Byggde ett kedjehus med totalentreprenad och flyttade in 2021. Huset är såklart slutbesiktat och jag valde nu efter 4 år att anlita Anticimex för en överlåtelsebesiktning. Då finner vi höga fuktvärden i råsponten i vinden och takstolar, och mögel. Ett radonrör som går från plattan och slutar på vinden har inte varit igenpluggad. Så fukt har spridit sig och de är som värst närmast de här röret.
Reklamerat till Mjöbäcksvillan men inte fått svar än. Är helt förtvivlad, trodde aldrig att något sånt här kunde hända i ett nytt hus.
Vad gör jag nu och hur tror ni att Mjöbäcksvillan kommer att agera. Är de liksom rättegång och år av konflikt nu?

• Ledsen
UffePlåtis
  • Laddar…
Är det inte bara att rätta till orsaken till fukten och gå vidare i livet?

• Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
Det är givetvis trist om det blivit mögel på vinden helt i onödan på ett så nytt hus.

Nu framgår det ju inte hur illa det är, men jag gissar (rätt/fel) att det i nuläget handlar om viss missfärgning av råsponten. Om det inte är avseväert värre än så. Så räcker det att åtgärda grundosaken, fukten från det onödiga ventilröret.

Om fukttillförseln upphör så slutar också möglet att växa. Som lite överkurs kan man ev. måla på lite boracol eller annat mögeldödande.

Måttlig missfärgning är i princip standard på de flesta vindar. Men är det värre än så, ex. att brädorna murknar, eller om det är tjocka lager med mögel. Då får man börja oroa sig. Eller om man inte får stopp på tillväxten. Exakt hur det kan se ut och ändå är OK, eller om det är något man bör åtgärda (byta ut trä), är jättesvårt att bedöma, olika bes. män ger olika bedömning. Såvida det inte är tydlig katastrof.

• Gilla
Nergårds-Anna och 2 till
  • Laddar…
Har jag fattat rätt att det är ett ventilationsrör som slutar på vinden?
I så fall förläng det upp genom taket och tvätta bort möglet....
Huset kommer ju inte rasa...

• Gilla
Mr.Hammer och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är givetvis trist om det blivit mögel på vinden helt i onödan på ett så nytt hus.

Nu framgår det ju inte hur illa det är, men jag gissar (rätt/fel) att det i nuläget handlar om viss missfärgning av råsponten. Om det inte är avseväert värre än så. Så räcker det att åtgärda grundosaken, fukten från det onödiga ventilröret.

Om fukttillförseln upphör så slutar också möglet att växa. Som lite överkurs kan man ev. måla på lite boracol eller annat mögeldödande.

Måttlig missfärgning är i princip standard på de flesta vindar. Men är det värre än så, ex. att brädorna murknar, eller om det är tjocka lager med mögel. Då får man börja oroa sig. Eller om man inte får stopp på tillväxten. Exakt hur det kan se ut och ändå är OK, eller om det är något man bör åtgärda (byta ut trä), är jättesvårt att bedöma, olika bes. män ger olika bedömning. Såvida det inte är tydlig katastrof.
Oerhört trist, å speciellt när vi skulle lagt ut det för försäljning idag. Skriver papper på nytt hus idag. De är missfärgat på flera fack i vinden å råsponten är liksom lite svälld oxå i de facket där röret går upp. Jag hoppas de går enkelt att åtgärda och att Mjöbäcksvillan fixar detta fort.
Tack för info. Att de kanske räcker att torka upp och ev boracol.
Bifogar bilder här.

• Missfärgat och svällt råspontstak med möjliga fuktskador och svart fläckbildning på vinden, nära rörgenomföring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Missfärgad råspont i ett vindsutrymme, med svällningar och tecken på fukt, troligen kring ett rör som går upp genom taket.
    Skapa konto
  • Närbild av råspont på ett loft med synliga missfärgningar och svullnader i träpanelen.
    Skapa konto
  • Vind med träbjälkar och isolering, synligt rör i isoleringen.
    Skapa konto
plåtrickard plåtrickard skrev:
Har jag fattat rätt att det är ett ventilationsrör som slutar på vinden?
I så fall förläng det upp genom taket och tvätta bort möglet....
Huset kommer ju inte rasa...
Ja, ett radonrör. Va uppe på vinden i grannens hus som är likadant. Där va de antagligen pluggat och slutade långt ner i isoleringen för jag kunde inte hitta det. Stod däremot en skyllt vart de va.
Nä inte rasa, men kanske svårt att sälja...

