7 671 läst ·
3 svar
8k läst
3 svar
Fuktskadad isolering
Ska dra igång ett takbyte där det har förekommit läckage genom taket. Något som jag har funderat över är behovet av att byta isoleringen (mineralull) samtidigt. Jag har förstått att fuktig isolering både kan lukta illa och bli en grogrund för diverse otäckheter. Kan man se på isolering om den har blivit fuktskadad eller om man kan låta den vara?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Är den fuktig nu, luktar den illa?
Mineralullen i sig tar inte skada av fukt, men de material den ligger emot kan göra att den tar upp mögeldoft och luktar illa. Men om den inte luktar och inte är blöt nu, ser jag ingen anledning att byta.
Är det å andra sidan "nu eller aldrig" kan man ju gardera sig genom ett byte.
Mineralullen i sig tar inte skada av fukt, men de material den ligger emot kan göra att den tar upp mögeldoft och luktar illa. Men om den inte luktar och inte är blöt nu, ser jag ingen anledning att byta.
Är det å andra sidan "nu eller aldrig" kan man ju gardera sig genom ett byte.
Tack för svar! Jag har läst att isolering kan släppa ifrån sig lukter av olika ämnen som ingår i isoleringen och som har en närmast katturinliknande lukt. Mitt problem är att sådan lukt är värst på högsommaren och jag räknar med att byta tak dessförinnan samtidigt som kostnaden för att byta hela isoleringen i parallelltak inte är obetydlig...
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Nyöppnade isoleringsbalar luktar "alltid" kattpiss, men det försvinner snabbt.
Klicka här för att svara