Rostfritt (typ 18/8-stål aka husgeråd-rostfritt för byttor, mått och bestick) och salt är knepigt - finns det spänningar i materialet som efter formpressning så kan det express-korrodera just där det är höga dragkrafter finns kvar efter pressningen
skall man ha något som tål miljön bättre så skall man titta på syrafast stål (och förstås högre prislapp) - men det är inte lätt där heller då det finns ingen syrafast stål som tål allt utan man måste veta vilken miljö den kommer att utsättas för innan man bestämmer typ/kvaliten och sådana saker om det är utsatt för dragpåkänningar eller inte.
skall man ha något som tål miljön bättre så skall man titta på syrafast stål (och förstås högre prislapp) - men det är inte lätt där heller då det finns ingen syrafast stål som tål allt utan man måste veta vilken miljö den kommer att utsättas för innan man bestämmer typ/kvaliten och sådana saker om det är utsatt för dragpåkänningar eller inte.
Vi hade en väldigt snarlik situation förra sommaren. Dock med ekparkett. Avloppsslangen till diskmaskinen hade sprungit läck och sprutade vattnet mot väggen bakom. Sedan rann vattnet ned mellan parketten och originalgrangolvet. Jag märkte inte läckan förrän uppskattningsvis flera månader efter att den uppstod. Parketten blev bara mycket lite deformerad och jag tolkade det som att vatten skvätt från diskhon under en längre tid. Upptäckte sedermera via källaren att vatten rann dit genom golvet vid vissa tidpunkter men då hade i princip hela trossbotten med sågspån mättats.F Fideliox skrev:Imorse såmärkte jag att en laminatskiva hade en vass kant och var helt bubblig i köket.
Tog bort sockeln och under skyddsplasten så var det typ en gul illaluktande vätska. Tänker ju att diskmaskinen läkt. Men ovanpå plasten var det torrt och plasten har ju hindrat spillet från att torka och förstört golvet. Det kan ju vara något spill också som krypit in givetvis.
Vad gör jag nu? Låter det torka en vecka och kollar det lite då och då? Kan jag kontakta försäkringsbolaget om skadan? Går det att byta en skiva mitt i rummet?
Tog dit försäkringsbolaget som konstaterade det hela. Jag rev upp hela köksgolvet pga skadans omfattning och fick lite betalt för arbetet av FB. De skickade sedan dit en kille med en fet avfuktare som fick stå i typ tre veckor tills bjälklaget var snustorrt. Sedan kunde allting börja byggas upp igen. Det är väl den vägen jag skulle gå igen vid en liknande incident, men naturligtvis först ta reda på omfattningen. Vårt läckage hade pågått så länge att sågspån och golv var helt utom räddning i hela köket. Däremot var golvbjälkarna ok men med mögelpåväxt. Denna påväxt tvättade och slipade jag bort efter inrådan av servicekillen.
Edit: om du har källare under är det betydligt lättare att avgöra omfattningen underifrån.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Usch vad tråkigt! Vi har krypgrund under så killen som var här mätte underifrån. Var 90% fuktighet. Idag kommer en firma och ska riva upp och avfukta.Får se hur de löser det, golvet under kökstommarna ska ju också upp. Dom sa att det gick snabbt. 😅lärjungen skrev:
Vi hade en väldigt snarlik situation förra sommaren. Dock med ekparkett. Avloppsslangen till diskmaskinen hade sprungit läck och sprutade vattnet mot väggen bakom. Sedan rann vattnet ned mellan parketten och originalgrangolvet. Jag märkte inte läckan förrän uppskattningsvis flera månader efter att den uppstod. Parketten blev bara mycket lite deformerad och jag tolkade det som att vatten skvätt från diskhon under en längre tid. Upptäckte sedermera via källaren att vatten rann dit genom golvet vid vissa tidpunkter men då hade i princip hela trossbotten med sågspån mättats.
Tog dit försäkringsbolaget som konstaterade det hela. Jag rev upp hela köksgolvet pga skadans omfattning och fick lite betalt för arbetet av FB. De skickade sedan dit en kille med en fet avfuktare som fick stå i typ tre veckor tills bjälklaget var snustorrt. Sedan kunde allting börja byggas upp igen. Det är väl den vägen jag skulle gå igen vid en liknande incident, men naturligtvis först ta reda på omfattningen. Vårt läckage hade pågått så länge att sågspån och golv var helt utom räddning i hela köket. Däremot var golvbjälkarna ok men med mögelpåväxt. Denna påväxt tvättade och slipade jag bort efter inrådan av servicekillen.
