. Jag bestämde mig för att låta badrumsfirman bila bort alltsammans istället för avfuktare i en månad eller mer.
Där står jag nu, utan egentliga problem, men med en hel del merkostnader.
Vem äger egentligen vad här? Jag har kontaktat mitt försäkringsbolag, så de har säkert lite besked.
Men har bostadsrättföreningen något ansvar i detta?
Isolering och armerad slipsats känns ju som det är på gränsen till att besörjas av mig som lägenhetsinnehavare.
Tacksam för alla tankar och ideer!
Tänkte höra om någon stått inför liknande situation som mig och vet var gränsen går för mig respektive min förenings skyldigheter.
Jag har rivit ut mitt gamla badrum byggt 1963. Betonghus.
Rev först bort klinker och bruket ner till slipsatsen. Detta var ganska fuktigt, men inget konstigt med det.
Sedan bilade badrumsfirman ur gamla gjutjärnsbrunnen och man kunde direkt se att det var blött ner igenom slipsatsen. Asfalts-tätskiktet är såklart helt utslitet efter 50 år.
Golvet är uppbyggt med ca 50mm gullfiber ovanpå husets betongkonstruktion, sedan armerad slipsats upp till lägenhetens golvnivå. Jag antar att de har denna isolering för att spara betong. Jag bestämde mig för att låta badrumsfirman bila bort alltsammans istället för avfuktare i en månad eller mer.
Där står jag nu, utan egentliga problem, men med en hel del merkostnader.
Vem äger egentligen vad här? Jag har kontaktat mitt försäkringsbolag, så de har säkert lite besked.
Men har bostadsrättföreningen något ansvar i detta?
Isolering och armerad slipsats känns ju som det är på gränsen till att besörjas av mig som lägenhetsinnehavare.
Tacksam för alla tankar och ideer!
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 398 inlägg
Du hade väl som bostadsrättsinnehavare ansvar att se till att ytskiktet var tätt och inte orsakade fuktskador? =)
Sedan så brukar man rekommendera att bostadsrättsföreningen ska meddelas innan eventuella åtgärder påbörjas, nu har ju du slängt ut materialet som du tycker föreningen ska ersätta
Dock kan man i en del föreningar få ersättning för byte av golvbrunn, kolla om du kan få det iaf.
Enklaste och snabbaste lösningen skulle jag vilja påstå är att du står för det själv, kan inte kosta många kronor med omgjutning och isolering?
Sedan så brukar man rekommendera att bostadsrättsföreningen ska meddelas innan eventuella åtgärder påbörjas, nu har ju du slängt ut materialet som du tycker föreningen ska ersätta
Dock kan man i en del föreningar få ersättning för byte av golvbrunn, kolla om du kan få det iaf.
Enklaste och snabbaste lösningen skulle jag vilja påstå är att du står för det själv, kan inte kosta många kronor med omgjutning och isolering?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 228 inlägg
Du hamnar som sagt litei gråzonen.
Konstruktionen är ju föreningens ansvar, men ytskikt och underhåll av dessa ditt/föregående innehavare.
Om då underhåll brustit så att kosntruktionen skadats så bör det vara din försäkring som täcker upp deta, ev. med ngn del av föreningens försäkring. Men du borde kunna överlåta detta till ditt fk bolag.
Problemet är nog då att är badrummet orenoverat sen 1963 så är nog åldersavskrivningen såpass hög att ersättningen kan bli väldigt låg, om ens någon...men börja med ditt försäkringsbolag tror jag, du kan ju paralellt kontakta föreningen och se om dom har några prejudikat för hur dom brukar hantera detta...
/K
Konstruktionen är ju föreningens ansvar, men ytskikt och underhåll av dessa ditt/föregående innehavare.
Om då underhåll brustit så att kosntruktionen skadats så bör det vara din försäkring som täcker upp deta, ev. med ngn del av föreningens försäkring. Men du borde kunna överlåta detta till ditt fk bolag.
Problemet är nog då att är badrummet orenoverat sen 1963 så är nog åldersavskrivningen såpass hög att ersättningen kan bli väldigt låg, om ens någon...men börja med ditt försäkringsbolag tror jag, du kan ju paralellt kontakta föreningen och se om dom har några prejudikat för hur dom brukar hantera detta...