Ser ut som vilken kallvind som helst... Men såklart tråkigt att det har blivit så där efter bara några år.
Men det borde inte vara svårt att borsta/tvätta bort det där?

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Kanske har fläckarna funnits där sedan huset byggdes. Har du koll på det?
Tror det blir svårt att helt få bort missfärgning och fläckar. Inget onormalt med detta på en obehandlad träyta.

• Gilla
Gamecube
  • Laddar…
Har grannarna samma dåliga lösning?

• Gilla
dvalfrid
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har grannarna samma dåliga lösning?
Bara varit uppe på en vind å där va röret igenpluggad och slutade långt ner i isoleringen, kunde inte se det. Men de va torrt å fint. Dem andra husen är två plans hus å där vet inte jag vart deras radonrör går. Men skrivit till alla att dem ska kolla upp det. Men verkar inte va nån annan som har problem.

Är du säker på att det är radonventilation?
Finns det något avloppsrör ut genom taket?
Men jag håller med föregående,
Inte alls ovanligt på kallvindar

Ja som sagt, är du säker på att det inte är avloppsavluftningen?

• Gilla
Quarillion och 1 till
  • Laddar…
Jo men de är det, för jag vet vart de går i huset. Avloppsröret vet jag oxå vart de går och de fortsätter ut genom taket. Luktar inte heller avlopp.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Nu är jag absolut inte speciellt kunnig vad gäller radonventillation. Men låter det inte lite konstigt att det skulle komma en såpass stark luftström med fuktig luft från inne under grundplattan att det ger fuktproblem på vinden? Såvida det inte också sitter en radonfläkt någonstans.

Att luften är fuktig är inte så konstigt, men jag tycker det är märkligt att det skulle bli såpass fart på luften, att någon större mängd fukt skulle komma upp på vinden?

Och hur är den tänkt att fungera, finns röret där för att användas med fläkt om det skulle visa sig att radonhalten blir hög, eller fyller röret redan nu en funktion att ventillera bort radon. Är det OK att plugga röret, eller får man då istället radonproblem?

Jag vet att man ofta förbereder med radonventilation från under plattan, som kopplas till en fläkt om det visar sig vara för höga radonhalter..

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
E etompau skrev:
Kanske har fläckarna funnits där sedan huset byggdes. Har du koll på det?
Tror det blir svårt att helt få bort missfärgning och fläckar. Inget onormalt med detta på en obe
H hempularen skrev:
Nu är jag absolut inte speciellt kunnig vad gäller radonventillation. Men låter det inte lite konstigt att det skulle komma en såpass stark luftström med fuktig luft från inne under grundplattan att det ger fuktproblem på vinden? Såvida det inte också sitter en radonfläkt någonstans.

Att luften är fuktig är inte så konstigt, men jag tycker det är märkligt att det skulle bli såpass fart på luften, att någon större mängd fukt skulle komma upp på vinden?

Och hur är den tänkt att fungera, finns röret där för att användas med fläkt om det skulle visa sig att radonhalten blir hög, eller fyller röret redan nu en funktion att ventillera bort radon. Är det OK att plugga röret, eller får man då istället radonproblem?

Jag vet att man ofta förbereder med radonventilation från under plattan, som kopplas till en fläkt om det visar sig vara för höga radonhalter..
Ja de är bara förberett för om de skulle behöva ventileras ut radon från marken. De va ett krav från kommunen att de behövde byggas in. Sen om de skulle behöva kopplad in en fläkt åsså ventilera ut det ovan taket då.
De är massa kondens i de röret, verkligen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.