Edit: om du har källare under är det betydligt lättare att avgöra omfattningen underifrån.
Redigerat:
Ja detta var nytt för mig och även en släkting som jobbat på ikeas kundtjänst för kök i över 10 år. Men det står faktiskt i manualen till diskmaskinen att salt ska användas varsamt, med tratt mm.X xxargs skrev:Rostfritt (typ 18/8-stål aka husgeråd-rostfritt för byttor, mått och bestick) och salt är knepigt - finns det spänningar i materialet som efter formpressning så kan det express-korrodera just där det är höga dragkrafter finns kvar efter pressningen
skall man ha något som tål miljön bättre så skall man titta på syrafast stål (och förstås högre prislapp) - men det är inte lätt där heller då det finns ingen syrafast stål som tål allt utan man måste veta vilken miljö den kommer att utsättas för innan man bestämmer typ/kvaliten och sådana saker om det är utsatt för dragpåkänningar eller inte.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Behöver du ens täppa till hålet?
Det är väl så liten yta att det inte påverkar det golv som ska in ovanpå. Men annars så bör det ju gå med vilket spackel som helst som är godkänt för trämaterial.
Det är väl så liten yta att det inte påverkar det golv som ska in ovanpå. Men annars så bör det ju gå med vilket spackel som helst som är godkänt för trämaterial.
Antagligen har det ingen större påverkan egentligen men man vill ju ha det tätt ner mot krypen. 😆BirgitS skrev:
Nu har de satt en avfuktare här som blåser ner varmt luft i ett hål. Fukten låg på 16% så var gränsfall så den ska köra några dagar nu.
Funderar lite på golvskyddet också. Det vi har är ju platt framtill, det hade varit bättre med en "tratt" som denna, då kan man sätta läckagelarm där.
https://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/nyttig-golvskydd__AA-2492701-2-2.pdf
Men det blir konstigt med ikeas kök för sockeln sitter ju 10cm in eller så.
Har jag tratten på insidan sockeln så blir det inget skydd under luckan. Osäker på vad som blir bäst skydd.
https://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/nyttig-golvskydd__AA-2492701-2-2.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men det blir konstigt med ikeas kök för sockeln sitter ju 10cm in eller så.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har jag tratten på insidan sockeln så blir det inget skydd under luckan. Osäker på vad som blir bäst skydd.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Många köksföretag verkar använda Tollcos underlägg så du kan ju jämföra med dem här: https://tollco.se/
Flera försäkringsbolag säljer olika sorters skydd för kök så du kan ju kolla om ditt bolag gör det.
Flera försäkringsbolag säljer olika sorters skydd för kök så du kan ju kolla om ditt bolag gör det.
Produkter som diskuteras: "Tollcos"
Tollco
Tollco strävar efter att skydda mot vattenskador. Kranvatten bör vara en pålitlig tjänst, inte en ständig risk. Tyvärr kan vattenskador förvandla en framgångsrik renovering till en infekterad kundrelation. Med Tollcos produkter för att
Läs mer
Tack, köpte ett sånt på Byggmax, känns ju betydligt bättre än ikeas som ej hade kant framtill. Dock tror jag man även bör ta ut ett hål i själva sockeln. Tror jag köper deras skydd till kyl&frys också.BirgitS skrev:
Något jag funderat på är hålet där vattenledningarna kommer upp ur golvet. Då har man tagit ett skydd, klippt hål och trätt över det och sen försökt täta med butylband. Men det ser inte särskilt tätt ut i mina ögon. Går inte att komma åt utan att demontera köksstommen. En läcka där vore en katastrof.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Vad bra att det var bättre kvalitet.
Ja, på något sätt måste ju vattnet märkas, att det rinner ut och/eller att det finns en vattenlarmssensor där.
Svårt att se om det där är tätt både nu och i framtiden. Några vattenlarmssensorer där?
Ja, på något sätt måste ju vattnet märkas, att det rinner ut och/eller att det finns en vattenlarmssensor där.
Svårt att se om det där är tätt både nu och i framtiden. Några vattenlarmssensorer där?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