/K
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 206 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 206 inlägg
Vattenskador i badrum är ju vanliga i hus från t ex 60-talet så föreningen borde ha varit med om det flera gånger förut och veta vad som gäller och vad föreningens försäkring täcker. Ofta blir det så att föreningens försäkring går in men eftersom den har en självrisk på kanske 30 000 kr brukar den egna hem/bostadsrättsförsäkringen täcka större delen av självrisken. Det kan vara ett problem att du har börjat riva ut innan försäkringsbolagen har tittat.
Föreningen är informerad om både renovering och skadorna. Samt att jag har haft dit en skade-inspektör. Jag hade inte tid att vänta in försäkringsbolaget. Kanske jag får ångra. Men som sagt är det inga jättekostnader, men jag vill fortfarande inte betala mer än jag behöver.
Jag har inte lust att bjuda föreningen på något, de är minst sagt väldigt snåla.
Jag överlåter det som sagt till försäkringsbolaget. Men vem beslutar vilken försäkring som går in? Kommer mitt försäkringsbolag kontakta föreningen/föreningens försäkringsbolag, om de tycker att det är föreningens sakkostnad?
Jag har inte lust att bjuda föreningen på något, de är minst sagt väldigt snåla.
Jag överlåter det som sagt till försäkringsbolaget. Men vem beslutar vilken försäkring som går in? Kommer mitt försäkringsbolag kontakta föreningen/föreningens försäkringsbolag, om de tycker att det är föreningens sakkostnad?
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 398 inlägg
Och eftersom det tydligen fanns en lösning som innebär minimala kostnader för föreningen (avfuktaren) så tror jag det blir svårt att begära att föreningen bekostar en dyrare lösning, speciellt utan att de blivit tillfrågade från början.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Som tidigare sa så är det väl svårt att kräva av föreningen att betala något som du har gjort utan styrelsen vetat om eller godkänt. Du har ju gått på vad du velat och det var att slippa ha avfuktare där en månad. Har ingen aning var det extra arbetet kostar men vad är skillnaden på det extra och kostnaden för avfuktare?
Vist kan man chansa och hoppas föreningen betalar något men det är nog mycket som säger att de inte behöver om de inte vill.
Vist kan man chansa och hoppas föreningen betalar något men det är nog mycket som säger att de inte behöver om de inte vill.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 206 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 206 inlägg
Försäkringsbolag är bra på att kontakta varandra och förhandla, det är ju vad de gör efter bilkrockar t ex.Peter1986 skrev:
I regel är allt under tätskikt föreningens ansvar. Men du har såklart ingen rätt att varken välja lösning eller entreprenör och sedan kräva att föreningen står för pengarna.
Sen är det väl också frågan om det fanns någon skada. Att det var blött är en sak, men fanns det någon konsekvens av det? Var den a redan upptäckt? Hade du inte velat bila ut och spackla om ändå?
Från föreningens sida kanske den bästa lösningen hade varit uttorkning till en el- och hyrkostnad på 2000 kr eller så. Men det kan ju ingen veta när det är rivet och klart.
Har det hänt förut och föreningen gett någon form av ersättning i dessa fall kan du eventuellt kräva lika behandling.
Att du tycker stt föreningen är snål tycker jag är ett tecken på att du själv borde kandidera till styrelsen och driva frågor på det sätt du anser rätt. Det är din förening.
Sen är det väl också frågan om det fanns någon skada. Att det var blött är en sak, men fanns det någon konsekvens av det? Var den a redan upptäckt? Hade du inte velat bila ut och spackla om ändå?
Från föreningens sida kanske den bästa lösningen hade varit uttorkning till en el- och hyrkostnad på 2000 kr eller så. Men det kan ju ingen veta när det är rivet och klart.
Har det hänt förut och föreningen gett någon form av ersättning i dessa fall kan du eventuellt kräva lika behandling.
Att du tycker stt föreningen är snål tycker jag är ett tecken på att du själv borde kandidera till styrelsen och driva frågor på det sätt du anser rätt. Det är din förening.
Vice orföranden var här med skadeteknikfirman och vi var båda överens om att bila bort är det enda valet för garanti.13th Marine skrev:
Har aldrig skrivit att de inte vet om det.Daniel_82 skrev:Som tidigare sa så är det väl svårt att kräva av föreningen att betala något som du har gjort utan styrelsen vetat om eller godkänt. Du har ju gått på vad du velat och det var att slippa ha avfuktare där en månad. Har ingen aning var det extra arbetet kostar men vad är skillnaden på det extra och kostnaden för avfuktare?
"om de inte vill"?